Nitrat - hvor slemt er det lige!?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Nitrat - hvor slemt er det lige!?

Indlæg af Kenneth Jensen »

Hej

Jeg VED godt nitrat er "forbudt" i vand, og ikke burde kunne måles.
Alligevel har en masse jo noget i vandet, og alt i baljen trives alligevel.

Så mit spørgsmål går på - hvor slemt er det, f.eks. at kunne måle 5ppm.
Alle fisk og koraller har det fint, men er det forsvarligt at sætte nye fisk
og koraller i med den måling? Alle andre værdier er OK.
Har brugt osmose vand til at lave først 15%, 3 dage efter så 50% vandskifte,
så det ER jo osmosevand jeg har i baljen.

Kenneth
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
RedSea
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 2791 Dragør
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Dragør, Amager

Re: Nitrat - hvor slemt er det lige!?

Indlæg af RedSea »

ville ikke betragte 5ppm for noget alvorligt... men måske lige se det an nogle uger for at se om det ligger stabilt, stiger eller falder. Hvis det ligger stabilt eller er faldende ville jeg ikke have et problem med at tilføre fisk... men kender ikke din nuværende besætning i akvariet og eftersom det jo er ganske småt på 130 liter, så er det jo begrænset hvor meget du kan have deri
... intet vand i stuen for tiden ...
Brugeravatar
kimtil
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af kimtil »

Det kommer vel an på hvad for et antal fisk du har og størrelsen på dem..

Alt trives fint ved de mængder, men jeg har i hvert fald kunne se en farve forskel på 5 ppm og 0 ppm No3 (altså på koralerne)

Hilsen kim
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvis du kun har fisk, er 5 ppm ikke rigtigt noget problem, men har du stenkoraller, må det ihvertfald ikke stige, men hellere falde
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Er der noget der kan få nitraten til at falde? Fisk, koraller eller lign?
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Caluerpa alger, mindre fodring, bedre skummer, flere sten, osmoseanlæg hvis der er nitrat i hanevandet.
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
Rune kristiansen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
19
Postnummer: 8500 Grenaa
Saltvand siden?: 2000

Indlæg af Rune kristiansen »

Kenneth Jensen skrev:Er der noget der kan få nitraten til at falde? Fisk, koraller eller lign?
Oftest anvendte :
- Nitratfilter
- Alger (makroalger, fx Caulerpa)
- flere LS
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Jeg mener der er en af de armrikanske guroer der fraråder nitrat på 0.! men jeg kan ikke lige huske hvem.

Hvis din nitrat ligger på 5-10 ser jeg ikke noget problem, men det må dog ikke stige.

Max er 30 for koraller og 70 for fisk.

Nitrat svovl filter er meget efektiv hvis du vil have den længer ned.

Hvis du er intreseret har jeg nogle til at ligge som du kan købe, jeg kan evt tage det med til Aalborg
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Nu er det jo kun et 130 liters, så et nitrat-svovlfilter ved jeg ikke om er nødvendigt.

Men jeg kan da heller ikke udstå at høre folk skrive, at der ALDRIG må være nitrat
i vand og målinger bør være = 0 skønt de færreste testsæt til alm. pris,
kan måle så præcist! Så jeg ville da også sige at 5-10ppm kan gå,
men nej, ikke højere, og den har heller aldrig været så høj.
Den er "så høj", fordi jeg fornyligt har haft en død anemone i baljen,
så lavede jeg 50% vandskifte, og efter næste vandskifte om en god uge,
er nitraten sikkert endnu lavere.

Men hvad koster sådan et nitrat-filter, hvordan ser det ud?

Kenneth
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Du kan formentlig reducere nitratindholdet vha. sukker, alkohol eller eddike. Denitrificerende bakterier respirerer vha. nitrat i stedet for ilt (de lever hvor iltspændingen er lav - især inden i de levende sten). Ved denne proces omdannes nitrat til atmosfærisk kvælstof. Disse bakterier har brug for en letomsættelig kulstofkilde, og for at stimulere denitrifikationen, kan du tilsætte sukker, alkohol eller eddike.

Det er dette princip nitratfiltrene fra Aqua Medic (http://www.aqua-medic.com/nitrate_reductor.shtml) og Deltec (http://www.theaquariumsolution.com/nfp5 ... ate-filter) benytter.

Jeg tilsætter dagligt en tsk sukker til mit 200L - hvilket tydeligvis har reduceret algevæksten.
Niels
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Indlæg af Gino »

Hvam skrev:Jeg mener der er en af de armrikanske guroer der fraråder nitrat på 0.! men jeg kan ikke lige huske hvem.

