Elektricitet + koraller = vækst?
- Lindgaard
- Rev hummer
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8600 Silkeborg
Elektricitet + koraller = vækst?
Jeg sad lige og surfede lidt rundt på YouTube og faldt over en video fra Maldiverne.
For at redde øerne fra at erodere væk, prøver de at etablere kunstige rev ved hjælp af stålnet som de så fører en strøm igennem. Det skulle få korallerne til at gro hurtigere åbenbart!?
Er der nogen der ved mere om den måde at "dyrke" koraller på?
Det lyder da spændende!
Video: Saving the Maldives
Lidt tekst, men ikke meget om vækstmetoden: Paradise lost: Islanders prepare for the flood
For at redde øerne fra at erodere væk, prøver de at etablere kunstige rev ved hjælp af stålnet som de så fører en strøm igennem. Det skulle få korallerne til at gro hurtigere åbenbart!?
Er der nogen der ved mere om den måde at "dyrke" koraller på?
Det lyder da spændende!
Video: Saving the Maldives
Lidt tekst, men ikke meget om vækstmetoden: Paradise lost: Islanders prepare for the flood
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Elektricitet + koraller = vækst?
Det er et velkendt fænomen.
Man opdagede det først i det røde hav, hvor man undrede sig over at nye skibsvrag, blev til små rev lynhurtigt, langt hurtigere end ellers.
Man undersøgte sage og opdagede at der løb en svag galvanisk strøm gennem jernet, og at det var med til at tiltrække de små koral larver, og når de havde sat sig fast, hjalp det gevadigt på væksten. Mener at kunne huske at det skyldes at kalken lettere optages af korallerne.
Der er måske andre som har yderlig information.
Man opdagede det først i det røde hav, hvor man undrede sig over at nye skibsvrag, blev til små rev lynhurtigt, langt hurtigere end ellers.
Man undersøgte sage og opdagede at der løb en svag galvanisk strøm gennem jernet, og at det var med til at tiltrække de små koral larver, og når de havde sat sig fast, hjalp det gevadigt på væksten. Mener at kunne huske at det skyldes at kalken lettere optages af korallerne.
Der er måske andre som har yderlig information.
- Thomas
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6705 Esbjerg Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Esbjerg, Andrup
Syntes også at emnet er meget spændende men ved ikke om det kan lade sig gøre at lave i sit akvarie eller et fragment akvarie.
Der er jo mange ting man skal vide før man kaster sig ud i det.
bl.a. hvad skal metallet være lavet af så det ikke afgiver metaller til vandet som er uønsket, og hvor stor strøm skal der til.
Så det er nok ikke hønsenet og 230v som skal til, så ville det jo være for let.
Der er jo mange ting man skal vide før man kaster sig ud i det.
bl.a. hvad skal metallet være lavet af så det ikke afgiver metaller til vandet som er uønsket, og hvor stor strøm skal der til.
Så det er nok ikke hønsenet og 230v som skal til, så ville det jo være for let.

Mvh. Kia og Thomas
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
- mipe
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Midtjylland
- Kontakt:
Det er da lidt spændende, hvis man satte strøm til sit akvarie, at man så kunne få en betydelig bedre vækst.
Det har været lidt oppe at vende før: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=15&t=25900
Det har været lidt oppe at vende før: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=15&t=25900
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
- Lindgaard
- Rev hummer
- Reactions:
- 16
Korallerne på de billeder, der vises i linket i den tråd vokser da vildt stærkt!mipe skrev:Det har været lidt oppe at vende før: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=15&t=25900

Det kunne da være sjovt at få be- eller afkræftet om det kan bruges i mindre skala til akvarier. Altså hvor meget strøm, hvilken type stål, evt. afgivne metaller til vandet osv. osv.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Der skal bruges titaniums net. Og gæt selv prisen
- mipe
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7400 Herning
- Geografisk sted: Midtjylland
- Kontakt:
Og så er det nok nærmere Kilo-volt eller Mega-volt vi snakker om i spænding.
