Værdi'er/tilsætnings spørgsmål
- S1m0n
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Aalborg
Værdi'er/tilsætnings spørgsmål
Går og studser lidt over hvilken måde jeg vil vælge at holde mine værdier stabile på.
Til at starte med kommer det nok til at foregå med manuel tilsætning til jeg har fået skrabet noget mere erfaring ind om blandt andet balling.
Men har jeg forstået det korrekt at mht til ca. mg og kh, så kan jeg vedligeholde disse med bio - magnesiom/calcium.
Men først skal kh og mg justeres ind til det ønskede med natron og calciumklorid ?
Altså forstået på den måde at den dag værdierne rammer det perfekte indhold, kan jeg udelukkende nøjes med bio-mg/ca ?
Hvis ja, hvor tit skal de så tilsættes ?
Og går ud fra ens tilsætninger gerne skulle stige i takt med der kommer flere koraller i baljen ?
Til at starte med kommer det nok til at foregå med manuel tilsætning til jeg har fået skrabet noget mere erfaring ind om blandt andet balling.
Men har jeg forstået det korrekt at mht til ca. mg og kh, så kan jeg vedligeholde disse med bio - magnesiom/calcium.
Men først skal kh og mg justeres ind til det ønskede med natron og calciumklorid ?
Altså forstået på den måde at den dag værdierne rammer det perfekte indhold, kan jeg udelukkende nøjes med bio-mg/ca ?
Hvis ja, hvor tit skal de så tilsættes ?
Og går ud fra ens tilsætninger gerne skulle stige i takt med der kommer flere koraller i baljen ?
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: København Ø
Re: Værdi'er/tilsætnings spørgsmål
I starten er du nødt til at måle MG/Ca og KH inden du tilsætter noget som helst. Lav en lille logbog hvor du skriver dine målinger og hvad/hvor meget du eventuelt har tilsat. Med det overblik, kan du meget nemmere vurdere om dine målinger er korrekte og hvornår der sådan ca skal tilsættes igen.
Du kan holde dine værdier stabile med BioCa og MG + måske en lille smule natron i ny og næ.
Bio Ca indeholder også KH buffer, men i mit 250L var der et meget højere drop i KH end i Ca. Så højt at jeg endte med at komme natron i mit ferskvandskammer for at holde KH nogenlunde stabil.
Ca og Mg er perfekte inden for et ret stort område. Jeg sigter efter Ca 420 og MG 1400, men tilsatte altid meget konservativt. Hellere for lavt end at risikere og overdosere..
Mvh
Henrik
Du kan holde dine værdier stabile med BioCa og MG + måske en lille smule natron i ny og næ.
Bio Ca indeholder også KH buffer, men i mit 250L var der et meget højere drop i KH end i Ca. Så højt at jeg endte med at komme natron i mit ferskvandskammer for at holde KH nogenlunde stabil.
Ca og Mg er perfekte inden for et ret stort område. Jeg sigter efter Ca 420 og MG 1400, men tilsatte altid meget konservativt. Hellere for lavt end at risikere og overdosere..
Mvh
Henrik
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Og jeg oplevede det stik modsatte, hos mig blev KH alt for høj med Bio Cakcium/Magnesium - Så pointen må være at der skal måles ofteMusiker skrev:Bio Ca indeholder også KH buffer, men i mit 250L var der et meget højere drop i KH end i Ca. Så højt at jeg endte med at komme natron i mit ferskvandskammer for at holde KH nogenlunde stabil.

Men korrekt, det kræver afpassende værdier inden man starter med et blandingsprodukt.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
Jeg var i Matas forleden efter Natron og fik noget der hedder Tvekulsurt Natron. Er det det rigtige?
