Et 1100L akvarie er vel fint til en fisk på 30-35cm, eller hvad?kimjessen skrev:ja det er det i kælderen, de er ved at byge en hel del om der eller var i sommers, jeg ved godt at det er en smags sag men, jeg syntes bare at det er for mig at se usansynligt uetisk at plaserer en så stor fisk i et akvarium hvor den knabt nok kan svømme merer en 1.5 gange dens egen længde. jeg ved hvor dan jeg ville føle det. men det skal ikke diskuteres her, men jeg vil da gerne åbne en tråd så kan vi tage den der fra.
VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
Akvariet i storcenter Nord
Akvariet i storcenter Nord
- jthyge
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Søby, Hornslet.
- Kontakt:
Jeg må indrømme at jeg også kiggede en ekstra gang da jeg så den.
(Mener ikke den har være der så længe, ret mig hvis jeg tager fejl)
Jeg syntes nu også fisken ser lidt stor ud, i forhold til akvariet. Måske det skyldes deminsionerne på akvariet.
Men om det er dyrplageri eller ej, ved jeg ikke nok om til at kommentere.
(Mener ikke den har være der så længe, ret mig hvis jeg tager fejl)
Jeg syntes nu også fisken ser lidt stor ud, i forhold til akvariet. Måske det skyldes deminsionerne på akvariet.
Men om det er dyrplageri eller ej, ved jeg ikke nok om til at kommentere.
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Ekstrem fiskemishandling og dårlig akvarie etik? Det var sgu da noget af en påstand. Har du nogen idé om hvor længe fisken har gået i det akvarium, Kim?kimjessen skrev:nu ikke for at trade på nogen og jeg har desværer ikke selv mulighed for at komme, det er mest rattet mod det akvarium nyberg nævner, så syntes jeg at det er under alkretik og ekstrem fiske mishandling, jeg fik det næsten dårligt da jeg så det, og har siden brugt dette eksempel på meget dårlig akvarie etik... undskyld jeg skulle bare lige af med det.
Og hvad vil DU så foreslå man burde gøre, når en fisk trives i en grad, hvor den vokser til den størrelse i et 1200 liters akvarium over en årrække?
Ja faktisk ligesom størstedelen af kirurgfiskene kan gøre - hvis de da overlever sålænge i fangenskab! Det gør de bare desværre alt for sjældent.
Men du synes måske det er en langt bedre skæbne, at fisken dør af pletter/tæv/KULDE/underernæring/ammonia- eller nitritforgiftning osv osv, fremfor at fisken trives i en grad, så den begrænser sin egen plads?
En gang imellem bør du nok lige genoverveje indholdet af dine indlæg, inden du klikker på "udfør"
efter hvad jeg fik at vide af skonning så havde den gået der i en del år, havde samme debat med skonning og han mente da også at man durde give den et bædrer hjæm, fordensags skyld til et af de stører ocenisk akvarier vi har her i dk. som har volumen til det, MHT tæv ???? eller de anderer ting du opremser så kan nogle af dem værer ting som vi ikke altid selv er hærer over FX. kulde (strømsvigt) plætter(div stres faktorer??). underernæring og deslignende kan skyldes manglende erfaring som man skynsomst skulle tage til sig ellers lade hobyen likke lige fram hvor tæv kommer ind i biledet ved jeg ikke. jeg har også en gang haft forskellige uhældig omstændigheder i min opstart og fået min erfaring som jeg her på forummet prøver at give vider, nogle gange med sviktende hæld.
det skal da indrømmes at det er et pænt akvarium når man ser bort fra giganten, som ellers er en mejestætisk fisk der gerne vil have meget plads( såvidt jeg ved, og har fået fortaldt.)
set fra en anden syns vinkel hvad ville i syntes om at blive klemt ind i en kasse på 2*2*2M bare for at holde størelsesforholdet nogenlunde på plads.
jeg vil personligt få et flip.
