Lys over større balje
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Lys over større balje
Jeg går pt. og lægger buget til akvarium jeg påtænker at bestille.
Lige nu overvejer jeg lyset. Enten skal det være 4 stk. 250 W. + T5 eller også skal det være 2 stk. 400 W. + T5
Akvariet bliver 185 x 75 x 80. Hvad siger erfaringerne hos jer andre, som har baljer i disse størrelser?
Lige nu overvejer jeg lyset. Enten skal det være 4 stk. 250 W. + T5 eller også skal det være 2 stk. 400 W. + T5
Akvariet bliver 185 x 75 x 80. Hvad siger erfaringerne hos jer andre, som har baljer i disse størrelser?
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Det jeg er bange for med 400 W. er om de hver kan dække 90 x 80 cm.
4 x 250 W. giver sikkert et noget mere jævnt lys, men til gengæld hænger der flere lamper i vejen når man skal rode i akvariet og der er flere pære at skifte.
Så spørgsmålet er om en 400 w. kan dække et område på 80 x 90 cm. med rigeligt lys?
4 x 250 W. giver sikkert et noget mere jævnt lys, men til gengæld hænger der flere lamper i vejen når man skal rode i akvariet og der er flere pære at skifte.
Så spørgsmålet er om en 400 w. kan dække et område på 80 x 90 cm. med rigeligt lys?
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
Helt sikkert 2x400 watt. Hvis du vælger de rigtige hqi-mærker, så har lamperne store reflektorer i 400 watt, og kan snildt oplyse et akvarie med det overfladeareal.
Og desuden - med dén højde, så er 400 watt det fornuftige valg.
Men noget helt andet - lukkede du ikke et væsentligt mindre akvarie pga fugtproblemer? Og hvordan vil du undgå at problemerne gentages?
Og desuden - med dén højde, så er 400 watt det fornuftige valg.
Men noget helt andet - lukkede du ikke et væsentligt mindre akvarie pga fugtproblemer? Og hvordan vil du undgå at problemerne gentages?
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Claus<< Det bliver ligesom mit nuværende lukket helt af. Ydermere kommer der to store 120 mm. rør, der går ned i hver ende af akvariet. Disse rør fører udenfor og i et af rørne kommer der til at sidde en ventilator der blæser ud af. Så er meningen at der hele tiden cirkulerer luft udefra ind gennem det ene rør og ud af det andet. På den måde håber jeg på at al fugt ryger med ud. Derudover kan man også håbe på at det køler nok til jeg ikke behøver køler på, som jeg har på mit nuværende.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
Ja det lyder som om du har været inde over problemet.mads-fisk skrev:Claus<< Det bliver ligesom mit nuværende lukket helt af. Ydermere kommer der to store 120 mm. rør, der går ned i hver ende af akvariet. Disse rør fører udenfor og i et af rørne kommer der til at sidde en ventilator der blæser ud af. Så er meningen at der hele tiden cirkulerer luft udefra ind gennem det ene rør og ud af det andet. På den måde håber jeg på at al fugt ryger med ud. Derudover kan man også håbe på at det køler nok til jeg ikke behøver køler på, som jeg har på mit nuværende.

Det ville også være surt at bruge tiden og pengene på et akvarie i den størrelse, bare for at være nødt til at pille det ned igen.