- kenneth145
- Dragefisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4400 Kalundborg
- Geografisk sted: kalundborg
Jeg bruger noget fra decocean som Carsten selv blander. Der er 2 dunke en med ca opløsning og en med kh opløsning. Derudover er der sporestoffer i. jeg har så lavet en mg opløsning i en dunk og på den måde tilsætter jeg alt via min grotec III og mine værdier er helt stabile. og mine koraller gror rigtigt godt. og det er rigtigt nemt justere ind.
Mvh. Kenneth boserup
nu med 500 l saltvand..
nu med 500 l saltvand..
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
Har fundet ud af at Tvekulsurt Natron er Natriumbicarbonat så det er det rigtige til forhøjelse af kh.
- S1m0n
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Hej henrik, du mener at jeg skal lave mig en logbog og tage ca, mg og kh målinger hver dag under tilpasningen af værdierme, og der efterfølgende når værdierne passer, fortsætte med daglige målinger til jeg har en ide om hvor meget/hurtigt de falder/stiger for at kunne se hvor tit og hvor meget der skal tilføres eller hvordan?Musiker skrev:I starten er du nødt til at måle MG/Ca og KH inden du tilsætter noget som helst. Lav en lille logbog hvor du skriver dine målinger og hvad/hvor meget du eventuelt har tilsat. Med det overblik, kan du meget nemmere vurdere om dine målinger er korrekte og hvornår der sådan ca skal tilsættes igen.
Mvh
Henrik

Men bio mg kan jeg vel godt bruge både til at buffe med samt bagefter at holde stabil med ?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: København Ø
Jep - lige præcist, men du behøver ikke at måle hver dag - Under indkøringen af min Calcium reaktor målte jeg hver dag, fordi den jo tilsætter hele tiden.. Dengang jeg brugte manuel tilsætning målte jeg ikke oftere end hveranden dag - Og efterhånden som jeg fik check på det faldt, intervallerne nok til en gang om ugen eller to. I dag måler jeg måske 1 gang om ugen, nogen gange sjældnereS1m0n skrev: Hej henrik, du mener at jeg skal lave mig en logbog og tage ca, mg og kh målinger hver dag under tilpasningen af værdierme, og der efterfølgende når værdierne passer, fortsætte med daglige målinger til jeg har en ide om hvor meget/hurtigt de falder/stiger for at kunne se hvor tit og hvor meget der skal tilføres eller hvordan?
Jo det har jeg gjort, men prøv dig frem. Så længe du måler MG, Ca og KH jævnligt og ikke tilstætter store mængder (eller kommer op på meget høje værdier), vil jeg ikke mene der kan ske noget ved det.S1m0n skrev: Men bio mg kan jeg vel godt bruge både til at buffe med samt bagefter at holde stabil med ?
/Henrik
- S1m0n
- Rev haj
- Reactions:
- 16
Siger mange tak for hjælpen.Musiker skrev:Jep - lige præcist, men du behøver ikke at måle hver dag - Under indkøringen af min Calcium reaktor målte jeg hver dag, fordi den jo tilsætter hele tiden.. Dengang jeg brugte manuel tilsætning målte jeg ikke oftere end hveranden dag - Og efterhånden som jeg fik check på det faldt, intervallerne nok til en gang om ugen eller to. I dag måler jeg måske 1 gang om ugen, nogen gange sjældnereS1m0n skrev: Hej henrik, du mener at jeg skal lave mig en logbog og tage ca, mg og kh målinger hver dag under tilpasningen af værdierme, og der efterfølgende når værdierne passer, fortsætte med daglige målinger til jeg har en ide om hvor meget/hurtigt de falder/stiger for at kunne se hvor tit og hvor meget der skal tilføres eller hvordan?
Jo det har jeg gjort, men prøv dig frem. Så længe du måler MG, Ca og KH jævnligt og ikke tilstætter store mængder (eller kommer op på meget høje værdier), vil jeg ikke mene der kan ske noget ved det.S1m0n skrev: Men bio mg kan jeg vel godt bruge både til at buffe med samt bagefter at holde stabil med ?
/Henrik