Ferietid - hvad så ?
- rimini
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2006
Ferietid - hvad så ?
Hej,
Har prøvet at søge lidt om emnet når man er på ferie i 1 til 2 uger og har saltvand - men ik helt fundet et klart svar.
Hvad er jeres erfaring, kan man sagtens tage afsted en uges tid - måske 14 dage uden at fodre ?
Jeg har læst at det ikke er så godt at bruge fodermaskine, da det meste af foderet så sikkert bare vil ryge direkte ind i skummeren - med overskumning til følge. Hvad med de der Vitakraft foderblokke, virker de i saltvand eller skal man helt lade være med at fodre ?
Så det store spørgsmål: er 1 uge eller 14 dage ok uden foder i et saltvandsakvarie med mixede fisk (kirurger, damsler, klovne osv) ? Der må være en del herinde der har erfaring, så kom med jeres bud ?
Mvh Peter
Har prøvet at søge lidt om emnet når man er på ferie i 1 til 2 uger og har saltvand - men ik helt fundet et klart svar.
Hvad er jeres erfaring, kan man sagtens tage afsted en uges tid - måske 14 dage uden at fodre ?
Jeg har læst at det ikke er så godt at bruge fodermaskine, da det meste af foderet så sikkert bare vil ryge direkte ind i skummeren - med overskumning til følge. Hvad med de der Vitakraft foderblokke, virker de i saltvand eller skal man helt lade være med at fodre ?
Så det store spørgsmål: er 1 uge eller 14 dage ok uden foder i et saltvandsakvarie med mixede fisk (kirurger, damsler, klovne osv) ? Der må være en del herinde der har erfaring, så kom med jeres bud ?
Mvh Peter
- rozzzna
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6971 Spjald
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: VESTJYLLAND
Re: Ferietid - hvad så ?
feriefoder aka foderblokke er en dårlig opfindelse, som ikke gør meget andet end at forurene. så lad helt være med at bruge dem hverken i salt eller ferskvands akvarier.
Det bedste ville være hvis du kunne få en bekendt eller noget familie til at kigge ind et par gange om ugen (de instrueres selvfølgelig i fodring inden afrejsen) så er du også dækket ind hvis der skulle ske det uventede, feks utæt akvarium, strømsvigt osv.
Det bedste ville være hvis du kunne få en bekendt eller noget familie til at kigge ind et par gange om ugen (de instrueres selvfølgelig i fodring inden afrejsen) så er du også dækket ind hvis der skulle ske det uventede, feks utæt akvarium, strømsvigt osv.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
14 dage uden foder burde ikke være noget problem. Det som kan være problemet er vandet og varmen. Hvis det bliver varmt igen, så stiger temperaturen hurtigt, når der ikke er nogen udluftning, og samtidig fordamper der rigtigt meget vand.
- rimini
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
Varme er der check på ... der er chiller ... og vandstand osse ok med auto vandpåfyldning ...
Så issue i mit tilfælde er egenlig kun fodringen (og har ikke nabo der er hjemme
Så issue i mit tilfælde er egenlig kun fodringen (og har ikke nabo der er hjemme

-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5320 Agedrup
- Geografisk sted: 5320 agedrup (tæt på odense)
14 dage er ikke noget problem, inden jeg tog afsted fodrede jeg dem op med mad ca 3 gange om dagen´, selvfølgelig i små mængder men ellers klarede de sig fint
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Og den bør du slet ikke tænke på. fiskene skal nok finde noget at spise, og iøvrigt vil du ikke kunne se på fiskene at de ikke har fået foder i 14 dage. Så tag du blot på ferie med god samvittighed.rimini skrev:Varme er der check på ... der er chiller ... og vandstand osse ok med auto vandpåfyldning ...
-
- Rev hummer
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8900 Randers
er du slet ikke bange for at strømmen går. Det er bestemt det jeg frygter mest når jeg er på ferie. foder er ikke noget problem.
rimini skrev:Varme er der check på ... der er chiller ... og vandstand osse ok med auto vandpåfyldning ...
- exzos
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2007
Er selv væk i 14 dage og har bare sat en stor balje til med ferskvand som vandpåfyldningen sutter af 

- Stine
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2880 Bagsværd
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Bagsværd
Det kan også være en en venlig sjæl med samme lidenskab som dig og som bor i nærheden vil hjælpe, mod du måske gengælde tjenesten en anden gang ??
Startede med RSM 130 i sep08, er primo 2010 erstattet med 720 liter
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=31777&start=30
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=31777&start=30
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: South Dakota
- Kontakt:
Hvad med skummer rensning, calcium/alkalinity supplement?
Og personligt ville jeg ikke gaa en dag uden at fodre mine fisk (personlig holdning der ikke bygger paa andet end nul og nix). Saa i dit tilfaelde ville jeg have fat i en automatisk fodder maskine. Man kan saa koebe en fodder ring der flyder paa vand overfladen som holder paa fodderet indtil det bliver vaadt og synker eller bliver spist. Hvis du monterer ringen under fodder automaten saa ryger der ikke mere i skummeren end normalt.
Og personligt ville jeg ikke gaa en dag uden at fodre mine fisk (personlig holdning der ikke bygger paa andet end nul og nix). Saa i dit tilfaelde ville jeg have fat i en automatisk fodder maskine. Man kan saa koebe en fodder ring der flyder paa vand overfladen som holder paa fodderet indtil det bliver vaadt og synker eller bliver spist. Hvis du monterer ringen under fodder automaten saa ryger der ikke mere i skummeren end normalt.

- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Efter at have set hvor hurtig en gul kirurg bliver tynd, selv om den spiste 1-2x om dagen sammen med de andre fisk, så ville jeg aldrig gå mere en et par dage uden foder. (Den gule blev fodret op igen med nori tang, og får nu lidt nori flere gange om ugen.)

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: København Ø
Den må have været syg, eller også har du intet i akvariet den ellers kan æde.. Min gule kirug har lige gået 4 dage uden at jeg har fodret og den var lige så fed som da jeg tog væk..amddurin skrev:Efter at have set hvor hurtig en gul kirurg bliver tynd, selv om den spiste 1-2x om dagen sammen med de andre fisk, så ville jeg aldrig gå mere en et par dage uden foder. (Den gule blev fodret op igen med nori tang, og får nu lidt nori flere gange om ugen.)
Når det er sagt, så vil jeg også have det bedst hvis der kom en forbi og kiggede til akvariet bare et par gange om ugen.
/Henrik