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2200 København N
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Kbh N
Måden som det på billederne er lavet på er helt alm armeringsnet som er sat sammen på forskellige måder. Den strøm der skal til er ikke særlig meget, de fleste af de rev som er sat op drives af solceller som er monteret på en tømmerflåde. De afgiver og lades nogle batterier op i løbet af dagen, og så bruges batterierne i løbet af natten. har også hørt om at man brugte bilbatterier (12v).
Problemet med at lave det i vores "små" baljer er at alt det jern kan have en dårlig indflydelse på vandkvaliteten. Kender ikke lige kemien bag det.
Det kunne være sjovt hvis nogle havde plads til en fragment-tank hvor man kunne prøve med et par koraller.
Problemet med at lave det i vores "små" baljer er at alt det jern kan have en dårlig indflydelse på vandkvaliteten. Kender ikke lige kemien bag det.
Det kunne være sjovt hvis nogle havde plads til en fragment-tank hvor man kunne prøve med et par koraller.
- Thomas
- Foxface
- Reactions:
- 18
Tror endeligt ikke at det er så komplicert i lave i mindre målestok men som Zacho skriver så er den måde de har lavet det på utrolig simpelt.
Det med at titanium er dyrt, det er jo en sandhed med modifikationer, titanium bruges i dag mange flere steder end for bare 5 år siden, derfor bliver prisen også laver med tiden.
Endvidre kan jeg informere om at der er en ny udviklet teknologi som gør at der skal bruges 75% mindre energi til at udvinde og fremstille det, så inden for en kort overrække kommer vi måske hvis vi er heldige til at se billigere titaniums produkter.
Men hvad jeg kan se på de billeder som er på deres hjemmeside så er det vist bare ganske almindeligt armerings jern som får en omgang grunder og så noget cement af en art.
Hvis man på samme måde kan lave det til et akvarie med grunder så jernet det ikke oxider og så en omgang reefkeramik på i et tyndt lag.
Og så med en lille styring til at styre den strømm som skal løbe igennem skelletet.
Kunne godt finde på at lave et forsøg med det i et kommende 54L nano.
Hvor jeg så kunne lave den ene halvdel med de "kunstige" sten og en anden halvdel med rigtig levende sten og så sætte et par koraller på under samme forhold på hver sin sten.
Det med at titanium er dyrt, det er jo en sandhed med modifikationer, titanium bruges i dag mange flere steder end for bare 5 år siden, derfor bliver prisen også laver med tiden.
Endvidre kan jeg informere om at der er en ny udviklet teknologi som gør at der skal bruges 75% mindre energi til at udvinde og fremstille det, så inden for en kort overrække kommer vi måske hvis vi er heldige til at se billigere titaniums produkter.
Men hvad jeg kan se på de billeder som er på deres hjemmeside så er det vist bare ganske almindeligt armerings jern som får en omgang grunder og så noget cement af en art.
Hvis man på samme måde kan lave det til et akvarie med grunder så jernet det ikke oxider og så en omgang reefkeramik på i et tyndt lag.
Og så med en lille styring til at styre den strømm som skal løbe igennem skelletet.
Kunne godt finde på at lave et forsøg med det i et kommende 54L nano.
Hvor jeg så kunne lave den ene halvdel med de "kunstige" sten og en anden halvdel med rigtig levende sten og så sætte et par koraller på under samme forhold på hver sin sten.
Mvh. Kia og Thomas
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
Jeg har også overvejet at lave et lille akvarium for at prøve. Har et 54L liggende og en 70w HQI, hvis det går galt så koster det jo ikke alverden.
Jeg er rimelig sikker på at det der bliver brugt på billederne er rent armeringsjern, det er ikke dækket noget som helst. Som jeg har forstået skal korallen have direkte kontakt med jernet for at det virker.
Hvis man ligger ca 1 m, 4mm armeringsjern ned i et 54L akvarium, vil det så ødelægge hele økosytemet når det ruster???
Hvis ikke så er det jo værd at prøve, så stripse lidt fragmenter fast til jernet og vente.
Jeg er rimelig sikker på at det der bliver brugt på billederne er rent armeringsjern, det er ikke dækket noget som helst. Som jeg har forstået skal korallen have direkte kontakt med jernet for at det virker.