Nogle gange skulle jeg moske overveje hvad jeg skriver men når det nu ikke er noget der diregte er adraseret diregte mod nogle af jer men en debat om hvorvidt man syntes en fisk er for stor eller ikke så ved jeg ikke. jeg kunde forstå at hvis en af jer ville til at holde en 10cm lang palet i et sultetøjs glas og jeg så mente at personen var total tåblig og udtrygte det på samme måde så ja, så skulle jeg tænke mig om en gang, men her tales der om et prof opsæt som et eksempel, og som jeg kunde se var der flerer der havde fundet inspiration der. Hvis folk kommer hænd til mig og sporger om det kan lade sig gører vil jeg til en hvær tid sige ja det kan det men min personlige mening vil altid værer at der er forkert, og jeg vil og så udtryke det sådan.
nu var det her ikke ment som et diregte angreb mod nyberg, og hvis han tager det sådan så vil jeg her komme med den dybeste undskyld MVH Kim Jessen
det skal da indrømmes at det er et pænt akvarium når man ser bort fra giganten, som ellers er en mejestætisk fisk der gerne vil have meget plads( såvidt jeg ved, og har fået fortaldt.)
set fra en anden syns vinkel hvad ville i syntes om at blive klemt ind i en kasse på 2*2*2M bare for at holde størelsesforholdet nogenlunde på plads.
jeg vil personligt få et flip.
Nogle gange skulle jeg moske overveje hvad jeg skriver men når det nu ikke er noget der diregte er adraseret diregte mod nogle af jer men en debat om hvorvidt man syntes en fisk er for stor eller ikke så ved jeg ikke. jeg kunde forstå at hvis en af jer ville til at holde en 10cm lang palet i et sultetøjs glas og jeg så mente at personen var total tåblig og udtrygte det på samme måde så ja, så skulle jeg tænke mig om en gang, men her tales der om et prof opsæt som et eksempel, og som jeg kunde se var der flerer der havde fundet inspiration der. Hvis folk kommer hænd til mig og sporger om det kan lade sig gører vil jeg til en hvær tid sige ja det kan det men min personlige mening vil altid værer at der er forkert, og jeg vil og så udtryke det sådan.
nu var det her ikke ment som et diregte angreb mod nyberg, og hvis han tager det sådan så vil jeg her komme med den dybeste undskyld MVH Kim Jessen
- ravnox
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8381 Tilst
- Geografisk sted: 8381 Tilst DK
Jeg synes også der er for lidt plads til den kirug. Over årene der er gået er der en stenkoral der er blevet større og større og fylder vel omkring 1/5 del til 1/4 del af akvariet så der er ikke meget plads til den. Et slag med halen er nok til at nå de tre sider rundt. Der går også en anden kirug noget mindre fyldt med skrammer og en skadet rygfinne, den tør aldrig rigtigt komme frem. !!
Bevares akvariet er pænt velholdt og flot at se på men den store kirug skæmmer i billedet.
Jeg får altid assosiationer til vilde dyr i småt fangenskab, monotome og maniske bevægelser.
Bevares akvariet er pænt velholdt og flot at se på men den store kirug skæmmer i billedet.
Jeg får altid assosiationer til vilde dyr i småt fangenskab, monotome og maniske bevægelser.
--- Niels som ikke har en smart quote,
250L Akvastabil + 60 L sump DIY 6*39W T5D org. armatur - nu også med IKS
Jeg medgiver gerne, at fisken - nu hvor den er nået op i den størrelse - var bedre tjent med noget mere plads. Men omvendt ser den nu heller ikke ud til at lide nogen nød - ihvertfald rent fødemæssigt 
Situationen ville sikkert også være anderledes, hvis fisken var indfanget i den størrelse og sat i akvariet, så tror jeg den ville vantrives i stor stil.
Personligt synes jeg at etikken omkring vores hobby er lidt af et minefelt. For hvis man virkelig var etisk korrekt, burde man så overhovedet holde fisk i akvarier?
Meeen det må vi vist hellere holde os fra at diskutere...

