25l nystartet

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Anders_Holst
Copepod
Copepod
Reactions:
15
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2009

25l nystartet

Indlæg af Anders_Holst »

Hej med jer alle sammen.
Nu har jeg endelig fået mit eget lille akarie. Prøver lige med et 25L til at starte med.
Mest for at se om jeg har lysten til det, mennnn planen er da at der skal et noget større til engang :D

Jeg har købt noget startet vand og har fået levende sand ca 2.5kg Levende sten i ca 7kg (billeder skal nok komme i løbet af ugen)

Nu er mit spørgsmål til jer så. Hvor meget skal jeg ud at give for koraller ca?? Syns når jeg kigger på priserne virker det meget dyrt. Ved godt at det er en dyr hobby og er self. også villig til at gi pengene for det :D
Har hørt nogen der gerne sælger små ja hvad kalder man det (SKUD) som man så kan få til at gro, er jeg helt gal på den eller? HELPPPP :P

Med Venlig Hilsen Anders
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9800 Hjørring
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Re: 25l nystartet

Indlæg af Kenneth Jensen »

Ja koraller kan være temmelig dyre, men din størrelse akvarie sætter også sine begrænsninger, også
bare mht. lys!
Men et godt råd.... spørg i butikken om vejledning, og tjek så evt. på internettet, så du ikke smider
400kr. efter en koral, som så dør efter en uge.

Glæder mig til at se billeder af baljen!!
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
Brugeravatar
skjoldan
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 4400 Kalundborg

Indlæg af skjoldan »

du skal nok starte med nogle blødkoraller de er nemmere og billigere :y
Erathor
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Geografisk sted: Rudkøbing, Langeland

Indlæg af Erathor »

Tillykke med dit første saltvandsakvarium. :)

Nu tror du måske nok, at et 25 liters akvarium er nemmere end et større, men det er det tværtimod. Du skal virkelig have styr på dine vandværdier, for der skal ikke meget til at bringe sådan et lille akvarium ud af balance.

Jeg ville vente lidt med koraller, og starte med nogle skaldyr - f.eks. en reje og nogle eremit krebs. De er knap så dyre som fisk og koraller, og er lidt mere hårdføre.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Velkommen til hobbyen... Den er dyr men herlig.

Jeg vil nu sige at en typisk misforståelse er at rejer og snegle er mere hårdføre. De er de såmænd ikke og bukker let under for dårlige vandværdier efter min mening. Men de passer bedre til din manglende plads.

Lyder ok fornuftigt med mængden af sten og sand, og du må desværre nok undvære fiskene, men der er masser af fede små koraller der passer fint. Lidt afhængig af lys. Prøv bare at google ricordia florida :)
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

Indlæg af mcnats »

For at svare på dit spørgsmål om "skud" eller fragmenter. Ja dem kan du fx købe at andre i hobbyen, billiger end at købe en hel koral. De fleste koraller kan fragmenteres, dog ikke alle. Held og lykke
Anders_Holst
Copepod
Copepod
Reactions:
15
Postnummer: 6700 Esbjerg

Indlæg af Anders_Holst »

Tak for alle de fine svar :D
Meningen er der skal to klovne fisk i og ikke mere end det.

Jeg får hjælp af Flemming (Den rare mand) fra Aquastyle i Esbjerg.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Så skynd dig og køb et større (sagt med et venligt smil). Puha, tror ikke 25 liter helt er nok til to klovne. Der kan selvfølgelig eksistere delte meninger om dette, men du får lagt mere ud af dine fisk ved at købe et større.
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2630 Taastrup

Indlæg af stefan_sørensen »

jakobvillien skrev:Så skynd dig og køb et større (sagt med et venligt smil). Puha, tror ikke 25 liter helt er nok til to klovne. Der kan selvfølgelig eksistere delte meninger om dette, men du får lagt mere ud af dine fisk ved at købe et større.
enig..
bare lige for at vende den lidt om så svare 2 fisk i et 25 liters til 20 fisk i et 250 liters :dizzy:

synes også du skal holde dig til nogle eremit krebs og nogle snegle andet vil efter min mening være synd for dyrene.

Mvh
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
Brugeravatar
Thomas
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 6705 Esbjerg Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg, Andrup

Indlæg af Thomas »

så er jeg ked af at skuffe dig.

Du kan ikke have 2 klovnfisk i et så lille akvarie, det ville virkelig være synd og biofilteret kan slet slet ikke følge med til at nedbryde affaldsstofferne.

2 meget meget små klovnfisk kan man med nød finde på at putte i et 54L, ik i et 25L, der er simpelthen ikke plads nok til dem.

Vil nok hellere anbefale dig en noget mindre fisk og helst en som kan alene, det har klovnfisk det ikke så let med.
Der er nogle fisk på den her side der egner sig til nanoer, men de fleste går fra 10 gallon (40L) som minimum.
http://www.liveaquaria.com/product/aqua ... nt=34&s=ts
Eller simpelthen bare have negle og eremitter.

Men tillykke med det nye akvarie og glæder mig til at se mere til dit pico, og du ønskes alt muligt held og lykke med det.
Mvh. Kia og Thomas
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"