UV beskyttelse ved 150 watt brændere...
- bio
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7323 Give
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Givskud
- Kontakt:
UV beskyttelse ved 150 watt brændere...
Jeg har kigget lidt på en af mine brændere fra Fish Street, der står UV shield på pakken. Jeg kiggede derfor på nogle gamle brændere, der stod UV STOP på den ene og UV block på en anden. Er der egentlig nogen der med sikkerhed ved, at de ikke laver 150 watt brændere med UV beskyttelse?
Mvh Lasse
Biolog, Nordic Reef
Biolog, Nordic Reef
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: UV beskyttelse ved 150 watt brændere...
Det har altid heddet sig at alt undtagen E40 fatninger skulle have UV glas under.
Og der er vel en grund til at fabrikanterne sætter på på lamperne.
Jeg kan med 100% sikkerhed sige at ihvertfald 250W Fc2 pærer ikke har Uv beskyttelse i glasset. Det forsøg lavede jeg nemlig i stor skala, ved et uheld.
Men det burde da være muligt at skrive til et par producenter og spørge dem.
Og der er vel en grund til at fabrikanterne sætter på på lamperne.
Jeg kan med 100% sikkerhed sige at ihvertfald 250W Fc2 pærer ikke har Uv beskyttelse i glasset. Det forsøg lavede jeg nemlig i stor skala, ved et uheld.
Men det burde da være muligt at skrive til et par producenter og spørge dem.
- bio
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Det ville egentlig være meget rart at vide, det ville give nogle helt nye muligheder med hensyn til reflektorer og udbytte af lyset...
Mvh Lasse
Biolog, Nordic Reef
Biolog, Nordic Reef
- bio
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Jeg har skrevet lidt frem og tilbage med fish street (jeg har ikke kunnet få fat på producenten) og de siger der er UV-beskyttelse i glasset, det er altså muligt at bruge 150 watt brændere uden UV-beskyttelse.
Jeg vil lige sige at jeg bare videregiver de oplysninger jeg har fået, jeg vil ikke stå som ansvarlig hvis nogen prøver det og det ikke virker.
Jeg vil lige sige at jeg bare videregiver de oplysninger jeg har fået, jeg vil ikke stå som ansvarlig hvis nogen prøver det og det ikke virker.
Mvh Lasse
Biolog, Nordic Reef
Biolog, Nordic Reef
- TroJanRds
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Randers
jeg køre med 150w hqi R7 hvor der står uv stop osv. på pæren og da jeg startede mit akvarie havde jeg ik den rigtige lampe til det og kørte derfor uden uv glas hvilket ik kan anbefales alt der stod mindre end 15 cm fra overfladen brændte ihjel... nu hvor jeg har det rigtige glas har jeg koraller der står kun 1 cm fra overfladen uden problemer... skal også nævnes at jeg hørte fra nogen at hærdet glas er uv stop hvilket ik passer.. forsøgte nemlig med et stykke jeg fik fat i der var godt tyk ca. 1,5 cm tyk hvilket resulteret i at lortet exploderede et par dage efter og endte i akvariet i små stykker af 0,5 cm.. er omkring 1 år siden og finder stadig små stykker glas i ny og næ i sandet