Overløb
- Wande54
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Helsingør
- Kontakt:
Overløb
Hejsa.
Nu har jeg fået et 200 L kar hjem, og skal have lavet et indvendigt overløb i det ene hjørne.
Der skal kun være plads til en skummer og returpumpe i kammeret.
Jeg har tænkt på at skære et stykke acrylplade, save hakker i overkanten og bue 2 rundinger så det får form som billedet.
Kanterne bliver så limet med alm akvariesilicone i bund og langs kanter. Vandtrykket burde presse den rigtige vej så pladen presses fast imod limen/ruden.
Er der nogen der ved om det kan lade sig gøre i praksis, for jeg synes sådan en buet fætter vil se pænere ud i karret end en kantet, hvor 2 plader limes sammen.
Nu har jeg fået et 200 L kar hjem, og skal have lavet et indvendigt overløb i det ene hjørne.
Der skal kun være plads til en skummer og returpumpe i kammeret.
Jeg har tænkt på at skære et stykke acrylplade, save hakker i overkanten og bue 2 rundinger så det får form som billedet.
Kanterne bliver så limet med alm akvariesilicone i bund og langs kanter. Vandtrykket burde presse den rigtige vej så pladen presses fast imod limen/ruden.
Er der nogen der ved om det kan lade sig gøre i praksis, for jeg synes sådan en buet fætter vil se pænere ud i karret end en kantet, hvor 2 plader limes sammen.
- Vedhæftede filer
-
- Skitse ikke målfast.
Akvarieglasset = sort, Acryl = blå, Teknik = rød - Teknik.GIF (3.84 KiB) Vist 2059 gange
Hilsen Steen
Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
Du kan jo bukke akryl med varme, så får du ikke nogen samling.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
- Wande54
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
- Geografisk sted: Helsingør
- Kontakt:
Tak for jeres svar.
kimjessen: Det havde jeg ikke lige tænkt på, men det lyder meget fornuftigt.
Herzberg: Jeg har lavet flere elektronik-kabinetter i acryl og de blev varmebukket over en skarp kant.
Det her havde jeg tænkt mig at varmebøje over et rør, så det får en blød runding. Så kunne jeg også bukke flapperne til større limflade.
Noget helt andet - hvad vil I anbefale:
Returrør fra Powerhead'en op over kanten af overløbet, eller gennem et hul i pladen? (har læst at pumpen så kan larme, men hvis tuden kommer gennem en siliconering)
Og hvor højt skal returpumpen sidde over bunden? (Skal jo helst ikke suge vandet ud før det har været gennem skummeren)
kimjessen: Det havde jeg ikke lige tænkt på, men det lyder meget fornuftigt.
Herzberg: Jeg har lavet flere elektronik-kabinetter i acryl og de blev varmebukket over en skarp kant.
Det her havde jeg tænkt mig at varmebøje over et rør, så det får en blød runding. Så kunne jeg også bukke flapperne til større limflade.
Noget helt andet - hvad vil I anbefale:
Returrør fra Powerhead'en op over kanten af overløbet, eller gennem et hul i pladen? (har læst at pumpen så kan larme, men hvis tuden kommer gennem en siliconering)
Og hvor højt skal returpumpen sidde over bunden? (Skal jo helst ikke suge vandet ud før det har været gennem skummeren)
Hilsen Steen

-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
- Geografisk sted: græsted
Hej steen..Jeg har sat min studs igennem pladen til overløbet, det larmer ikke, ved godt nogen har haft problemer med larm.
Det med hvor højt den skal side kan jeg ikke gi noget præsist svar på, kan kun sige at min sidder en smule for lavt, da den har tendes til at hvivle lidt sand op en gang i mellem...
Det med hvor højt den skal side kan jeg ikke gi noget præsist svar på, kan kun sige at min sidder en smule for lavt, da den har tendes til at hvivle lidt sand op en gang i mellem...
- seier
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Geografisk sted: vordingborg
jeg har selv et buet overløb lavet ved at opvarme en akrylplade og det funker bare rigtig godt. jeg har ikke bukket flapper i enderne men har bare limet det med godt med dullerdej og det er ikke til at flå fra hinanden. en god ide er at sørge for at ikke lave det for lille dog da det kan være lidt sværere at få plads til div udstyr som man rager til sig efterhånden pga. buen. jeg brugte førhen et af de der eheim buede plastikrør der ligner en stok som returløb fra pumpen og det funkede fint
der er vist et billede af overløbet i mit galleri.
der er vist et billede af overløbet i mit galleri.
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
HUSK at bruge primer på ackryl pladen ellers slipper det og vand trykke kan ikke holde den tæt så
Bare et råd 

Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935