Dominerende klovnfisk

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
TLKBH
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
16
Postnummer: Ikke angivet

Dominerende klovnfisk

Indlæg af TLKBH »

I går købte vi vores første to fisk, to klovnfisk. Umiddelbart var alt fryd og gammen, men men men... Den ene er klart meget dominerende over for den anden! Den har presset den "svage" helt op i et hjørne af baljen, og svømmer selv livligt rundt i hele akvariet. En gang hvert 2. minut svømmer den lige over, og napper den anden i halen, og fortsætter så sin æresrunde rundt i baljen. Ikke det bedste forhold de har... :violent:
Den svage klovn er meget passiv, og ligger lidt "skævt" i vandet. Den tager livligt føde når jeg fodrer.

Hvad synes I? Er den svage fisk mon syg og bliver derfor trynet af den stærke? Eller skal der bare være en hakkeorden? Det er som sagt de første fisk i baljen, så jeg håber ikke at den stærke klovn vil være på samme måde over for andre nye fisk...
RSM 130d - Opstart 14. marts 2009
Tunze 9002 skummer
Brugeravatar
kasap
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16
Postnummer: 7830 Vinderup
Saltvand siden?: 2020

Re: Dominerende klovnfisk

Indlæg af kasap »

Det samme problem har jeg også :) Der er gået 1½ måned nu.
20 L Nano 17/04-09
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af stefan_sørensen »

hej..
jeg har haft mine to klovne i nogle måneder efterhånden, det vil sige at den første nat døde den mindste af dem med et stort mærke på siden, om det var den store der var skyld i det ved jeg ikke.. men om ikke andet, så fik jeg en ny på samme størrelse som den der døde og de har så gået sammen siden.. den store kan godt være domiderende ved at nappe lidt i den, nogen gange lidt voldsomt men der er ikke sket noget ved det og de har det begge fint..
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Der er en meget streng hakkeorden blandet klovnfisk, de skal hele tiden liige finde ud af hvem der skal være hunnen. Ofte kan de også finde på at skælde andre fisk ud, sågar også menneske hænder nede i akvariet :)
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

thyme skrev:Der er en meget streng hakkeorden blandet klovnfisk, de skal hele tiden liige finde ud af hvem der skal være hunnen. Ofte kan de også finde på at skælde andre fisk ud, sågar også menneske hænder nede i akvariet :)
ved du i hvilken alder/størrelse at den ene begynder at skifte køn??
SÆLGES:
kan ses her:
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Typisk ikke før de er 2-3 år gamle. Min skiftede ihvertfald først da den var i den alder. Før da var der også lidt kamp i ny og næ, nu er der ingen problemer, da de har etableret sig som mand og kone :)
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

herzberg skrev:Typisk ikke før de er 2-3 år gamle. Min skiftede ihvertfald først da den var i den alder. Før da var der også lidt kamp i ny og næ, nu er der ingen problemer, da de har etableret sig som mand og kone :)
er der nogen tommelfingre regl med hensyn til størrelse kontra alder.. mine er ca 4cm, der er dog lidt forskel på dem..
SÆLGES:
kan ses her:
TLKBH
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
16

Indlæg af TLKBH »

Tak for alle svarene! Rart at høre, at man ikke er den eneste der oplever bølle-fisk. Hvis det fortsætter, og den ender med at tage livet af den anden, tager jeg ned op køber den største klovnfisk jeg kan finde, og sætter den i baljen... Så kan den lære det! :KP

Thyme - skal det forstås bogstaveligt, at de på den måde afgør hvem der skal være han/hun? (håber ikke jeg spørger alt for dumt :confused2: )...og hvordan kan man egentlig se forskel på hanner og hunner?
Tunze 9002 skummer
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Århus

Indlæg af MiksBiks »

Hunne er som regel den største. Så hvis de finder sammen som par kan du godt regne med det.

Mine klovne bider så meget at jeg er nød til at have 4mm neopren/våddragts hansker på. de laver mærker igennem alm tynde arb hansker.
Mvh Michael
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

ja det mener jeg bogstavelig talt :) I naturen lever de i par/grupper hvor den største fisk er en hun, hvis hun dør vokser den største han og skifter køn.
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
TLKBH
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
16

Indlæg af TLKBH »

Ok, tak Thyme.

MiksBiks - Det lyder da helt vildt. Små bæster. :)

...og her gik vi og troede, at det skulle være så hyggeligt og afslappende at få fisk i baljen. :)
Tunze 9002 skummer
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"