Zeo eller refurium??

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2009

Zeo eller refurium??

Indlæg af stefan_sørensen »

jeg overvejer at starte op på Zeo, men for at jeg kan ikke have Zeo-reaktoren i min sump med mindere at jeg inddrager mit refurium til det.. men jeg er lidt i tvivl om hvorvidt jeg har nogen effekt ud af refuriumet, har kun et par kg sten, de skal bare op i displayet.. så har jeg vel ca. 3-4cm fint sand, og så capauler alger, men de skulle gerne visne hvis Zeo'en kommer op og køre ordenligt..
jeg har både snakket med nogen som siger de kan se forskel efter de er kommet på Zeo, og andre der ikke rigtig kan sige om det er Zeo'ens skyld eller ej..

hvad synes i jeg skal vælge??

Mvh stefan
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Zeo eller refurium??

Indlæg af Musiker »

Cauplera algerne vil dø alligevel, hvis du begynder på Zeo. Der er ikke næring nok i vandet til dem.
Jeg har dog et hjørne med lidt levende sten i min sump. Der gror masser af rørorme og svampe (Intet lys over), så hvis pladsen tillader det tror jeg ikke det er skidt med et refugium, selvom man kører Zeo..

Eventuelt kan du starte med og have zeo-stenene i en pose også ryste den et par gange om dagen. Det skulle kunne virke ok - Så kan du jo bruge et halvt års tid på og vurdere effekten og om du gider arbejdet..
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

et refrum er da også lige så meget for at have et sted hvor der kan komme en masse pods, og andet småliv.

så det skader jo ikke at have det selv om man køre med zeo.
Brugeravatar
Munthe
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Hvidovre/Thailand

Indlæg af Munthe »

refurium, refrum =Refugium. Mere hvis der er nogle som er i tvivl om hvad det hedder. :wink:
Mit ferskakvarium 877 liter weisglas i front sump 2x112 liter.
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

jeg ville også gerne have begge dele.. men jeg har ikke plads til en zeo reaktor, kun der hvor jeg nu har refugium..
så det skal være enten eller..
men spørgsmålet er om jeg får noget ud af at starte på Zeo, det skal så lige siges at jeg nu køre med VSV + Zeobak
men kan være jeg skal bruge som henrik siger, at tage en pose med zeolitter og ligge evt. i bobbelfælden..
men igen, hvis jeg ikke får nogen biologisk filtrerings effekt ud af at have lidt sand og sten så kunne jeg godt finde på at bytte det ud med en zeoreaktor..
SÆLGES:
kan ses her:
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Nå, lad os bare lukke denne tråd..

jeg har målt lidt frem og tilbage, kan faktisk ikke en gang få plads til en Zeoreaktor som hedder small, og det må man jo gå ud fra er den mindste man kan få..
og der ville også være et problem med at skulle trække i håndtaget et par gange om dagen da der ikke ville være højt nok i underskabet..
så hvis der skal Zeo på baljen, må jeg bygge en reaktor selv, den skal være med selv-vending af stenene og monteres udenfor sumpen da jeg har plads i skabet sammen med skummeren..
SÆLGES:
kan ses her:
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"