VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

reflektor fra rygegrej.dk

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
melau
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved

reflektor fra rygegrej.dk

Indlæg af melau »

nogen der kender og har prøvet denne reflektor: http://rygegrej.dk/cool-tube-125mm-p-873.html
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: reflektor fra rygegrej.dk

Indlæg af Carsten »

De der gutter ude hos rygeudstyr har en meget speciel form for kundepleje.
Vær opmærksom på det.

For ca samme pris kan du få nogle fra fish-street.com. De koster 110 us$ pr. stk plus fragt moms og told.

Hvorfor pokker kan jeg ikke kopiere link fra den side??
Brugeravatar
akemedes
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Græsted

Indlæg af akemedes »

Intet vand til mig lige pt.

Det er ingen skam at spørge.. :)
Blæksprutten
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
16
Postnummer: 5471 Søndersø

Indlæg af Blæksprutten »

tror det var ideen med blæser indbygget til køling, i reflektoren, melau hentydet til !!!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Der er da ingen blæser med. Der er kun nogle huller varmen kan komme væk igennem. Og den varme som kommer i reflektoren er ikke den farligste, det er strålevarmen fra pæren, og det ændrer en blæser ikke på.
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19

Indlæg af Bruno »

Reflektoren er lavet til "optimal" flytning af varmen. Meningen med hullerne er at reflektoren kan sættes til et ventilations anlæg. Med varmesikret glas under reflektoren vil varmen akkumulere inde i reflektoren og ventilatoren vil blæse/trække så den akkumelerede varme luft ud fra reflektoren og med påmonterede ventilationsrør trække/skubbe luften væk, for eksempel udenfor.

Pointen, jeg tror Melau er ude efter, er at forbinde 1 eller 2 reflektorer med ventilationsrør inde i lyskassen med udgang på hver side med en blæser i den ene ende og derved flytte varmen bort uden den forøgede fordampning man ellers får, når man blæser luft hen over vandoverfladen, men om det er lige så effektivt ved jeg ikke.
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8000 Århus C

Indlæg af AndersNT »

Som Carsten siger, så er den varme brænderen "udskiller" ubetydelig i størrelse i forhold til strålevarmen, derfor er det så godt som ligemeget om du får ledt varamen væk.
Brugeravatar
Fiskeminister
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af Fiskeminister »

Man ku vel godt fristet til at tro at de solgte andet end akvarie udstyr på rygegrej.dk...:)
Igang med større balje projekt.. 760l... Ting tager tid... !

Jeg vil nu hellere ha mig et " hand job " end jeg vil gå arbejdsløs... !
Brugeravatar
kenneth145
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16
Postnummer: 4400 Kalundborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kalundborg

Indlæg af kenneth145 »

Jeg vil nu ikke give jer helt ret. jeg har personligt lagt hånden på et beskyttelses glas foran en 250w brænder af den viste type.
Og det uden at brænde fingrene. faktisk var det overhovedet ikke varmt.
Mvh. Kenneth boserup

nu med 500 l saltvand..
Blæksprutten
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
16
Postnummer: 5471 Søndersø

Indlæg af Blæksprutten »

@kenneth; er det så fordi varmen "fiser" ud af det hul til luft køling ? For mig at se virker det jo ret enkelt (så jeg har nok misforstået noget). Et vidrer rør på reflektoren der føres ud af lyskassen og vupti ingen varme problemer!!! det er da for godt til at værer sandt IKK ????
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Blæksprutten skrev:@kenneth; er det så fordi varmen "fiser" ud af det hul til luft køling ? For mig at se virker det jo ret enkelt (så jeg har nok misforstået noget). Et vidrer rør på reflektoren der føres ud af lyskassen og vupti ingen varme problemer!!! det er da for godt til at værer sandt IKK ????
ja, og det er det også. Der er masser af strålevarme fra pæren selv om der er udluftning i reflektoren
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19

Indlæg af Bruno »

Nej, hør nu her, det er altså ganske enkelt et ventilations princip.... Det varmsikrede glas "fanger" en stor del af strålevarmen og sørger for at varmen akkumulerer inde i reflektoren og derved kan den ledes mere effektiktivt væk. Og varmen "fiser" jo ikke ud.... den ledes ud med en ventilator/blæser.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Bruno skrev:Nej, hør nu her, det er altså ganske enkelt et ventilations princip.... Det varmsikrede glas "fanger" en stor del af strålevarmen og sørger for at varmen akkumulerer inde i reflektoren og derved kan den ledes mere effektiktivt væk. Og varmen "fiser" jo ikke ud.... den ledes ud med en ventilator/blæser.
Der er da ingen ventilator i den reflektor. Men blot mulighed for at sætte et rør på så man kan suge varmen væk.
Og det ændrer ikke på det fakta, at de stadig er masser af varme som kommer ud i lokalet.
Mine gamle reflektorer var med beskyttelses glas og ventilations huller, og der var stadgi masser af varme under lamperne
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19

Indlæg af Bruno »

Carsten skrev:
Bruno skrev:Nej, hør nu her, det er altså ganske enkelt et ventilations princip.... Det varmsikrede glas "fanger" en stor del af strålevarmen og sørger for at varmen akkumulerer inde i reflektoren og derved kan den ledes mere effektiktivt væk. Og varmen "fiser" jo ikke ud.... den ledes ud med en ventilator/blæser.
Der er da ingen ventilator i den reflektor. Men blot mulighed for at sætte et rør på så man kan suge varmen væk.
Og det ændrer ikke på det fakta, at de stadig er masser af varme som kommer ud i lokalet.
Mine gamle reflektorer var med beskyttelses glas og ventilations huller, og der var stadgi masser af varme under lamperne
Carsten, kender du ikke til ganske alm varmeflytnings- og varmegenvindings systemer?

