Så kom der langt om længe endelig vand og indholdet fra et 112liters akvarie over i mit nye brugte 400liters akvarie.
Startede ud som mange med nano akvarier dog har mit 112liters holdt ved altid men efter længere tids søgen og opsparing til udstyr til større akvarie, endelig blevet det skidt tættere.
Opgraderingen startede ud med at skulle være et Aqustabil 325liters som jeg hentede gratis inde i kbh, så flyttede jeg og begyndte at lede efter en skænk da det hjemmelavede bord der var med, ikke var så flot efter min mening.
Fandt hurtigt skænken på Den Blå Avis, og fik forstærket den en del da hele bagsiden ikke var med andet end nogle pynteplader.
Skænken blev færdig og det hele kørte som det skulle indtil jeg så et helglas akvarie i Aalborg, som nu egenlig var en smule større og i helglas så jeg slap for de alurammer. Projektet med at opgradere var ellers begyndt virkelig at ligne noget men så gik forholdet med tidligere kæreste itu og måtte sættes på standby med akvariet.
Fik flyttet hele balladen i en ny lejlighed hvor der lige var nye udfordringer der skulle tages højde for som skævt gulv og om det kunne bære over ½ ton. en sump som blev ødelagt i endeglasset pga. det skred inde i skabet...
Nå lige første start af teksten kommer mere undervejs når jeg har fået langt hele billedeserien ind af hvordan det hele er blevet bygget.
Til de nysgerrige er der pt dette udstyr på som nok bliver skiftet ud til bedre og kraftigere...
1 x 400liters Akvarie L: 160cm x B: 50cm x H: 50cm
1 x Geis 133liters sump: L: 95cm x B: 40cm x H: 35cm
1 x Ufo Classic 2 x 70W HQI og 2 x 39W T5 (Dog er reflektore og T8rørene skiftet ud til andre reflektore samt T5)
2 x Tunze turbelle nanostream 6045
1 x Vortech MP40
1 x Tunze Wavebox med 6091 controller
1 x ZC Aquarientechnik Cyclon AS 1500 hangon/external
1 x Eheim 300W Varmelegme fuldneddykligt
1 x Deltec PF509 Kalkreaktor
1 x Red Dragon Mini 2500
1 x UV
Besætning:
2 x Amphiprion ocellaris
1 x 6-stribet gylte
1 x Naso vlamingii
1 x Acanthurus xanthopterus
1 x Paracanthurus hepatus
1 x Zebrasoma flavescens
1 x Salarias fasciatus
1 x Synchiropus ocellatus
1 x Ecsenius stigmatura
1 x Nemateleotris magnifica
1 x Nemateleotris decora
2 x Lysmata amboinensis
1 x Stenopus hispidus
Koraller:
Læderkoral
Brune Knappolypper
Diverse blandet skiver
Rørorm
Clavularia viridis
Caulastrea (lettere skadet)
Rhodactis grøn langhårede
Acropora sp Blå
Xenia
update kommer senere eftersom der er kommet et sted i mellem 30-40 nye koraller...
Fremtidsprojekter:
Sump skal repereres...... Done
Sidste rørførring skal trækkes...... Done
Akrylglas skal skæres til i hul i skænken plus monteres blæserestyring
Overvejelse om indbygningsakvarie i kommende hus så tidligere projekter er lagt lidt i bero.
Ombygningen af Skænk:
Lige en hurtig omgang rensning af sumpen
(skal dog lige siges at der var meget snævert på daværende tidspunkt i det rum derfor akvariet måtte op oven på igen)
Skænken efter den blev malet helt hvid og med mit daværende 112liters oven på.
Efter flytning kom det nye brugte 400liters på i stedet for og der skulle lige laves lidt om på overløbet med gennemførringerne og rørførringerne

Ca. 2 døgn nonstop lavning af osmosevand

UPDATE 19. Juni 2010
Så er der blevet flyttet akvarie endnu en gang.
det hele gik smertefrit på nær ømme muskler

Tip: Spande med låg fra levnedsmiddel er skide gode at flytte både vand, koraller, fisk og sten

Denne gang blev jeg meget mere tilfreds med stenopsætningen. Den blev meget mere "luftig" har dog pt. et par sten for mange, som skal ned i sumpen snarest muligt.
Har lige taget et par hurtige billeder

UPDATE 6. Juli 2010:
Her i sidste uge brugte vi en hel aften på at hente koraller som vi egenlig havde aftalt vi skulle hente, men da en anden os havde hentet det han ville have fik vi resten med og så skal jeg nok love for der blev mere end rigeligt at se til. Jeg måtte så til at kører det hele over 2 gange eftersom vi simpelthen ikke havde plads til alle koraller og fisk. Så fra at have et akvarie med lidt koraller og fisk endte det med mange koraller og okay bestand af fisk.
Flere billeder kommer senere når stenopsætning er rykket en smule rundt og en del sten er kommet ned i sumpen så der er mere "luft" igen. Skriv endelig jeres mening...