VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Billigt alternativ til rowaphos) Hvor - hvordan

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Billigt alternativ til rowaphos) Hvor - hvordan

Indlæg af Kasper j. »

Kender I et billigt alternativ til rowaphos? Synes at det er lidt dyrt.

MVH
Kasper
Brugeravatar
TimW
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 4690 Haslev

Re: Billigt alternativ til rowaphos) Hvor - hvordan

Indlæg af TimW »

det her kører jeg med og det virker helt fint http://www.filtergranulat.de/index.php? ... 1a5a0a30a6
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

Eller prøv Aqua fair - han har både Al og Fe baseret antifosfat

jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kasper j. »

Al og Fe baseret? Jeg troede at det var aktiv kul? Er der ulemper ved at bruge noget der er Al eller Fe baseret?
Vænge
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2008

Indlæg af Vænge »

Venlig hilsen
Vænge

Tidligere akvarier: 58L startet d. 26.03.08 -> 54L + 37L startet d. 04.06.08 -> 192 liters i maj 2009.

Nuværende akvarie: 250 liter med sump fra DecOcean.
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

når du siger rowafos hva mener du så med det. Hvis det er fosfat fjerner du mener så det jerslev mener er at man både kan få det som jern baseret og aliminum baseret. Rowaphos fosfat fjerner er på jernbase.

Mvh Thue
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kasper j. »

--> Det hedder RowaPHOS, Rowa er navnet på firmaet og PHOS er fordi at det er phosfat fjerner så når jeg siger rowaphos så kan det kun være phosfat fjerner jeg taler om :GO

Men synes nu at det er ret dyr så det kunne være rart med andre alternativer ;-)

MVH
Kasper
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

kig på aquafair.de de har fosfat fjerner til billigere penge og det er det man kan vælge mellem om det skal være fe eller al medie.
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Jerslev »

Kasper: hvis du vil spare lidt på det dyre antifosfat, uanset om det er rowaphos, Fe eller Al baseret, kan du spare en del ved at bruge et whirbel filter a la deltec 509. Her kan du køre med den halve dosering, og så skifte hver 4. uge, fordi du opnår en optimal cirkulation omkring de enkelte korn.
Det gør jeg, og jeg putter samtidig aktivt kul i samme filter - giver kanon klart vand straks - gider ikke her forklare de andre fordele ved aktivt kul

jerslev
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kasper j. »

Okay lyder meget interessandt, hvor kraftig en cirkulationspumpe bruger du? Og har du det aktive kul i en filtersok? Ellers bliver det da opløst fuldstændigt?

Thue var det det her du mente for de er da rigtig billigt :-) http://www.aquafair.de/index.php/cPath/ ... abc91ab0d6
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Thue »

Ja det er aktiv kul prøv og kig under phosfat adsorber der er phosfat medie
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Kasper j. skrev:Okay lyder meget interessandt, hvor kraftig en cirkulationspumpe bruger du? Og har du det aktive kul i en filtersok? Ellers bliver det da opløst fuldstændigt?
Uanset hvordan du har det, bliver det ikke opløst.
Den metode som Jerslev skriver om i et hvirvelbed filter, er den mest effektive. Og den med filtersokken som blot hænger i sumpen som den absolut mindst effektive.
Hvis du skulle have et gammelt spandfilter af en art, så kobl den på returpumpen, og lad vandet stille og roligt løbe igennem spanden. Har kan du med stor fordel bruge filtersokken, for at have lidt samling på mediet.

Der er forskel på mediet om det er på aluminium eller jern basis. Det på aluminiums basis, skulle og så kunne fjerne andre ting end kun lige fosfat. Aquafair skriver huminsyre, hvad det så er for en størrelse. Men det på aluminiums basis har desværre også den ulempe at det når det er mættet har en tendens til at lade fosfaten sive ud igen. Hvad det på jern basis ikke gør.
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Jerslev »

Bruger en Eheim compact på 1000 liter, der kan indstilles - den kører nok på det halve

carsten: "Men det på aluminiums basis har desværre også den ulempe at det når det er mættet har en tendens til at lade fosfaten sive ud igen" hvor har du læst det - har søgt meget og har ikke kunnet se nogen nævne den effekt, du nævner. Til gengæld har jeg læst, at Fe baseret antifosfat lækker Fe til akvariet - bl.a. derfor bruger man aktivt kul, men ved ikke, om det er sandt
jerslev
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Randers

Indlæg af snogen »

Kasper j. skrev:Okay lyder meget interessandt, hvor kraftig en cirkulationspumpe bruger du? Og har du det aktive kul i en filtersok? Ellers bliver det da opløst fuldstændigt?

