Jeg har i et stykke tid overvejet at prøve med saltvand (efter 5-6 år med fersk), og har i den forbindelse så søgt en masse information om emnet.
Af økonomiske årsager vil jeg ikke kaste mig over de store kar (har altid hørt at tommelfinger-reglen er 10.000 kr./100 L. vand), men har istedet besluttet mig for at prøve et af de hersens nano'er, som jeg har læst så meget om!

Men jeg synes det er enormt svært at finde nogen entydige "facitter".
Det, der primært driller, er at der lader til at være vidt forskellige opfattelser af, hvor meget teknik et nano kræver...
Så med risiko for at starte en "religions-krig"

Jeg forventer at ville bygge et akvarie på 50 x 50 x 40 cm. (L x D x H).
I akvariet vil jeg meget gerne have et par klovnfisk, en egnet anemone

Jeg vil også gerne kunne holde lidt koraller, men vil under ingen omstændigheder ud i at skulle have en dyr HQI op, det rækker budgettet simpelthen ikke til. Derfor den forholdsvist lave højde på akvariet...
Holder karrets størrelse til mine ambitioner?
I visse fora, har jeg mødt den generelle opfattelse, at et nano i denne størrelse ikke kræver andet end cirkulation og 10% ugentlige vandskift, altså hverken sump, skummer, reaktorer el.lign., men holder den opfattelse?
Andre steder finder man nemlig nano'er med fuldt ud ligesåmeget teknik som deres "storebrødre" på flere hundrede liter, og deres ejere må jo mene at det er nødvendigt.
Hvad er jeres mening om mit teknik behov?
Jeg vil også meget gerne have gode forslag/ råd om billige løsninger...
På forhånd tak,
Mikael.
P.S.: Rigtigt fedt forum, I har her! En fornøjelse at se alle de mennesker som velvilligt bruger deres tid på at øse erfaringer ud over os "mindrebemidlede"!