VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
Temperaturen i vandet.
- Langtoft
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2650 Hvidovre
- Saltvand siden?: 2009
Temperaturen i vandet.
Hey ...
Hvor meget står jeres termperatur på i vandet?
Hvor meget står jeres termperatur på i vandet?
En gang saltvand - altid saltvand...
Opstart af 150 liters saltvandsakvarie medio 2011
viewtopic.php?f=92&t=43135
Opstart af 150 liters saltvandsakvarie medio 2011
viewtopic.php?f=92&t=43135
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Re: Temperaturen i vandet.
25-29 uha uha.. helst 25-27..
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
- røntved
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9320 Hjallerup
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: Klokkerholm-Hjallerup
- Kontakt:
24-26 hele året.
http://www.mittlapp.dk
Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
Live your life in a way that when your feet hit the floor in the morning, the Devil says, "Shit, he's awake.."
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
23,5-25,5 for tiden
- skjoldan
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4400 Kalundborg
har kørt længe med 24 men har lige sat den 1 grad op til 25 og har så igen nogle dage senere hævet den en grad til 26 venter et par dage så får den en grad mere til 27
Senest rettet af skjoldan søn 8. nov 2009 12:21, rettet i alt 1 gang.
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: South Dakota
- Kontakt:
27, helst ikke lavere.
"In this case, the no growth lower limit of zero calcification occurred at 23.7°C (74.7°F) in corals from the Gulf of Mexico and at 25.5°C (77.9°F) in corals from the Caribbean Sea. It is worth noting that prior to recent bleaching events that some of the richest coral reefs, often dominated by Montastrea annularis , in the Caribbean were found near Belize. In the mid-1970s, these areas' average monthly temperatures were generally above 29 ° C, (84.1 ° F) and the monthly maximum temperature may reach 33 ° C (91.4 ° F)"
http://ronshimek.com/salinity_temperature.html
"In this case, the no growth lower limit of zero calcification occurred at 23.7°C (74.7°F) in corals from the Gulf of Mexico and at 25.5°C (77.9°F) in corals from the Caribbean Sea. It is worth noting that prior to recent bleaching events that some of the richest coral reefs, often dominated by Montastrea annularis , in the Caribbean were found near Belize. In the mid-1970s, these areas' average monthly temperatures were generally above 29 ° C, (84.1 ° F) and the monthly maximum temperature may reach 33 ° C (91.4 ° F)"
http://ronshimek.com/salinity_temperature.html

- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
27-29 her, ikke lavere end 27
og jeg kan se at væksten er gået en del op efter jeg har hævet fra 25 grader
sygdom blandt mine fisk er der heller ikke noget af
har normalt heller ikke problemer med at holde temp. nede om sommeren
og jeg kan se at væksten er gået en del op efter jeg har hævet fra 25 grader
sygdom blandt mine fisk er der heller ikke noget af
har normalt heller ikke problemer med at holde temp. nede om sommeren
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
Jeg har altid ligget på 25 grader fordi det har man "altid" gjort. Men jeg er bestemt åben for at sætte temperaturen op til f.eks. 27 grader, men der skal selvf. være en grund til det (koster jo lidt ekstra i strøm).
Har faktisk i noget tid tænkt på at 25 grader vel egentlig var lidt lavt i forhold til temperaturen på koralrevene. Men ved ikke helt om den holder.
Har faktisk i noget tid tænkt på at 25 grader vel egentlig var lidt lavt i forhold til temperaturen på koralrevene. Men ved ikke helt om den holder.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
- peder
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 1974
- Geografisk sted: 8961 Allingåbro
27-29 her
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Ca. 28 grader 24/7.
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
Noget tyder på at jeg bør øge temperaturen til 27 grader 

Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
- nesnej
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: København Ø
- Kontakt:
I mit nye akvarium ligger temperaturen rimelig konstant på på 25,5 til 26 grader. Mit gamle RSM lå på mellem 27 og 29 men det syntes jeg virkede for varmt og for tæt på den maximale temperatur som vist nok er lige omkring de 30.
Venlig hilsen
Henning Augustine Jensen
Henning Augustine Jensen
-
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Geografisk sted: 7000
til den kolde sidei æ fowlr, 24. og 26 i æ reef.
“One man's insanity is another man's genius; someday the world will recognize the genius in my insanity.”
-
- Foxface
- Reactions:
- 18
Men jeg overvejer at hæve.
Metabolismen afhænger i jo høj grad af temp for de koldblodede. Hvis man gerne vil ha gang i væksten så er det med at få temp op, ellers kan man risikerer at spilder kræfterne ved at dosere, nuke med hqi. Men det gør også balancen (i teorien) sværere at holde, og varmt vand indeholde bla. Mindre ilt. Større fordampning, højere elregning osv.
Dr. ron smimek (kendt fra reefcentral, har argumenteret for højere temp).:
http://www.ronshimek.com/salinity_temperature.html
Udsnit:
”Cold Temperatures Are A Problem
Although aquarists are often concerned with the effects of high temperatures, the effects of low temperatures are equally deadly. A recent study shows how differences of only a couple of degrees Celsius determine the distribution of Montastrea annularis populations in the Gulf of Mexico and in the Caribbean Sea, proper ( Carricart-Ganivet, 2004 ). In this case, the no growth lower limit of zero calcification occurred at 23.7°C (74.7°F) in corals from the Gulf of Mexico and at 25.5°C (77.9°F) in corals from the Caribbean Sea. It is worth noting that prior to recent bleaching events that some of the richest coral reefs, often dominated by Montastrea annularis , in the Caribbean were found near Belize. In the mid-1970s, these areas' average monthly temperatures were generally above 29 ° C, (84.1 ° F) and the monthly maximum temperature may reach 33 ° C (91.4 ° F) (Highsmith, 1979a. b; Highsmith, et al., 1983). Montastrea annularis appears to have a center of radiation in the Belize area, as do most other Caribbean corals.
”
altså væksten standsede allerede ved 25.5c for nogle koraller, og gennemsnit temp var hele 29c.
han konkludere vidst, at den bedste temp er 82f eller 27,8c for koraller.
Metabolismen afhænger i jo høj grad af temp for de koldblodede. Hvis man gerne vil ha gang i væksten så er det med at få temp op, ellers kan man risikerer at spilder kræfterne ved at dosere, nuke med hqi. Men det gør også balancen (i teorien) sværere at holde, og varmt vand indeholde bla. Mindre ilt. Større fordampning, højere elregning osv.
Dr. ron smimek (kendt fra reefcentral, har argumenteret for højere temp).:
http://www.ronshimek.com/salinity_temperature.html
Udsnit:
”Cold Temperatures Are A Problem
Although aquarists are often concerned with the effects of high temperatures, the effects of low temperatures are equally deadly. A recent study shows how differences of only a couple of degrees Celsius determine the distribution of Montastrea annularis populations in the Gulf of Mexico and in the Caribbean Sea, proper ( Carricart-Ganivet, 2004 ). In this case, the no growth lower limit of zero calcification occurred at 23.7°C (74.7°F) in corals from the Gulf of Mexico and at 25.5°C (77.9°F) in corals from the Caribbean Sea. It is worth noting that prior to recent bleaching events that some of the richest coral reefs, often dominated by Montastrea annularis , in the Caribbean were found near Belize. In the mid-1970s, these areas' average monthly temperatures were generally above 29 ° C, (84.1 ° F) and the monthly maximum temperature may reach 33 ° C (91.4 ° F) (Highsmith, 1979a. b; Highsmith, et al., 1983). Montastrea annularis appears to have a center of radiation in the Belize area, as do most other Caribbean corals.
”
altså væksten standsede allerede ved 25.5c for nogle koraller, og gennemsnit temp var hele 29c.
han konkludere vidst, at den bedste temp er 82f eller 27,8c for koraller.
“One man's insanity is another man's genius; someday the world will recognize the genius in my insanity.”
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Geografisk sted: South Dakota
- Kontakt:
Flot at linke til en artikkel der allerede er linket til.GedemeisterDK skrev:Dr. ron smimek (kendt fra reefcentral, har argumenteret for højere temp)
Men det var maaske ikke saa spaendende at laese igennem hvad andre har skrevet? Det er vigtigere bare at hoppe frem til at se dig selv snakke?

-
- Foxface
- Reactions:
- 18
ja undskyld mange gange at jeg ikke så dit indlæg.UrbanSage skrev:Flot at linke til en artikkel der allerede er linket til.GedemeisterDK skrev:Dr. ron smimek (kendt fra reefcentral, har argumenteret for højere temp)
Men det var maaske ikke saa spaendende at laese igennem hvad andre har skrevet? Det er vigtigere bare at hoppe frem til at se dig selv snakke?
men fair nok, så holder jeg kæft og linker så istedet til smimeks tidligere artikel
(som jeg også gjorde for 2½ år siden.
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... r&start=15)
Reef Stability, A Moving Target
By: Ronald L. Shimek Ph.D.
http://www.reefland.com/rho/1105/reefc7.php
- TroJanRds
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8900 Randers
- Geografisk sted: Randers
har kørt i 25°-26° næsten 4 mdr. men syntes ik mine skiveanemoner var helt så pæne som de kunne være stadig lidt samme kryllet og da skiverne i fleste tilfælde krøller totalt sammen når lyset er slukket om aftnen skyltes det jo nok hovedsaglig lys men havde også en lille ide om at varme svingningerne også var lidt skyld i det. har jeg nu hævet varmen til 28°-29° og syntes jeg har hjulpet en del på især skiverne men ulempen er at mine alger er lidt kraftigere i vækst pt end før og caulerpa i sumpen går det ned af bakke for.