Hej alle
Er der nogen der ved om de forskellige testsæt man kan købe for ammoniak, nitrit osv. kun er pålidelige inden for en bestemt temperatur? Jeg kan ikke rigtigt finde noget information på pakkerne.
Det konkrete tilfælde er nitrit og ammoniak/ammonium-test fra Elos, ved 3 grader celsius og 17 psu.
Mvh.:
Nikolaj
Temperatur-range for testsæt?
-
- Foxface
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Saltvand siden?: 2009
Re: Temperatur-range for testsæt?
Alle de Salifert testsæt jeg har, virker optimalt ved den temperatur som vandet i baljen har. Hvilket jeg også syntes vil være helt naturligt.
Jeg vil da nødigt til at nedkøle mit vand til 3 grader, for at teste NO2, hvis det er det du mener...
Jeg vil da nødigt til at nedkøle mit vand til 3 grader, for at teste NO2, hvis det er det du mener...
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 16
- Postnummer: Ikke angivet
Jeg har fisk gående i 3 grader koldt vand. Men jeg tror faktisk ikke at nitrit indholdet ændrer sig ved at varme det op til 20 grader. Men det kan jo komme an på en prøve 

- Anette
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8700 Horsens
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Horsens
Nitritindholdet ændrer sig ikke, men det kan virkningen af kemikalierne i testsættet. Der er en forskel, men om den er så stor at det kan have nogen synderlig indflydelse på resultatet kan jeg ikke svare dig på når jeg ikke ved hvilke kemikalier det drejer sig om. 

Mvh Anette og Kristoffer
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Og iøvrigt er vores test sæt alligevel så upræcise, at det kun er vejledende værdier det kommer med. så om temperaturen er 3 eller 25 grader kan jeg ikke se som noget problem.
Og måler man f.eks nitrat ved 25 grader og det viser 1,0 og igen om en uge, og det stadig viser det samme. Så er det fint nok. At det præscie tal så ligger lidt til den ene eller anden side betyder ikke noget.
Og måler man f.eks nitrat ved 25 grader og det viser 1,0 og igen om en uge, og det stadig viser det samme. Så er det fint nok. At det præscie tal så ligger lidt til den ene eller anden side betyder ikke noget.