Hej.
Jeg er ved at starte min saltvandsblaje op igen efter godt 1 års stilstand. Dvs. at stenene er total døde. Jeg har en opsætning med en tunze nano reefpack 200, tunze nanosteam og 250W hqi.
Stenene er smidt i og det hele kører, og har gjort det i knap 3 uger.
algerne er begyndt at boome, men sådan er det jo bare. Specielt når stenene skal startes op fra ny.
Har lagt en enkelt stor sten med masser af liv i sammen med de andre.
Mit spørgsmål er så, er det nødvendigt at køre med HQI lampen lige så meget i indkøringsfasen som normalt.
Og hvad med skummeren, skal den også køre konstant?
Har hørt om nogen der vækker stenene ved bare at stille dem i en spand, og så en cirkulationspumpe sammen med, og så lade skidtet stå i et par måneder eller 3!
Hvis det på nogen måde kan fremskynde processen at lade det hele køre, så er det selvfølgelig det jeg gør, men er det nu også nødvendigt???
Hilsen Christoffer
opstart af 150 liters hjørne
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2630 Taastrup
- Saltvand siden?: 2009
Re: opstart af 150 liters hjørne
skummeren skal køre hele tiden, og du skal også have lys over, men det behøver ikke være hqi.. men hvis du ikke har andet, så nøjes med at lade den være tænd 6 timer om dagen hvis det er for at spare strøm..
ZEO skriver at ved brug af deres ZEOstart så vil man kunne frem skyde processen, men ved ikke om det passer..
jeg er selv i indkørings fasen med mit 530 liters, jeg er begyndt at bruge VSV metoden, men om det hjælper på indkøringsfasen tid ved jeg ikke...
ZEO skriver at ved brug af deres ZEOstart så vil man kunne frem skyde processen, men ved ikke om det passer..
jeg er selv i indkørings fasen med mit 530 liters, jeg er begyndt at bruge VSV metoden, men om det hjælper på indkøringsfasen tid ved jeg ikke...
Re: opstart af 150 liters hjørne
Har et gammelt amatur liggende med T8 rør. Tror jeg brugerdet i opstarten hvis det ikke gør en forskel.
VSV meton?? Hvad går den ud på?
VSV meton?? Hvad går den ud på?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2630 Taastrup
- Saltvand siden?: 2009