Nitratfilter i RSM 130?????
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hjørring
- Kontakt:
Nitratfilter i RSM 130?????
Hej
Jeg er den glade ejer af et RSM 130D, akv. har kørt i lidt over ½ år og kører fint med ca. 7 koraller
og 8 fisk. Både fisk og koraller stortrives og ser rigtig flotte ud - mine vandværdier er gode,
PÅNÆR mit nitrat!!!
Jeg måler det ca 2 gange om ugen, og når jeg laver større vandskift ca. 1 gang om måneden, støvsuger
jeg bund, mellem sten og i sumpen for skidt, men alligevel kan jeg hvergang jeg måler måle
No3 værdier på 50-75. Godt nok trives det hele, men jeg vil da gerne have det tal ned!
Foruden de sædvanlige pumper, har jeg en Tunze 6025 til at "blæse" ind bagved stenene, og jeg har en
Tunze 9002 skummer deri.
Men er det at skyde gråspurve med kanoner, hvis man sætter et nitratfilter deri?
Umiddelbart tænker jeg på et Deltec 509 med en lille lille pumpe til.
Burde jeg sætte nitratfilter i, skal/kan jeg acceptere den høje værdi så længe alt har det godt,
eller er der en tredje løsning?
Hilsen Kenneth
Jeg er den glade ejer af et RSM 130D, akv. har kørt i lidt over ½ år og kører fint med ca. 7 koraller
og 8 fisk. Både fisk og koraller stortrives og ser rigtig flotte ud - mine vandværdier er gode,
PÅNÆR mit nitrat!!!
Jeg måler det ca 2 gange om ugen, og når jeg laver større vandskift ca. 1 gang om måneden, støvsuger
jeg bund, mellem sten og i sumpen for skidt, men alligevel kan jeg hvergang jeg måler måle
No3 værdier på 50-75. Godt nok trives det hele, men jeg vil da gerne have det tal ned!
Foruden de sædvanlige pumper, har jeg en Tunze 6025 til at "blæse" ind bagved stenene, og jeg har en
Tunze 9002 skummer deri.
Men er det at skyde gråspurve med kanoner, hvis man sætter et nitratfilter deri?
Umiddelbart tænker jeg på et Deltec 509 med en lille lille pumpe til.
Burde jeg sætte nitratfilter i, skal/kan jeg acceptere den høje værdi så længe alt har det godt,
eller er der en tredje løsning?
Hilsen Kenneth
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2008
Re: Nitratfilter i RSM 130?????
synes da helt klart du skal smide et nitrat filter i hvis du ikke kan komme af med det.. men der må være en grund til du har de høje værdiger og det bedste er selvfølgelig at finde dem.. hvor meget fodre du og hvor tit med frost?? bruger du vandhanevand?? har du filtersvampe i baljen hvis ja hvor tit renser du dem... hvor meget har du sat din skummer til at skumme??? der skal fuld knald på når du har så mange fisk.. du skriver godt nok du har en ekstra tunze i men er du sikker på du ingen "døde" zoner med for lidt cirkulation har???
I forhold til korallerne :
bør være så lav som mulig ikke over 30
I forhold til fiskene
bør være så lav som mulig ikke over 50
hilsen kirling
I forhold til korallerne :
bør være så lav som mulig ikke over 30
I forhold til fiskene
bør være så lav som mulig ikke over 50
hilsen kirling
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Jeg ved jeg har nogle steder, hvor der kan ophobe sig lidt gråt snavs, men de er da umulige at undgå!?
Min skummerkop tømmer jeg 1-2 gange om ugen, alt efter vandstanden, den svinger 2-3cm, alt efter
hvor ofte jeg lige får fyldt vand på.
Jeg bruger osmose vand jeg køber på dunk.
Jeg har ikke nogen filtersvamp i, for jeg ved ikke hvor jeg skal sætte den, nu hvor jeg har en Tunze
skummer deri, og den fylder anderledes end den standard RSM skummer.
Kenneth
Min skummerkop tømmer jeg 1-2 gange om ugen, alt efter vandstanden, den svinger 2-3cm, alt efter
hvor ofte jeg lige får fyldt vand på.
Jeg bruger osmose vand jeg køber på dunk.
Jeg har ikke nogen filtersvamp i, for jeg ved ikke hvor jeg skal sætte den, nu hvor jeg har en Tunze
skummer deri, og den fylder anderledes end den standard RSM skummer.
Kenneth
- PerNielsen
- Eremit krebs
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 8700 Horsens
Jeg kan ikke lige svare på det med nitraten - er selv helt ny!
Men jeg har også et RSM 130 med en Tunze skummer. Jeg har flyttet filtersvampen over i den modsatte ende af overløbet, dvs. lige foran hullet, hvor vandet løber over til returkammeret. Jeg har placeret den, så den lige stikker en cm. op over vandkanten. Den sidder fint fast og samler en masse skidt op!
/Per
Men jeg har også et RSM 130 med en Tunze skummer. Jeg har flyttet filtersvampen over i den modsatte ende af overløbet, dvs. lige foran hullet, hvor vandet løber over til returkammeret. Jeg har placeret den, så den lige stikker en cm. op over vandkanten. Den sidder fint fast og samler en masse skidt op!
/Per
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Men Per..... kan vandet godt nå at løbe igennem og ned til de to powerheads så?
For jeg synes de hiver rimelig meget vand igennem hurtigt!!!
Kenneth
Kenneth
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Ved brug af svamp, skal den rengøres 1 gang eller mere pr. uge...
Jeg ville skifte vand hver uge, hvis jeg lå så højt oppe, da det stresser dine dyr, hvis der er mere end der bør være... (Nitratfilter eller færre fisk ville da også være en mulighed, det Nitratfilter kan vel genbruges hvis du får et større akvarie senere hen...)
50ppm er pænt højt, selv i ferskvand, hvor fiskene normalt tåle mere end saltvandsfisk gør...
Jeg troede at de 5-10ppm jeg selv har var alt for meget... -Jeg skifter 16-17% (25L) hver 14dg...
Jeg har læst om nogle SPS koraller, hvor der ikke bør være mere end max. 3ppm (Bare til sammenligning for hvor lang nede man helst skal være for at kunne holde de mere følsomme koraller...) (Set på Korallen-zucht ved deres salgs annoncer.)