Situationen ville sikkert også være anderledes, hvis fisken var indfanget i den størrelse og sat i akvariet, så tror jeg den ville vantrives i stor stil.
Personligt synes jeg at etikken omkring vores hobby er lidt af et minefelt. For hvis man virkelig var etisk korrekt, burde man så overhovedet holde fisk i akvarier?
Meeen det må vi vist hellere holde os fra at diskutere...
- ravnox
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
Næh du har nok ret Claus, men jævnfør
http://store.yahoo.com/marinedepotlive/ ... tangs.html
og
http://www.liveaquaria.com/product/prod ... id=330&N=3
bør der være masser af skjulesteder og svømmeplads og jeg synes ikke rigtig den har nogle af delene.
http://store.yahoo.com/marinedepotlive/ ... tangs.html
og
http://www.liveaquaria.com/product/prod ... id=330&N=3
bør der være masser af skjulesteder og svømmeplads og jeg synes ikke rigtig den har nogle af delene.
- ravnox
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
Farven er nok den der hedder tæskeflotblå
Ja nu er jeg ikke så erfaren udi det salte men det forekommer mig at den har en mørk sort aflang ring "i kontrast" på siden, om det så angiver en anden under-art er jeg ikke helt klar over.

Ja nu er jeg ikke så erfaren udi det salte men det forekommer mig at den har en mørk sort aflang ring "i kontrast" på siden, om det så angiver en anden under-art er jeg ikke helt klar over.
Her er billederne, det er en uges tid siden jeg tog dem.
- Vedhæftede filer
-
- Billede(19).jpg (13.54 KiB) Vist 6188 gange
-
- Billede(18).jpg (11.37 KiB) Vist 6188 gange
-
- Billede(17).jpg (22.76 KiB) Vist 6188 gange
-
- Billede(16).jpg (18.63 KiB) Vist 6188 gange
-
- Billede(15).jpg (27.6 KiB) Vist 6189 gange
-
- Billede(14).jpg (33.01 KiB) Vist 6189 gange
-
- Billede(13).jpg (24.14 KiB) Vist 6189 gange
-
- Billede(12).jpg (21.84 KiB) Vist 6188 gange
-
- Billede(11).jpg (25.79 KiB) Vist 6188 gange
Hmm, jeg ved ikke lige om det er mig der misforstår meningen af et par indlæg hér, eller hvordan. Men den store kirurg i Storcenter Nord er ikke en paletkirurg (hepatus).ravnox skrev:Farven er nok den der hedder tæskeflotblå![]()
Det er derimod en Acanthurus Dussumieri, og den er jo så heller ikke blå.

- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Ikke de bedste billeder men mange tak !
Jeg syntes altså nok også den liiiiiige er en tand for stor uanset om det er deri den er blevet det eller i havet !
Med alle ting kommer det vel til en grænse hvor man bør ringe ud til kattagat centeret og høre om de ikke kan aftage.....
Jeg syntes altså nok også den liiiiiige er en tand for stor uanset om det er deri den er blevet det eller i havet !
Med alle ting kommer det vel til en grænse hvor man bør ringe ud til kattagat centeret og høre om de ikke kan aftage.....
Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