Hvis man ligger ca 1 m, 4mm armeringsjern ned i et 54L akvarium, vil det så ødelægge hele økosytemet når det ruster???
Hvis ikke så er det jo værd at prøve, så stripse lidt fragmenter fast til jernet og vente.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Husk lige at checke amermeringjernet er ren jern eller om der er andre ting involveret
- Stillhoff
- Foxface
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2680 Solrød Strand
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Solrød strand
Kunne man ikke bruge en kulstof løsning. Eventuelt med grafitstænger. Stængeren er vist limet sammen med et eller andet og jeg har ingen ide om det kan skade akvariet.
Kulstof er vel ikke et problem i akvariet, eller hva?
Om ikke andet kunne man jo lavet et mini setup og prøve det i small scale.
Gad vide om min grafitfbadmintonketjer kan lede strøm.....jeg prøver lige.
hmm.. det kan den ikke.
Nå men man må kunne fine noget der virker..fiskestænger, golfkøller...
Kulstof er vel ikke et problem i akvariet, eller hva?
Om ikke andet kunne man jo lavet et mini setup og prøve det i small scale.
Gad vide om min grafitfbadmintonketjer kan lede strøm.....jeg prøver lige.
hmm.. det kan den ikke.
Nå men man må kunne fine noget der virker..fiskestænger, golfkøller...
450l indbygget
- Niclas
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2400 København NV
Jeg sad også og tænkte på kul, det leder jo også strøm og det har ingen negativ virkning på akvariet (med mindre man har gang i noget kemisk behandling).
Det må da være muligt at prøve med kulstænger, man kan garanteret skaffe rene kulstænger gennem en kemiker eller noget. Det er ihvertfald noget jeg godt kunne finde på at prøve umiddelbart.
Det må da være muligt at prøve med kulstænger, man kan garanteret skaffe rene kulstænger gennem en kemiker eller noget. Det er ihvertfald noget jeg godt kunne finde på at prøve umiddelbart.
Mit 250 liters -nedlagt-
- Lindgaard
- Rev hummer
- Reactions:
- 16
Har rodet lidt mere rundt efter info...
Lidt video, fra National Geographic: Electric Boost for Reefs
Wikipedia har også lidt om emnet: BioRock - De eksterne links er også meget gode.
Tilsyneladende er det bare elektrolyse der benyttes. Alle de steder hvor de skriver hvad de bruger til strukturen, bruger de "rebar", altså armeringsjern. Om det er en speciel type tør jeg ikke sige noget om. Det at det ruster, er åbenbart en del af prcessen, beskrevet her.
Strukturen tilsluttes som katoden, og et eller andet sted i nærheden sættes der så en anode af ukendt materiale (her tror jeg materialevalg er kritisk!). Nu er jeg ikke selv nogen Einstein inden for kemiens verden, men kan da huske fra timerne i folkeskolen at der blev lavet syre når man brugte de rigtige/forkerte metaller.
Tror også man skal have rigeligt med Ca og Mg i baghånden, da det der er i vandet nok hurtigt sætter sig på metalstrukturen.

Lidt video, fra National Geographic: Electric Boost for Reefs
Wikipedia har også lidt om emnet: BioRock - De eksterne links er også meget gode.
Tilsyneladende er det bare elektrolyse der benyttes. Alle de steder hvor de skriver hvad de bruger til strukturen, bruger de "rebar", altså armeringsjern. Om det er en speciel type tør jeg ikke sige noget om. Det at det ruster, er åbenbart en del af prcessen, beskrevet her.
Strukturen tilsluttes som katoden, og et eller andet sted i nærheden sættes der så en anode af ukendt materiale (her tror jeg materialevalg er kritisk!). Nu er jeg ikke selv nogen Einstein inden for kemiens verden, men kan da huske fra timerne i folkeskolen at der blev lavet syre når man brugte de rigtige/forkerte metaller.
Tror også man skal have rigeligt med Ca og Mg i baghånden, da det der er i vandet nok hurtigt sætter sig på metalstrukturen.