Jeg ville skifte vand hver uge, hvis jeg lå så højt oppe, da det stresser dine dyr, hvis der er mere end der bør være... (Nitratfilter eller færre fisk ville da også være en mulighed, det Nitratfilter kan vel genbruges hvis du får et større akvarie senere hen...)
50ppm er pænt højt, selv i ferskvand, hvor fiskene normalt tåle mere end saltvandsfisk gør...
Jeg troede at de 5-10ppm jeg selv har var alt for meget... -Jeg skifter 16-17% (25L) hver 14dg...
Jeg har læst om nogle SPS koraller, hvor der ikke bør være mere end max. 3ppm (Bare til sammenligning for hvor lang nede man helst skal være for at kunne holde de mere følsomme koraller...) (Set på Korallen-zucht ved deres salgs annoncer.)

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
- PerNielsen
- Eremit krebs
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 8700 Horsens
Det kan det sagtens - fungerer i hvert fald uden problemer hos mig!Kenneth Jensen skrev:Men Per..... kan vandet godt nå at løbe igennem og ned til de to powerheads så?
Kenneth

Du kan jo nemt prøve det og evt. holde lidt øje med det.
/Per
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
- Rean
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8260 Viby Jylland
- Kontakt:
Marco R -> Hvordan har du sat det til? Jeg kender ikke så meget til disse nitratfiltre, så aner ikke hvordan de virker 

-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Jamen du sætter et t-stykker på din returpumpe. Jeg havde en slange på, som sendte returvandet tilbage til akvariet. Den klippede jeg over cirka på midten, og klippede det stykke af, så det passede med længden på T-stykket.Rean skrev:Marco R -> Hvordan har du sat det til? Jeg kender ikke så meget til disse nitratfiltre, så aner ikke hvordan de virker
På selve T-stykket sætter du en luftslange på, som så skrues fast på indgangen på filtret, og så sætter du en luftslange på udgangen, hvor du på denne sætter en hane ind, så du kan styre flowet igennem filtret.
Jeg måtte sætte en kuglehane på min returhane, da trykket fra min returpumpe gjorde, at det løb direkte igennem den store slange. Den kuglehanen blev påsat, så var den nok til, at trykket blev ført op igennem luftslangen og igennem filtret uden, at jeg skulle indstille på den.
Håber, at det gav mening?

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
Marco R[/center]