Der er ingen der bestrider, at fisken er for stor til akvariet. Spørgsmålet lød, hvorvidt det var ekstrem mishandling af fisken... ?Brian skrev:TakkerMå da vist forbi selv en dag - hvor siger i det ligger helt præcis ??
PS. Jeg syntes den er for stor - ganske enkelt(både for stor for øjet der betragter akvariet og for stor til akvariets mål !!)
Carsten,
Det er en acropora der dækker en stor del af akvariet.
Jeg graver lige lidt i gemmerne for at se om jeg ikke har et par gamle billeder derfra.
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Dk
Jeg er ikke ret imponeret over den balje, syntes faktisk den ser lidt kedelig ud. Havde nok forventet noget i stil med Jens Jørgens, ok nu yder billederne ikke fuld retfærdighed overfor baljen, men dog så´meget at jeg ikke gider at køre efter det hvis jeg skal til århus i næste weekend.
Jeg syntes nok osse at fisken er for stor.
Jeg syntes nok osse at fisken er for stor.
450 L. Med 150 L. sump. Aqua Medic skummer med nålehjul. 7000 liter pumper på. Nitratfilter(svovlkugler):pause. Grotech tracecontroller. Kalkreaktor. Fosfatfilter. Automatisk påfyldning af osmosevand. 60 L. kar. Teknikken flyttet ud i bryggerset
- BatLuder
- Kejser fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Sådan et akvarie har svært ved at blive helt så flot og perfekt som dem vi har i stuerne, da der ikke er nogle inde og vende og dreje hver sten til det er perfekt hver gang der sker det mindste, det får lidt mere ro til at passe sig selv, men det er der jo også positive ting ved. Jeg synes ikke det er ekstremt synd for den fisk, den ser enormt tilfreds ud, og elsker opmærksomheden, den har vist altid stortrives der. Det er faktisk langt værre for de cromis, der er kun halvdelen af stimen tilbage, og der er altid en eller to af dem der svømmer mærkeligt eller gemmer sig væk alene. Og de to små kiruger har haft nogle alvorlige hudproblemer som har efterladt store ar, men de ser stadig ud til at have det godt. De gemmer sig ikke hele tiden som en fejlagtigt har skrevet. Jeg kommer der rigtig tit og ser dem svømme glade omkring. Men jeg forstår ikke hvorfor de danebrogsreje som var deri en meget kort periode ikke er der mere.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Randers
man kan jo altid kontakte myntighedderne ,
og lade dem afgøre sagen ,det er frit for alle
Med hensyn til kattegat centeret ,og randers regnskov .
Så tager de ikke i mod fisk" de har ikke kapasitet til dette"
hvor mærkeligt det så lyder
forståeligt nok ,da folk elders vil komme i tide og u tide,
med deres mere eller mindre halvdøde fisk
til sammenlining så fik regnskoven, i 2004 .
150 grønne leguaner, fra private der ikke, længre "kunne" have dem
det er godt og vel ,en 12-13. stykker om måneden
det er da sygt
nå men tilbage til fiskene :
vi kan vel hurtigt ,blive enige om, at fisk der ikke har det godt .
"mistrives"
bliver mere reglmæssigt syge, får sår, pletter ,flossede finder,
etc.....
jeg har ikke selv set omtalte akvarie ,men det kan vi jo gøre på lørdag .
når vi er der aligeveld
så kan vi jo rette henv. til centeret hvis vi syntes at det er dyrplageri
mvh snogen
og lade dem afgøre sagen ,det er frit for alle

Med hensyn til kattegat centeret ,og randers regnskov .
Så tager de ikke i mod fisk" de har ikke kapasitet til dette"
hvor mærkeligt det så lyder

forståeligt nok ,da folk elders vil komme i tide og u tide,
med deres mere eller mindre halvdøde fisk

til sammenlining så fik regnskoven, i 2004 .
150 grønne leguaner, fra private der ikke, længre "kunne" have dem
det er godt og vel ,en 12-13. stykker om måneden

det er da sygt

nå men tilbage til fiskene :
vi kan vel hurtigt ,blive enige om, at fisk der ikke har det godt .
"mistrives"
bliver mere reglmæssigt syge, får sår, pletter ,flossede finder,
etc.....
jeg har ikke selv set omtalte akvarie ,men det kan vi jo gøre på lørdag .
når vi er der aligeveld
så kan vi jo rette henv. til centeret hvis vi syntes at det er dyrplageri
mvh snogen