levende sten

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
smail k
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
16
Postnummer: 8220 Brabrand
Saltvand siden?: 2009

levende sten

Indlæg af smail k »

Hej.

Langt om længe har jeg lavet en gør det selv akvarium også mangler jeg bare levende sten. Jeg har taget et kig på denne siden: http://saltvandsbutikken.dk/index.php?cPath=51_52

der står noget om tørlagte levende sten og alm levende sten fra indonesien osv. Hvad af dette skal man holde sig til, hvad er bedst, og hvis man har et akvarium på 54 L hvor mange kg sten skal man have i akvaret så?

tak :D
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Re: levende sten

Indlæg af jthyge »

Jeg har lige købt sten hos Saltvandsbutikken.

Jeg købte 13 kg "døde levende sten" og 2 kg levende sten, til mit 86 liters. Grunden til at jeg har købt de døde sten, er at jeg vil forsøge at undgå at få en masse uønskede ting i akvariet. Som krabber, orme, glasroser og andre uønskede hitchikers.

Ulempen ved denne metode er dog, at jeg højst sandsynligt får en længere indkøringsperiode. Da de døde sten, skal have opbygget den vigtige bakterie kultur, og de indeholder nok en masse organisk materiale, som afgiver affaldsstoffer til vandet i et langt stykke tid. En anden ulempe er at man heller ikke får alle det gode hitchikers med. Pods osv. Disse kan dog tilføjes senere.

Jeg vil tro du skal have 6-8 kg sten til 54 liter. Alt efter størrelse.
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"