- Niclas
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2400 København NV
Well, hvis du kombinerer de rigtige metaller og slutte dem over vandet vil du skabe en svag elektrisk strøm igennem systemet, hvor vandet fungerer som kortslutter. Hvis man f.eks. havde guld og calcium og sluttede dem over vandet ville man kunne skabe en spænding på over 4 volt (ifølge wikipedia), det er nok også samme princip ved skibsvragene hvor der må være masser af forskellige metaller til at skabe spændingen.
Om det så vil fungere i vores akvarier er et godt spørgsmål... men teoretisk er den der.
Om det så vil fungere i vores akvarier er et godt spørgsmål... men teoretisk er den der.
Mit 250 liters -nedlagt-
- Thomas
- Foxface
- Reactions:
- 18
Hvad jeg er kommet frem til så skulle der ikke være noget problem med jernet da det vil blive coatet med calcium og magnesium.
Kom også til at tænke på at samme princip som boreplatforme og store stål skibe bruger.
Der sender de impulser af DC strøm igennem enden skibet eller platformen for at undgå korrision.
Tror lidt det er det samme som også sker her ved disse sten, men her er det ikke impulser men en vedvarende strøm som løber igennem det.
Som så elektrolytisk vil påbegynde en opbygning af et "kalk" skelet.
Men hvad jeg så kan se så vil det kalk skelet gro på alt jernet og korallen med, men hvis man nu fx. tager en levende sten og bore nogle 4mm huller i og laver nogle 5 cm jern pinde af armeringsjern og putter i hullerne, som er katoden hvor man så påsætter diverse stenkoraller.
Og under den levende sten strategisk godt placert kan man så påsætte anoden af et givende metal.
Kom også til at tænke på at samme princip som boreplatforme og store stål skibe bruger.
Der sender de impulser af DC strøm igennem enden skibet eller platformen for at undgå korrision.
Tror lidt det er det samme som også sker her ved disse sten, men her er det ikke impulser men en vedvarende strøm som løber igennem det.
Som så elektrolytisk vil påbegynde en opbygning af et "kalk" skelet.
Men hvad jeg så kan se så vil det kalk skelet gro på alt jernet og korallen med, men hvis man nu fx. tager en levende sten og bore nogle 4mm huller i og laver nogle 5 cm jern pinde af armeringsjern og putter i hullerne, som er katoden hvor man så påsætter diverse stenkoraller.
Og under den levende sten strategisk godt placert kan man så påsætte anoden af et givende metal.
Mvh. Kia og Thomas
- Thomas
- Foxface
- Reactions:
- 18
Så har jeg fundet ud af noget mere om det.
Anoden, den som korallerne ikke gror på skal være lavet at titanium da den ikke beskyttes.
Anoden, den som korallerne ikke gror på skal være lavet at titanium da den ikke beskyttes.
Mvh. Kia og Thomas
- Lindgaard
- Rev hummer
- Reactions:
- 16
Yes!
Titanium skal det være på anoden. Og billigt ugalvaniseret armeringsjern (eller ståltråd/hønsenet vel sagtens) som katode.
Her er der en beskrivelse af hvordan det sættes op. Kort, men god forklaring!
Titanium skal det være på anoden. Og billigt ugalvaniseret armeringsjern (eller ståltråd/hønsenet vel sagtens) som katode.
Her er der en beskrivelse af hvordan det sættes op. Kort, men god forklaring!

- Stillhoff
- Foxface
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2680 Solrød Strand
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Solrød strand
Guldbelægning måske..Det er jo kun nogle ganske få µm der skal på
450l indbygget
- Thomas
- Foxface
- Reactions:
- 18
rigtig nok, men så tror jeg stadig at Titanium er billigere
Men ja det var da en rigtig god idé.

Men ja det var da en rigtig god idé.
Mvh. Kia og Thomas
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
Sidder og bliver mere og mere tændt på at prøve og se om det virker.
Har nemlig et 112L med indbygget sump, skummer og lys liggende i kælderen. Mangler kun lidt cirkulation og LS.