Nej der er ingen ventilor i reflektoren, hvilket jeg heller ikke påstår.... som jeg skriver tilsluttes reflektoren til et ventilations system

Hvis man havde en genvex/Nilan system kunne det være smart tilslutte denne type reflektor til dette og udnytte den varme HQI pærene afgiver til at hjælpe med at varme huset op :biggrin: (lidt har da også ret :hehe: )
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Jo jeg kender ganske udemærket til varmegenvindings anlæg. Men det ændrer ikke på det fakta, at der stadig er masser af strålevarme som rammer akvariet.
Brugeravatar
kenneth145
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16

Indlæg af kenneth145 »

Carsten skrev:Jo jeg kender ganske udemærket til varmegenvindings anlæg. Men det ændrer ikke på det fakta, at der stadig er masser af strålevarme som rammer akvariet.
Jeg har stået med hånden på glasset imens lampen var tændt (250W). det er ikke varmt. men for at det skal virke skal der suges blæses luft igennem reflektoren. dertil skal bruges en blæser og noget alu rør. flex eller spirorør. så jo det ændrer på fakta. :beer:
Mvh. Kenneth boserup

nu med 500 l saltvand..
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Det vil sige at du ændrer på lysets retning!! Det er den eneste måde du kan undgå varmestråling fra lyset.
melau
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af melau »

jeg skal bruge det inden i en lukket lyskasse for at undgå fordampning og at katten tager en svømmetur :) men er der ikke vintilation i kassen bliver der jo mega varmt i selve kassen, så planen med disse var at der ikke, skulle være varmt i kassen. strålingen er jeg obs på, men kan ikke gøre noget ved.
men at jeg får flyttet det varme luft, der ville stå over vandet, må da også give en hel del??

tak for du sagde det med deres kundebehandling carsten. måske pga rygegrej har samme ordning som carlsberg med smagsprøver til de ansatte :) aarh den var måske grov :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Rygegrej har et forum hvor folk kan skrive. Og det er ikke kun rosende ord der står.
Det lader til at de har taget lidt for mange sug på bongen.
Brugeravatar
kenneth145
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
16

Indlæg af kenneth145 »

Carsten skrev:Det vil sige at du ændrer på lysets retning!! Det er den eneste måde du kan undgå varmestråling fra lyset.
Sludder.. dvs at vinduer der ikke lukker varme ind lukker for lyset????
Jeg kan kun forholde mig til det fakta at jeg har stået med hånden Lige foran den nævnte reflektor. uden at brænde mine fingre. det kan jeg absolut ikke på min gisemann heller ikke 10 cm fra pga strålevarme.
Har du været i nærheden af denne reflektor eller har du på anden måde erfaring med luft kølede reflektorer?
Mvh. Kenneth boserup

nu med 500 l saltvand..
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19

Indlæg af Bruno »

Carsten skrev:Det vil sige at du ændrer på lysets retning!! Det er den eneste måde du kan undgå varmestråling fra lyset.
Strålevarmen bremses af den varmesikrede glasplade. Det betyder at en stor del af strålevarmen rammes og reflekteres af glaspladen i stedet for vandoverfladen. Luften i reflektoren varmes derved op og overskydende varme ledes bort med ventilation.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

http://ethnoplanet.dk/ ryger ikke så mange hoveder selv... ihvertfald at dømme udfra deres kundeservice.
Jeg har købt et par reflektorer hos dem og det gik helt glat.

/Kim
melau
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17

Indlæg af melau »

Nolan skrev:http://ethnoplanet.dk/ ryger ikke så mange hoveder selv... ihvertfald at dømme udfra deres kundeservice.
Jeg har købt et par reflektorer hos dem og det gik helt glat.

/Kim

tak men ville helst have dem med udsugning i..
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

Carsten, selvfølgelig kan du flytte varmen med en blæser, så voldsom er strålevarmen heller ikke, kørte selv på et tidspunkt med blæser til at køle lige under reflektoren på min koralø. da den kørte kunne jeg både arbejde under lampen, uden det føltes varmt, og jeg kunne lægge min hånd fladt over på reflektoren uden at brænde mig overhovedet, den var kun håndlun, og temp steg da heller ikke i akvariet
hvis jeg forsøger at arbejde under lampen nu bliver det meget varmt, og jeg vil ikke anbefale nogen at placere sin hånd ovenpå reflektoren...
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"