VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

vandfast xfiner/støbefiner til akvarier.

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
T-Svendborg
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2008

vandfast xfiner/støbefiner til akvarier.

Indlæg af T-Svendborg »

Jeg er blevet godt inspireret og lige på nippet til og gå igang med at bygge akvarie af vandfast krydsfiner/støbefiner, helst uden og skulle beklæde det med fiber og coating.

Noget lignende dette her projekt :
http://www.mchportal.com/fishkeeping-ma ... -tank.html

Er der nogen her på siden, der selv har prøvet eller kender til nogen der har bygget akvarier på denne måde uden at beklæde det indvendigt???
Mvh.
Thomas Larsen
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: vandfast xfiner/støbefiner til akvarier.

Indlæg af nielsk »

En af mine gode bekendte fra min tid i Århus Akvarieforening byggede et ca 1000 L i "trailer" plade til discus. Det blev rigtigt godt, men manden er også ingeniør og den mest grundige DIY mand jeg kender.

Han nedlagde hobbyen og skar det op igen da det ikke kunne sælges. Men det var kun samlet med skruer og silicone.

Men den type akvarier er dyre at bygge og "lever" ikke evigt som glas eller fiber. pladerne holder ikke til vandet mere end nogle år. Jeg mener han snakkede om 5-6 år, og det er ferskvand.

Det er dyrt, svært at få tæt men let at arbejde med.

Jeg synes det er en dårlig ide. Der er så mange billige glasakvarier til salg i øjeblikket i store størrelser. Eller ville jeg vælge fiber eller cement hvis det skal være andet end glas til kassen...
SPS : Stability provides succes
T-Svendborg
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af T-Svendborg »

ok tak for det :)

Det er ikke fordi det er så dyrt igen, det vil komme til og stå mig i en 1000-1200 kr. med frontrude 12mm, lim, skruer og 21mm vf.-finer .
Idéen er jo også at få noget på ønskede mål end standard mål, det er ikke til og finde et akvarie der er med en ordentlig dybde, målene på det jeg ville lave er 1100x700x600mm.
Mvh.
Thomas Larsen
T-Svendborg
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af T-Svendborg »

her er løsningen på at få det tæt: armeringsbånd i alle kanter og hjørner(det der typisk bruges når vådrumsmembran lægges) og så ellers en let slibning af pladerne og påføre et lag af dette :

http://koiimport.dk/product.asp?product=5335 ,

kan jo evt forstærke i bunden med et stykke basinfolie, kan jo være heldig og finde en rest et sted. Så er bunden mere beskyttet mod de tunge sten.
Mvh.
Thomas Larsen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

T-Svendborg skrev:her er løsningen på at få det tæt: armeringsbånd i alle kanter og hjørner(det der typisk bruges når vådrumsmembran lægges) og så ellers en let slibning af pladerne og påføre et lag af dette :

kan jo evt forstærke i bunden med et stykke basinfolie, kan jo være heldig og finde en rest et sted. Så er bunden mere beskyttet mod de tunge sten.

Jeg læste forleden et indlæg om netop det middel fra Koiimport, og det var ikke godt!!
Kan meget vel være at det fungerer fint til havedamme, men til at lave akvarier med duer det ikke.
Det lugter og er meget lang tid om at hærde.
T-Svendborg
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af T-Svendborg »

Carsten skrev:
T-Svendborg skrev:her er løsningen på at få det tæt: armeringsbånd i alle kanter og hjørner(det der typisk bruges når vådrumsmembran lægges) og så ellers en let slibning af pladerne og påføre et lag af dette :

Jeg læste forleden et indlæg om netop det middel fra Koiimport, og det var ikke godt!!
Kan meget vel være at det fungerer fint til havedamme, men til at lave akvarier med duer det ikke.
Det lugter og er meget lang tid om at hærde.

Ok tak for det.
kan være der findes et alternativ, ville allerhelst have at det skal være 2 komponent.
Tænkte også på at bruge 2K vådrumsmembran, har læst at der er nogle der bruger det til baggrunde men ved bare ikke om det indeholder nogen skadelige stoffer som fx antimugmiddel..
Mvh.
Thomas Larsen
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Spørg evt. i Klovnfisken, de har bygget hele deres sumpanlæg i kælderen i krydsfinér med glasfiber.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg ville helt bestemt også vælge at lave det med glasvæv og polyester. Det stinker og er giftigt som pokker, men når det er hærdet nogle timere senere er der ikke flere problemer med det.
T-Svendborg
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af T-Svendborg »

Fandt et produkt der helt sikkert kan bruges ifølge producenten, det hedder "flexrubber 1k"

lige et udsnit af mailen

Hej Thomas,

Så er det FlexRubber 1K du skal bruge. Med det produkt kan man lave bassiner ud af papkasser.
Produktet er godkendt til drikkevand i Australien – så det skulle nok kunne gå til akvariefisk også
Eneste problem er måske, at vi kun kan levere produktet i 20 kg. spande til en pris a 60,00 kr. / kg. plus moms
Til gengæld kan du også bruge produktet til at lime glasset fast med. Det er en fantastisk lim.
Mvh.
Thomas Larsen
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"