Jeg har prøvet at tegne et lille setup. 2 stk 50cm og 2 stk 15cm lange armeringsjern som bliver samlet til en firkant og hævet ca 5 cm over bunden vha pvc. I hver ende noget titaniumsnet som er viklet rundt om de 15 cm lange armeringsjern og fungere som anode.
Strøm har jeg tænk på en helt alm AC til DC comverter fra thansen på 12v 400mA
Tror i at det er sådan at det skal virke???
Har nemlig et 112L med indbygget sump, skummer og lys liggende i kælderen. Mangler kun lidt cirkulation og LS.
Jeg har prøvet at tegne et lille setup. 2 stk 50cm og 2 stk 15cm lange armeringsjern som bliver samlet til en firkant og hævet ca 5 cm over bunden vha pvc. I hver ende noget titaniumsnet som er viklet rundt om de 15 cm lange armeringsjern og fungere som anode.
Strøm har jeg tænk på en helt alm AC til DC comverter fra thansen på 12v 400mA
Tror i at det er sådan at det skal virke???
- Thomas
- Foxface
- Reactions:
- 18
Katoden (-) skal sluttes til armeringsjernet og Anoden (+) skal være det titaniumsnet eller stang.
Hvis du vil bruge et net så skal det bare ligge under jernet, men uden forbindelse, som du selv skriver med noget PVC rør som isolatore.
Hvis du bruger et stykke titaniums rør eller stang så skal den være placert i midten af konstruktionen og så lodret op 5 cm må være nok.
Nettet et nok det bedste da det giver en mere jævn fordeling af væksten, da væksten vil være kraftigst der hvor afstanden imellem anoden og katoden er mindst.
Hvis du vil bruge et net så skal det bare ligge under jernet, men uden forbindelse, som du selv skriver med noget PVC rør som isolatore.
Hvis du bruger et stykke titaniums rør eller stang så skal den være placert i midten af konstruktionen og så lodret op 5 cm må være nok.
Nettet et nok det bedste da det giver en mere jævn fordeling af væksten, da væksten vil være kraftigst der hvor afstanden imellem anoden og katoden er mindst.
Mvh. Kia og Thomas
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
Hvis man nu laver et net som på billed og placer catoden (-) i midten og så placere 2 anoder (+), en i hver side med ca 5 cm fra metalet ca 10 cm lange titaniumsstænger. Evt skal man have et titaniumsnet som dækker hele bunden af akvariet så magnetfeltet er helt ens over det hele.
- iceMD
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9210 Aalborg SØ
- Geografisk sted: Aalborg SØ
kan dem der ved noget om det ikke komme med en skitse af et setup;D
- Thomas
- Foxface
- Reactions:
- 18
ja så ville det lykkes, men det er lige meget hvor katoden er placert, bare den har en rigtig god og vandtæt forbindelse med armeringsjernet.
Katoden skal bare være placert et sted hvor den er i "midten" af det hele, om det så er en stang på 5-10 cm eller et net på 15x20cm skal det bare være i midten af det anden.
Har kigget lidt på ebay.com
Og der er der flere forskellige størrelser af titaniumsnet, oven i købet beregnet som elektrode, bare til et andet formål.
Men har set at man kan få et titaniumsnet på 5x10cm til 190Kr. og det er med fragt.
Der er også et på 15x20 til 580Kr. med fragt.
Men en ting som jeg læste var at der hvor ledningen skal have forbindelse til enden titaniumsnettet eller armeringsjernet, så skal det laves 100% vandtæt, ellers vil kobbert simpelthen forsvinde i løbet af kort tid.
Men det bedst var at bruge noget 2 komponent epoxy støbemasse som er det samme de bruger når der laves pumpehuse til akvarier, helt hårdt og tæt.
kan også lige tilføje at at strømmen som skal bruge skal være korrekt, her er et udklip fra en side jeg læste lidt på igår aftes.
