saltmålere (flyder) = lort

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
prezn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions: 0
17
Postnummer: 6950 Ringkøbing
Geografisk sted: Vestjylland

saltmålere (flyder) = lort

Indlæg af prezn »

Kan man ikke godt sige at saltmålere (flydere) er spild af penge?

min flyder målte 1.025 ca. og så fik jeg fat i et refraktometer (efter anbefaling fra martin, saltvandsbutikken) og den målte lige 1.034 hvilket resulterede i at min nyindkøbte montipora mistede sin flotte grønne farve samt min acropora med blå spidser mistede det meste af vævet.
Tror ikke de står til at rede, for 3 dage siden.
Men nu har jeg har dyppet dem i en gang aminosyre og fået sænket saliniteten en smule, og hvilket jeg vil fortsætte med stille og rolig indtil det har den rigtige salinitet. Og så må jeg håbe på det bedste.

værdierne var

Kh 9,5
no3 0
no2 0
ca 460
mg 1250.

Og baljen har stået 6 uger og værdierne har været stabile i 2 uger.
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
18
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Re: saltmålere (flyder) = lort

Indlæg af UrbanSage »

Jeg har aldrig haft problemer med den jeg brugte.
Jeg skiftede dog alligevel da jeg sparer tid med et refraktometer.

Men der er mange med lignende oplevelser som dig.
Billede
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Vil ikke ubetinget kalde det lort... Nærmere betinget af kvalitet!

- Jeg har to flydere, og et refraktiometer. De er tilnærmelsesvis= for en tolerance, alle tre enige! :GO
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions: 2
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

det går bedre med de STORE flydere..
prezn
Naso kirurg
Naso kirurg
17

Indlæg af prezn »

Min flyder og refraktometer er slet ikke enige., men tror nu mest på refraktometeret.

Men det bare ærgeligt, men håber min to koraller kan komme sig :)
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

jeg har både refraktometer og en stor flyder fra Tropic Marin, og det noget nær enige, det er i hvertfald så tæt på som det kan være, men jeg har før haft nogle af de billige der viste som vinden blæser alt efter fabrikat

det bedste at gøre er at få noget kalibreringsvædske og så kontrollere saltmåleren uanset type

http://reefkeeping.com/issues/2004-06/rhf/index.php
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions: 88
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Indlæg af Gino »

Billige flyde målere er ikk 1 krine værd!! thats it:-) har bare haft mange! selv prober til computere er ikk de bedste.. refraktometre er de bedste!

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Musiker
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Jeg har brugt den samme flyder siden jeg startede på saltvand uden at opleve problemer. Sålænge skalaen ikke flytter sig og temperaturen er omkring det samme, passer værdien ret godt på min (almindelige og halvbillige AquaMedic flyder) http://akvarieudstyr.dk/netshop/showPro ... ?pid=36509

I det mindste måler den lige meget forkert hver gang.. Der skal ikke meget ændring til i saltmængde før jeg kan se en forskel. Og jeg sørger blot for at den flyder lige "højt" hver gang jeg blander vand + at akvariet holder nogenlunde konstant værdi.

Kender ikke den præcise værdi på min, men den passer meget godt med hvad den teoretiske værdi skulle være iforhold til mængden af salt jeg tilsætter (helt "tørt" salt målt i gram blandet i osmosevand)

Ps. Forstår ikke hvorfor du har dyppet dem i aminosyre!??! (Og hvilken)
prezn
Naso kirurg
Naso kirurg
17

Indlæg af prezn »

Musiker skrev:Jeg har brugt den samme flyder siden jeg startede på saltvand uden at opleve problemer. Sålænge skalaen ikke flytter sig og temperaturen er omkring det samme, passer værdien ret godt på min (almindelige og halvbillige AquaMedic flyder) http://akvarieudstyr.dk/netshop/showPro ... ?pid=36509

I det mindste måler den lige meget forkert hver gang.. Der skal ikke meget ændring til i saltmængde før jeg kan se en forskel. Og jeg sørger blot for at den flyder lige "højt" hver gang jeg blander vand + at akvariet holder nogenlunde konstant værdi.

