Ferskvand?
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 16
- Postnummer: Ikke angivet
Ferskvand?
Kan det ferskvand man evt. har til at stå i et akvarie til automatisk påfyldning blive for gammelt? og gøre mere skade end gavn?
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2009
Re: Ferskvand?
lytter lige med 

-
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: 7000
http://www.wetwebmedia.com/rostorage.htm
udsnit:
Q:
The question is with 55g of R/O water, evaporation is about 3g a day, even with a small powerhead in the container won't the R/O water harbor bad bacteria or stagnate?
A:
<minor but can in time. Covered and dark is usually best for keeping most water. Aeration of RO will be necessary at least one day prior to use>
udsnit:
Q:
The question is with 55g of R/O water, evaporation is about 3g a day, even with a small powerhead in the container won't the R/O water harbor bad bacteria or stagnate?
A:
<minor but can in time. Covered and dark is usually best for keeping most water. Aeration of RO will be necessary at least one day prior to use>
“One man's insanity is another man's genius; someday the world will recognize the genius in my insanity.”
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
I teorien kan det godt, men dagliglig dagen siger noget andet.
Hvis beholderen er ren når der kommer osmosevand i, vil de være tømte før end at vandet bliver dårligt.
Hvis beholderen er ren når der kommer osmosevand i, vil de være tømte før end at vandet bliver dårligt.
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense NØ
Medmindre akvariet er 20L og beholderen 100
Jeg laver vand til 4-5dages påfyldning, det er max. jeg vil have det stående, men ved at andre laver til flere uger.

Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
- Kontakt:
Jeg går og roder lidt med at bygge et akv. der kan kører uden opsyn i ca 30 dage af gangen.
Det største problem er netop fordampningen.
Men vil vandet blive dårligt af at stå i 30 dage???
Havde tænkt lidt på have god gennemluftning i ferskvandstanken.
VH
Søvnig
VH
Søvnig

Journalist på www.andeposten.dk
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: København Ø
Osmose vand er der ikke noget som kan blive for gammelt i - Alt organisk skulle jo gerne være væk.. Så hvis blot beholderen er ren og tætsluttende vil jeg mene det kan stå i meget meget lang tid.....
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
søvnig skrev:Jeg går og roder lidt med at bygge et akv. der kan kører uden opsyn i ca 30 dage af gangen.
VH
Søvnig
Tror ikke vandet tager skade, men synes nok der er andre ting i det som du skriver der vækker størrere bekymring.
Hvad med skummeren?? Hvordan vil du rense skummerens "hals" hvis du ikke er hjemme, og hvem tømmer skummer koppen.
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
Tja... Det er nemlig en af de andre problemstilinger. Overvejer at køre med 2 skummere, sat på timere, så de skiftes til at køre.Carsten skrev:søvnig skrev:Jeg går og roder lidt med at bygge et akv. der kan kører uden opsyn i ca 30 dage af gangen.
VH
Søvnig
Tror ikke vandet tager skade, men synes nok der er andre ting i det som du skriver der vækker størrere bekymring.
Hvad med skummeren?? Hvordan vil du rense skummerens "hals" hvis du ikke er hjemme, og hvem tømmer skummer koppen.
Så køre hver skummer reelt kun i 15 dage over en 30 dages periode. 15 dage burde en skummer nok kunne klare uden at få tømt koppen og renset hals.
Søvnig

- MAKRRO
- Kejser fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2770 Kastrup
Eller måske bore et hul i bunden af skummer koppen (hvis den er ligesom en kegleformet skummer) med slange ned til en større beholder?søvnig skrev:Tja... Det er nemlig en af de andre problemstilinger. Overvejer at køre med 2 skummere, sat på timere, så de skiftes til at køre.Carsten skrev:søvnig skrev:Jeg går og roder lidt med at bygge et akv. der kan kører uden opsyn i ca 30 dage af gangen.
VH
Søvnig
Så køre hver skummer reelt kun i 15 dage over en 30 dages periode. 15 dage burde en skummer nok kunne klare uden at få tømt koppen og renset hals.
Søvnig
Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
- klaus meyland
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8500 Grenaa
- Saltvand siden?: 2004
jeg laver osmsevand en gang om måneden til et vandskift og til fordampet vand og jeg har aldrig faft problemer med at vandet har virket lidt gammelt men jeg har det også stående i lukkede plastik dunke som kun bliver brugt til det formål
er ved at planlægge mit comeback 

- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Geografisk sted: Hjørring
- Kontakt:
Det skal helt klart være osmosevand du skal bruge, og IKKE vandhanevand, da der, som der er nævnt,
er diverse urenheder i hanevandet.
Men køb da evt. en lille pumpe til 50kr. der bruer 2-3W og sæt så den ned i osmosetanken, så der sker
lidt cirkulation, så er du da på den sikre side! Men jeg skulle da også mene, at en tank med osmosevand
godt kan stå 30 dage uden problemer.
Men en lille cirkulationspumpe og du er SAFE!!!
er diverse urenheder i hanevandet.
Men køb da evt. en lille pumpe til 50kr. der bruer 2-3W og sæt så den ned i osmosetanken, så der sker
lidt cirkulation, så er du da på den sikre side! Men jeg skulle da også mene, at en tank med osmosevand
godt kan stå 30 dage uden problemer.
Men en lille cirkulationspumpe og du er SAFE!!!

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
En anden ting jeg kommer til at tænke på er fugt. Hvis du ikke er tilstede i en hel måned, så vil der blive extremt fugtigt i lejligheden/huset når det er lukket af.
Og man lader jo ikke et vindue stå åbent for så inviterer man jo selv til indbrud.
Og man lader jo ikke et vindue stå åbent for så inviterer man jo selv til indbrud.
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
Ja nu har tråden taget en drejningCarsten skrev:En anden ting jeg kommer til at tænke på er fugt. Hvis du ikke er tilstede i en hel måned, så vil der blive extremt fugtigt i lejligheden/huset når det er lukket af.

Men man kunne jo købe en affugter til at afhjælpe det problem.
Fodring vil forgå med foderautomat (2*Eheim twin) Og så ellers holde en lav belastning på akvariet. Har før haft en saltbalje til at køre i 3 uger uden opsyn, uden problemer... Med undtagelse at ferskvandstanken var for lille.
Vh
Søvnig

-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8370 Hadsten
- Geografisk sted: Hadbjerg
Jeg har som oftest osmosevand til omkring 1 mdr. tid og det fejler ikke noget. Det står selvfølgelig og så i lukkede flasker og i et mørkt skab.
Med hensyn til fugt, så findes der jo fugtstyret ventilation, dem bruger du jo bla. på badeværelser.
Med hensyn til fugt, så findes der jo fugtstyret ventilation, dem bruger du jo bla. på badeværelser.
MVH
Martin
8370 Hadsten
Martin
8370 Hadsten
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Ja jeg tænkte på det samme, og så vil jeg mene, at fugtproblemet er løstmartinknorr skrev:Med hensyn til fugt, så findes der jo fugtstyret ventilation, dem bruger du jo bla. på badeværelser.

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Det kan man måske nok sige, men spørgsmålet er om det er nok.Marco R skrev:Ja jeg tænkte på det samme, og så vil jeg mene, at fugtproblemet er løstmartinknorr skrev:Med hensyn til fugt, så findes der jo fugtstyret ventilation, dem bruger du jo bla. på badeværelser.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Ja okay men så må man jo købe en, som er effektiv nok til at kunne klare alt den fugt, som burde kommerCarsten skrev:Det kan man måske nok sige, men spørgsmålet er om det er nok.Marco R skrev:Ja jeg tænkte på det samme, og så vil jeg mene, at fugtproblemet er løstmartinknorr skrev:Med hensyn til fugt, så findes der jo fugtstyret ventilation, dem bruger du jo bla. på badeværelser.

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
Marco R[/center]
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2630 Taastrup
nu kender jeg ikke specefikker udsugningspumper til badeværelset og kender ikke deres minimums fugt grænse for at starte, men bare det at den er til et badeværelse synes jeg siger noget om at fugtigheden er lidt højere end vi ønsker det i vores stuer.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8370 Hadsten
- Geografisk sted: Hadbjerg
Nu er det sådan at man kan indstille mange af dem til hvor følsom de skal være og hvor længe de skal køre.
Men nu var det også ment som eks. så hvis det kan fåes til småudsugningsanlæg i badeværelset, så kan det nok også fåes i større format.
Men nu var det også ment som eks. så hvis det kan fåes til småudsugningsanlæg i badeværelset, så kan det nok også fåes i større format.
MVH
Martin
8370 Hadsten
Martin
8370 Hadsten
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Jeg laver omkring 200 liter vand ad gangen og har aldrig haft problemer med dårligt vand pga holdbarhed. Det skal dog siges at jeg altid har en cirkulationspumpe i ferskvandet så dette konstant er i bevægelse.