Nitrat-filter

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
alex
Reactions:

Nitrat-filter

Indlæg af alex »

Hej skal til at købe et nitratfilter til min ferskvandsbalje og tænkte, at dette var det helt rette forum og spørge om gode råd og høre erfaringer.
Akvariet er på 780 litter med discus. KH 4 PH 6,9 temp 28,5 nitrit 0, nitrat 100 phosphor 1

Har kigget på tre typer filtre :

Aqua medic NF 1000 med bioballs og deniballs

Deltec nitratfilter med 3 kamre 64/3

Deltec nitratfilter med svovlkugler NF509-511
Er dog gået lidt væk fra svovlfiltret, idet der skal filtreres over carbonhydrat, hvilket nok? vil få min ph til at stige.

Vil gerne høre meninger fra folk der har prøvet omtalte filtre og forslag til opsætning. Fx er det nødvendigt med dosseringspumpe og redoxelektrode eller fungerer det udemærket uden. Fordele og ulemper ved de omtalte filtertyper.
Endvidere undre jeg mig over, at en forhandler med stort udvalg i saltvand fortalte mig , at filtrene skulle placeres over vandspejl, idet afløbsvandet "jo ikke kunne løbe op ad bakke". Andre har sagt, at tilbageløbet ikke er noget problem selvom filtret står under akvariet?

Mvh Alex
Brugeravatar
noooze
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: 8000 århus c - på indre fredriksbjerg

Indlæg af noooze »

folk her inde ved en del - men da det er et saltvandsforum så ville det være bedre om du spurgte inde på et af de mange ferskvandsforumer der er
Venter bare på go fra den bedre (?) halvdel, så der kan flytte ca. 500 liter vand ind
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8900 Randers
Geografisk sted: Randers

Indlæg af snogen »

jaaaa men lad os nu hjælpe aligeveld hvis vi kan

et nitrat filter er vel et nitrat filter
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

noooze du er da ikke særlig flink, lad han nu bare kikke sig lidt om så starter han nok også snart med saltvand.
De discos har godt nok lidt faver men er jo ret kedelige, vi har jo næsten alle været igang med det sump vand der. :lol:
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Kender kun til svovl-filtrene, men du burde ikke få de vilde problemer med for høj pH - måske snarere tværtimod. Denitrifikationen i svovlet ser sådan ud:
2H2O + 5S + 6NO3- -> 3N2 + 5SO4-- + 4H+
Derefter kører det gennem kalkmedie, f.eks.:
CaCO3 + H+ -> Ca++ + HCO3-

Svovlfiltret er foholdsvist nemt at styre. Hvis der er for lidt flow, lugter der umiskendeligt at rådne æg (H2S). For meget flow og du vil kunne måle nitrat på udgangsvandet.
Skal nok lige huske at sige at jeg ikke bruger mit til daglig og derfor ikke kender til konsekvenserne ved at køre det 24/7, men udelukkende har det liggende til hvis noget nu skulle gå galt.
alex
Reactions:

Indlæg af alex »

Har da også spurgt på ferskvandsforummet, men generelt er der meget få der har erfaring med nitratfiltre, hvorimod det for mange saltvandsfolk er en naturlig del af teknikken. Derfor tænkte jeg, at nogle her kunne svare på spørgsmålene eller nogle af dem og give gode råd.
Vil iøvrigt ikke afvise, at starte med saltvand en dag da jeg finder det ret interesant.
Så kom ud af busken og kom med nogle brugbare svar på mine spørgsmål.

Mvh Alex
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
21
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af K.E »

kender også kun til svolfilterne, tror nu heller ikke du får problemer med for høj ph, da der er et temmeligt surt miljø inde i filteret..
tag en kigger på/ http://www.reefs.dk/nitrat_filt.htm
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"