Kender ikke den præcise værdi på min, men den passer meget godt med hvad den teoretiske værdi skulle være iforhold til mængden af salt jeg tilsætter (helt "tørt" salt målt i gram blandet i osmosevand)

Ps. Forstår ikke hvorfor du har dyppet dem i aminosyre!??! (Og hvilken)
jeg har kun én af de billige saltflyder, men skulle nok have købt noget bedre og investeret noget før, havde godt hørt en fugl synge om at de ikke var het til stole på, men det er os først nu jeg kan få de lyskrævene koraller :)

har dyppet dem i 5 liter vand tilsat Amino-20, så skulle de have en bedre chance for at overleve.

Amino acids are very important in the formation of coral tissues and colour pigments. Amino-20 contains the required Amino acids necessary for these processes. It stimulates apetite and meabolism in all corals, therefor resulting in a healthy, clourful and strong structure.
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

- Jeg kan kun tilslutte mig at forkæle de dyr vi har taget i pleje, det være sig fisk som koraller... :GO

Men i givne situation er jeg tvivlende over for det gavnlige at tage dem op for denne pleje, de er i forvejen stressede som de er! Dette blot en tanke, men hellere hælde det gode i akvariet end at tage dem op... ??

:Peace:
/Flemming,

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
prezn
Naso kirurg
Naso kirurg
17

Indlæg af prezn »

Ja lige præcis :D, det er jo heller ikke helt billige dyr.

Ja det har du nok ret, men nok pga. de har fået en mere koncentreret behandling?
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
19
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

prezn skrev:Ja lige præcis :D, det er jo heller ikke helt billige dyr.

Ja det har du nok ret, men nok pga. de har fået en mere koncentreret behandling?
- Næh... Min tanke var nærmere stress faktor at blive flyttet fra sin vante plads, rykket ovenvande. Dyppet, for at blive sat på plads igen...

Min "frygt"/tanke kan være grundløs, ved det ikke... Men jeg havde valgt at lade dem stå! :wink:
/Flemming,

Musiker
Rev haj
Rev haj
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Tvivler stærkt på at det har nogen som helst gavnlig effekt at dyppe dem i en opløsning med amino syrer..
Amino syrer optages såvidt jeg har forstået som en Nitrogen kilde.. Eller sagt på anden vis. Det giver omtrent lige så meget mening som at dyppe dem i en calcium blanding..
http://www.coralscience.org/home/conten ... g,english/
http://jeb.biologists.org/cgi/content/a ... /211/6/860
prezn
Naso kirurg
Naso kirurg
17

Indlæg af prezn »

William Jr skrev:
prezn skrev:Ja lige præcis :D, det er jo heller ikke helt billige dyr.

- Næh... Min tanke var nærmere stress faktor at blive flyttet fra sin vante plads, rykket ovenvande. Dyppet, for at blive sat på plads igen...

Min "frygt"/tanke kan være grundløs, ved det ikke... Men jeg havde valgt at lade dem stå! :wink:

Kan du jo selvfølgelig have ret i, men dens rette plads havde kun været to dage :)..

Men der er ikke andet for at jeg må vente og håbe
prezn
Naso kirurg
Naso kirurg
17

Indlæg af prezn »

Musiker skrev:Tvivler stærkt på at det har nogen som helst gavnlig effekt at dyppe dem i en opløsning med amino syrer..
Amino syrer optages såvidt jeg har forstået som en Nitrogen kilde.. Eller sagt på anden vis. Det giver omtrent lige så meget mening som at dyppe dem i en calcium blanding..
http://www.coralscience.org/home/conten ... g,english/
http://jeb.biologists.org/cgi/content/a ... /211/6/860

Har lige læst det, og jeg får lidt det samme ud af det som du gør, men der er ikke mere jeg kan gøre lige pt, end at vente.

Er ikke så wise som jer andre, men jeg prøver :)
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Bare en tanke, men måske er folk ikke klar over at temperaturen påvirker hvad salinitet flyderne viser.
prezn
Naso kirurg
Naso kirurg
17

Indlæg af prezn »

ja det var da også en faktum der kunne have noget med det at gøre, jeg har en temp. 27
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"