VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
KAN SLETTES
- Ronni_Didde
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 2009
KAN SLETTES
hej har fået at vide man kunne bruge purple up for og fremskynde røde kalkalger passer det hvis nej er der så en anden mulighed evt via magnesium og calcium og fremhæve dem?
derudover ville jeg høre hvad man bruger easy life til og er det noget der ville medføre noget godt i et nyt akvarie og gi den alle ens værdier et kick, der står doseringen 10ml pr 30 l på den men sys det lyder af meget.. undskyld hvis spørgsmålene lyder dumme men har bare hørt så meget godt om de 2 produkter.
derudover ville jeg høre hvad man bruger easy life til og er det noget der ville medføre noget godt i et nyt akvarie og gi den alle ens værdier et kick, der står doseringen 10ml pr 30 l på den men sys det lyder af meget.. undskyld hvis spørgsmålene lyder dumme men har bare hørt så meget godt om de 2 produkter.
Senest rettet af Ronni_Didde tirs 12. jan 2010 22:21, rettet i alt 1 gang.
nystartet med saltvand d 18/11-09 

- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
Re: spørgsmål ang purple up og easy life ?
Ja du kan godt bruge purple up, men du kan lige så godt bruge Calcium og Magnesium til at sætte skub i algerne, da purple up bare er en dyr måde at booste Calcium og magnesium på
meget simpelt sagt
Easy life er sporestoffer som koraller og lignende bruger.
men jeg ville ikke tilsætte dem i et nyt akvarie, da der ikke er noget til at forbruge dem
du vil få mere ud af regelmæssige vandskift
meget simpelt sagt
Easy life er sporestoffer som koraller og lignende bruger.
men jeg ville ikke tilsætte dem i et nyt akvarie, da der ikke er noget til at forbruge dem
du vil få mere ud af regelmæssige vandskift
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
- Ronni_Didde
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
okay men hvis jeg booster mit calcium og magnesium blir værdierne så ike bare for høje fo rpt ligger magnesium på
1300 ppm og calcium ligger lidt lavt kun 270 ppm så den kunne godt trænge til og bli justeret, men hvor mange ml skulle man booste den op med ?
1300 ppm og calcium ligger lidt lavt kun 270 ppm så den kunne godt trænge til og bli justeret, men hvor mange ml skulle man booste den op med ?

-
- Foxface
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 4000 Roskilde
Selvom det ikke fremgår klart så tror jeg han mener Easy-Life FFM, hvilket ikke er sporestoffer, men hvad det så indeholder er et godt spørgsmål.Brian C skrev: Easy life er sporestoffer som koraller og lignende bruger.

Jeg har selv prøvet det, men om det er et vidundermiddel eller bare penge ud af vinduet er jeg endnu ikke blevet klog på.

- Ronni_Didde
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
ja det er FFM
hvad gør man hvis ens nitrat no3 er 2.5 ppm ? for har brugt ren postevand i opstart og ved genfyldning blir det vel et problem ?
hvad gør man hvis ens nitrat no3 er 2.5 ppm ? for har brugt ren postevand i opstart og ved genfyldning blir det vel et problem ?

- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
jeg kører selv med en magnesium på 1400-1500 ppmRonni_Didde skrev:okay men hvis jeg booster mit calcium og magnesium blir værdierne så ike bare for høje fo rpt ligger magnesium på
og min Calcium ligger lige i underkanten af 500 ppm, som er højt
det er muligt du har ret, men det er jo så ikke let at videSylvest skrev:Selvom det ikke fremgår klart så tror jeg han mener Easy-Life FFM, hvilket ikke er sporestoffer, men hvad det så indeholder er et godt spørgsmål.Brian C skrev: Easy life er sporestoffer som koraller og lignende bruger.![]()
Jeg har selv prøvet det, men om det er et vidundermiddel eller bare penge ud af vinduet er jeg endnu ikke blevet klog på.
men er det FFM, så har det ret, det er zeolithpulver i flydende form... og tro mig, og flere andre. det virker.
der er nu ikke så meget vidunder/hokuspokus/heksebryg over det
jeg tvivler stærkt på at det holder ALT hvad der loves, men de vigtigste ting holder
jeg ville ikke bruge det i et nyt akvarie, jeg ville heller ikke bruge det regelmæssigt. Kan dog helt klart anbefale at have en flaske stående til akutte situationer, såsom selvmorderiske anemoner
du starter med at måle dit postevandRonni_Didde skrev:ja det er FFM
så kan du som nogen anbefaler bruge osmosevand. jeg bruger det ikke selv, men bekymrer mig heller ikke om nitratværdier under 5 ppm, hvis du har mulighed for det så er et alge refugium en ret god ting i forbindelse med nitrat
Mvh. Brian
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Som Brian skriver er Purple Up et ganske udenmærket middel, det holder det det lover. Men det gør helt alm. tilsætning af Ca og Mg også.. Og det er altså en del billigere..
Har selv brugt Purple Up og været fint tilfreds, men kun til små akvarier, til store akvarier er det en håbløst dyr løsning.
Har selv brugt Purple Up og været fint tilfreds, men kun til små akvarier, til store akvarier er det en håbløst dyr løsning.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
- Ronni_Didde
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
kan jeg bruge nitrat testeren i postevandet ?..
du siger du ikke er bekymret over 5 ppm i nitrat, er det ikke for højt stadigvæk ? det siges jo 0,5 ppm er højt
du siger du ikke er bekymret over 5 ppm i nitrat, er det ikke for højt stadigvæk ? det siges jo 0,5 ppm er højt