"The amount of the current run to the structure determines the type of deposition on the biorock. If you overcharge the biorock, you will grow magnesium (Mg), instead of calcium carbonate (CaCO3). Magnesium is two times more abundant in the seawater than limestone, but it is much softer and it won’t thicken the biorock nor promote the coral growth. The consistence is also muddier and will come off when touched. If you run the current very slowly, you won’t achieve that fast limestone deposition but you will enable natural settlement of coral spats. After we connected the new Biorocks the Blob and the Pagoda all connected to one charger, we started to see natural settlement of corals. Medium current running to the biorock grows the structure relatively fast, but fast enough to overgrow any coral spats, so you won’t get any successful natural settlement."
Katoden skal bare være placert et sted hvor den er i "midten" af det hele, om det så er en stang på 5-10 cm eller et net på 15x20cm skal det bare være i midten af det anden.
Har kigget lidt på ebay.com
Og der er der flere forskellige størrelser af titaniumsnet, oven i købet beregnet som elektrode, bare til et andet formål.
Men har set at man kan få et titaniumsnet på 5x10cm til 190Kr. og det er med fragt.
Der er også et på 15x20 til 580Kr. med fragt.
Men en ting som jeg læste var at der hvor ledningen skal have forbindelse til enden titaniumsnettet eller armeringsjernet, så skal det laves 100% vandtæt, ellers vil kobbert simpelthen forsvinde i løbet af kort tid.
Men det bedst var at bruge noget 2 komponent epoxy støbemasse som er det samme de bruger når der laves pumpehuse til akvarier, helt hårdt og tæt.
kan også lige tilføje at at strømmen som skal bruge skal være korrekt, her er et udklip fra en side jeg læste lidt på igår aftes.
"The amount of the current run to the structure determines the type of deposition on the biorock. If you overcharge the biorock, you will grow magnesium (Mg), instead of calcium carbonate (CaCO3). Magnesium is two times more abundant in the seawater than limestone, but it is much softer and it won’t thicken the biorock nor promote the coral growth. The consistence is also muddier and will come off when touched. If you run the current very slowly, you won’t achieve that fast limestone deposition but you will enable natural settlement of coral spats. After we connected the new Biorocks the Blob and the Pagoda all connected to one charger, we started to see natural settlement of corals. Medium current running to the biorock grows the structure relatively fast, but fast enough to overgrow any coral spats, so you won’t get any successful natural settlement."
Mvh. Kia og Thomas
- Lindgaard
- Rev hummer
- Reactions:
- 16
Jeg tror ikke der er nogen her der ved særligt meget om det (endnu)...iceMD skrev:kan dem der ved noget om det ikke komme med en skitse af et setup;D
Det meste er gætteri, og ellers ting fundet rundt omkring på nettet.
Men katode og anode må ikke røre hinanden! så laver man bare kortslutning. "Forbindelsen" skal ske igennem saltvandet. Anoden vil jeg tro skal placeres så der er lige stor afstand til alle steder på katoden.
Så et sted de kørte 12V / 20A igennem. Men det var altså i havet på en ret stor struktur. Tror 400mA er højt sat til et akvarie. Men har ikke selv et bedre bud på strømmen der skal løbe.

-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
Jeg tror jeg har fundet det letteste setup til at prøve med. Som tegningen viser så laver man en aflang cirkel (kan ikke lige huske hvad firguren hedder) og i midten placerer man så anoden og tilpasser længden sådan at der er lige langt til jernet lige meget hvor du måler.
Har kikket lidt på ebay og en titaniumsstang er slet ikke så dyr jeg fandt nogle på ca 1 m til 100kr + fragt.
Måske skal man helt ned i 100-200 mA
Har kikket lidt på ebay og en titaniumsstang er slet ikke så dyr jeg fandt nogle på ca 1 m til 100kr + fragt.
Jeg tror du har ret med strømmen, de setup som de har indeholder mere end 50m armeringsjern, og et lille setup kommer måske til at indeholde kun 1- 2 m.Lindgaard skrev:Så et sted de kørte 12V / 20A igennem. Men det var altså i havet på en ret stor struktur. Tror 400mA er højt sat til et akvarie. Men har ikke selv et bedre bud på strømmen der skal løbe.
Måske skal man helt ned i 100-200 mA