Hvis din nitrat ligger på 5-10 ser jeg ikke noget problem, men det må dog ikke stige.

Hvis du er intreseret har jeg nogle til at ligge som du kan købe, jeg kan evt tage det med til Aalborg
Hej.

Jeg er selv ny inden for saltvand og er ved at starte et 450 l op:-) men har lige målt mit hanevand og det er på ca 0.25 ppm?? er det så skidt??

troede så lavt nitrat som overhovedet muligt er bedst??

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

nbd skrev:Du kan formentlig reducere nitratindholdet vha. sukker, alkohol eller eddike. Denitrificerende bakterier respirerer vha. nitrat i stedet for ilt (de lever hvor iltspændingen er lav - især inden i de levende sten). Ved denne proces omdannes nitrat til atmosfærisk kvælstof. Disse bakterier har brug for en letomsættelig kulstofkilde, og for at stimulere denitrifikationen, kan du tilsætte sukker, alkohol eller eddike.

Det er dette princip nitratfiltrene fra Aqua Medic (http://www.aqua-medic.com/nitrate_reductor.shtml) og Deltec (http://www.theaquariumsolution.com/nfp5 ... ate-filter) benytter.

Jeg tilsætter dagligt en tsk sukker til mit 200L - hvilket tydeligvis har reduceret algevæksten.
Niels
Ok.. dvs at du opløser en tsk sukker til dit 200l akvarie hver dag.. sku det kunne reducere nitrat i vandet?? er der en lettere måde end at tilsætte sukker manuelt hver dag? kan man komme noget væske i?? som du skriver alkohol eller lign?? er det det nogle bla. bruger vodka til?

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Gino skrev:
nbd skrev:Du kan formentlig reducere nitratindholdet vha. sukker, alkohol eller eddike. Denitrificerende bakterier respirerer vha. nitrat i stedet for ilt (de lever hvor iltspændingen er lav - især inden i de levende sten). Ved denne proces omdannes nitrat til atmosfærisk kvælstof. Disse bakterier har brug for en letomsættelig kulstofkilde, og for at stimulere denitrifikationen, kan du tilsætte sukker, alkohol eller eddike.

Niels
Ok.. dvs at du opløser en tsk sukker til dit 200l akvarie hver dag.. sku det kunne reducere nitrat i vandet?? er der en lettere måde end at tilsætte sukker manuelt hver dag? kan man komme noget væske i?? som du skriver alkohol eller lign?? er det det nogle bla. bruger vodka til?

MVH
Prøv at søg på vsv
Senest rettet af thyme man 18. maj 2009 18:15, rettet i alt 1 gang.
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Gino skrev:
Hvam skrev:Jeg mener der er en af de armrikanske guroer der fraråder nitrat på 0.! men jeg kan ikke lige huske hvem.

Hej.

Jeg er selv ny inden for saltvand og er ved at starte et 450 l op:-) men har lige målt mit hanevand og det er på ca 0.25 ppm?? er det så skidt??

MVH
0,25 ppm er også fint, men husk blot på at den hurtigt stiger forbi, du tilfører mere hele tiden når du efterfylder vand.
Nitraten fordamper nemlig ikke.
nitraten skal også være lav, for godt nok er den ikke fatal for koralerne før end den når et stykke der op ad, men væksten bliver markant hæmmet.
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

Carsten skrev:
Gino skrev:

Hej.

MVH
0,25 ppm er også fint, men husk blot på at den hurtigt stiger forbi, du tilfører mere hele tiden når du efterfylder vand.
Nitraten fordamper nemlig ikke.
nitraten skal også være lav, for godt nok er den ikke fatal for koralerne før end den når et stykke der op ad, men væksten bliver markant hæmmet.
Ok men med en Nitrat på 0.25 er det vel ikk nødvendigt med et osmose anlæg??

ok men vil nitraten ikk langsomt bliver nedbrudt i akvariet så der ikk kommer og mere i?? og hjælper det ikk med et spandfilter med symbiont og så rense denengang om ugen eller hver 14 dag??
eller ska man igang med noget sukker osv?? eller har du en aden god metode??

Det med et nitrat filter har jeg hørt fra flere kan være noget lidt træls noget.

MVH
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

thyme skrev:
Gino skrev:

Niels

MVH
Prøv at søg på vsv
VSV?? har prøvet at søge på det her på siden og google men uden held?? hva er vsv??

MVH
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

[/quote]

VSV?? har prøvet at søge på det her på siden og google men uden held?? hva er vsv??

MVH[/quote]

Jeg fandt denne tråd den burde kunne give et svar på hvad det er .

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... &hilit=vsv

Steen
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"