- Ronni_Didde
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
hvad kan ellers gi et problem med nitrat udover postevand.. har en gulvpumpe kørende med aktivt kul og 2 filtermåtter men skulle vel ikke være et problem ?

- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
det kunne det godt være
Mvh. Brian
- Ronni_Didde
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
aflæste lige værdierne i alm postevand og nitrat viste 2.0 ppm så postevandet er ikke godt hvad det angår 

- TorbenC
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 6760 Ribe
Brian C: Jeg forstår ikke hvorfor du ikke vil bruge FFM i et nystartet akvarium?
Det kan stabillasere vandværdierne og få akvariet igennem algefaserne med bedre resultat.
FFM er netop til at øge de gode bakterier i vandet og der sker absolut ikke noget ved at bruge det regelmæssigt! Det gør kun at hvis man har nogle næringstoffer i vandet man ikke kan få omdannet til noget brugbart, kan FFM hjælpe med dette.
Det kan stabillasere vandværdierne og få akvariet igennem algefaserne med bedre resultat.
FFM er netop til at øge de gode bakterier i vandet og der sker absolut ikke noget ved at bruge det regelmæssigt! Det gør kun at hvis man har nogle næringstoffer i vandet man ikke kan få omdannet til noget brugbart, kan FFM hjælpe med dette.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det kan sagens gå hen og blive et problem. Skidt og møg hober sig op i fliteret og filtermåtterne.Ronni_Didde skrev:hvad kan ellers gi et problem med nitrat udover postevand.. har en gulvpumpe kørende med aktivt kul og 2 filtermåtter men skulle vel ikke være et problem ?
Når du har vand med nitrat i så er det på sigt bedst at bruge osmosevand. Fordi vandet fordamper og nitraten består.
Det bedtyder med tiden en ophobning i vandet. Og hvis der er nitrat så kunne der også være lidt fosfat.
Har du en måling af det??
- Ronni_Didde
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
jeg har et 2 mellem filter i spandpumpen og renser dem ca hver 14 dag til hver mdr efter behov.
mine værdier er følgende.
PH 8,3
Mg 1350 ppm
Ca 420 ppm
Po4 0,01 ppm
No3 2,5 ppm
No2 0,001 ppm
kunne også fylde min spandpumpe op med andet men ved ikke lige hvad det skulle være
mine værdier er følgende.
PH 8,3
Mg 1350 ppm
Ca 420 ppm
Po4 0,01 ppm
No3 2,5 ppm
No2 0,001 ppm
kunne også fylde min spandpumpe op med andet men ved ikke lige hvad det skulle være

- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
nu tillader jeg mig at tvivle på evnen til at øge antallet af bakterierTorbenC skrev:Brian C: Jeg forstår ikke hvorfor du ikke vil bruge FFM i et nystartet akvarium?
men det er effektivt til at binde skadelige stoffer
jeg mener det er unødvendigt at tilsætte noget til et nystartet akvarie, lad processerne få lov til at køre, uden at speede dem op.
og der er iøvrigt heller ingen der har sagt at det skader ved regelmæssig tilsætning, jeg kalder det bare unødvendigt
og jeg har heller ikke oplevet nogen fordele ved det, men det har været til stor hjælp ved pludseligt opståede kriser
så det er et rigtig godt produkt at have stående på hylden... hvis nu
Mvh. Brian
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvad måler du po4 med??
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Han bruger Salifert, men det har jeg snakket med ham om her lørdag
så han ved godt at det ikke er særlig godt
så han ved godt at det ikke er særlig godt
Mvh. Brian