Lys...
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Re: Lys...
Ja, der er kæmpe forskel.. Du får slet ikke samme lysspil i vandet med t5.
Min holdning er at det ser mere naturligt ud med HQI..
Min holdning er at det ser mere naturligt ud med HQI..
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
- Clauslh
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2630 Taastrup
- Saltvand siden?: 2007
Hofmann skrev:Jeg ville gerne vide om man kan se nogen forskel på korallerne om man bruger 2 x 150W altså 300 W HQI, eller 300 W i T5 rør... ???
Det er meget individuelt prøv at se på Musikers (han køre med t5) og lord Mike (han køre med hqi ) og begge er flotte

Argumentet for hqi er som regel spillet i vandet, men de giver en dårlig fordeling af lys i baljen.
omvendt giver t5 en god lysfordeling men intet spil.
Så det er nok lidt på til dig selv hvad du ønsker

Jeg formoder at korallerne er ligeglade med hvad lys de får, bare PAR værdien er høj nok.
Der er alligevel også andre faktorer, som næringsstoffer i vandet og anvendelse af sporstoffer, der har indflydelse på hvordan korallerne ser ud i ens balje.
The key to succes in this hobby is not having the ultimate system and the hottest equipment –
it’s the effort that you put in.
it’s the effort that you put in.
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2860 Søborg
- Saltvand siden?: 2008
Clauslh skrev:Hofmann skrev:Jeg ville gerne vide om man kan se nogen forskel på korallerne om man bruger 2 x 150W altså 300 W HQI, eller 300 W i T5 rør... ???
Det er meget individuelt prøv at se på Musikers (han køre med t5) og lord Mike (han køre med hqi ) og begge er flotte![]()
Argumentet for hqi er som regel spillet i vandet, men de giver en dårlig fordeling af lys i baljen.
omvendt giver t5 en god lysfordeling men intet spil.
Så det er nok lidt på til dig selv hvad du ønsker![]()
Jeg formoder at korallerne er ligeglade med hvad lys de får, bare PAR værdien er høj nok.
Der er alligevel også andre faktorer, som næringsstoffer i vandet og anvendelse af sporstoffer, der har indflydelse på hvordan korallerne ser ud i ens balje.
Jamen det er klart at værdierne skal være iorden

Men lyset er jo lige så vigtig

- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
jeg syntes lyset fra t5 er flottere end hqi. Men det er en smags sag.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2630 Taastrup
- Saltvand siden?: 2009
jeg bruger selv en kombi af t5 og hqi.
i mit kommende akvarie bliver belysningen:
2x 250 watt HQI
4x 80 watt T5
og muligvis lidt dioder hen af vejen.
jeg kan godt li' spillet som HQI'en laver, men som clauslh skirver så er fordelingen ikke den bedste og korallerne vil vokse mod lamperne, så det håber jeg at lidt t5 kan gøre så de ikke kun vokser mod et punkt men måske lidt mere spredt. og så med t5 har man jo muligheden for at lege lidt med farverne på rørene.
Mvh
i mit kommende akvarie bliver belysningen:
2x 250 watt HQI
4x 80 watt T5
og muligvis lidt dioder hen af vejen.
jeg kan godt li' spillet som HQI'en laver, men som clauslh skirver så er fordelingen ikke den bedste og korallerne vil vokse mod lamperne, så det håber jeg at lidt t5 kan gøre så de ikke kun vokser mod et punkt men måske lidt mere spredt. og så med t5 har man jo muligheden for at lege lidt med farverne på rørene.
Mvh