Thue var det det her du mente for de er da rigtig billigt :-) http://www.aquafair.de/index.php/cPath/ ... abc91ab0d6
filter kul kommer du bare i en en nylon strømpe og dumper et sted i sumpen hvor der er et godt flow

filter kul optager IKKE fosfat
det optager derimod en del af de gifte dine koraller og annemoner udsender
og det er derfor at det er godt

køb en sæk med 10 litter i til havedam korn størrelse 4mm dia og 10 -20 mm lang pris i plantorama ca. 200 kr

fosfat fjerner eller jernsulfid som det egentligt er
er det du skal bruge til at fjerne fosfat med
det går som nævnt under rowa fos eller andre navne

har du et fosfat medie alla rowafos så forstår jeg ikke at i ikke skylder jeres medie
godt og grundigt i osmosevand
så kan det optage nyt igen

jeg har mit til at ligge i en nylon strømpe i sumpen
og jeg tager det op en gang om måneden og skylder mediet i en spand og så kommer det i igen

virker fint

mvh snogen
det er altså kun cobraer der vilde med blok fløjter....
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kasper j. »

Okay men hvis du bare skylder fosfat fjerneren, hvordan ved du så om den er mættet for, hvis den er det, vil den jo ikke kunne optage mere fosfat??
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Jerslev skrev:Bruger en Eheim compact på 1000 liter, der kan indstilles - den kører nok på det halve

carsten: "Men det på aluminiums basis har desværre også den ulempe at det når det er mættet har en tendens til at lade fosfaten sive ud igen" hvor har du læst det - har søgt meget og har ikke kunnet se nogen nævne den effekt, du nævner. Til gengæld har jeg læst, at Fe baseret antifosfat lækker Fe til akvariet - bl.a. derfor bruger man aktivt kul, men ved ikke, om det er sandt
jerslev
Det er ikke noget jeg har læst, det er noget som jeg har fået at vide at en i branchen. Men den med at der skulle lække jern til akvariet med rowaphos og lign. er der vel ikke noget underligt i, da det jo er jern. Mon ikke også det er derfor at det anbefales at skylle det inden brug. Har aldrig hørt at aktivt kul skulle fjerne jern fra vandet.

Jeg bruger ikke selv kul sammen med fosfat fjerner
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

snogen skrev: har du et fosfat medie alla rowafos så forstår jeg ikke at i ikke skylder jeres medie
og jeg tager det op en gang om måneden og skylder mediet i en spand og så kommer det i igen
virker fint

mvh snogen
Efter mange år i hobbyen skal man alligevel høre nyt. Den med at skylle mediet, har jeg aldrig hørt før.
Har du noget dokumantion på det??
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

den er jeg osse lidt spændt på, men mon ikke det har noget at gøre med at der er flere lommer i en filtersok hvor der ikke er ordentlig kontakt med mediet, som bliver frigjort når det bliver skyllet, der bliver osse fjernet noget af det snavs der uden tivivl osse bliver fanget

jeg tvivler stærkt på at man bare kan skylle fosfaten ud med osmosevand, så ville det være kommet frem noget tidligere, da fosfatfjerner ikke er helt billig
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kasper j. »

Brian og Carsten hvilke mærker bruger I og bruger i en filtersok eller en container i stil med deltec fr 509?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Jeg bruger fortiden det som Tim W tidligere nævnte. Ellers har jeg brugt det fra Aquafair.de
Til at have det i, bruger jeg sådan en her: http://www.waterpilot.com/catalog/produ ... e2bc83b7d1

Den vil jeg ikke anbefale andre at bruge. Den er for stor og klodset, vejer et ½ tons, er er dyr, fordi der både skal fittings til og en tom filterpatron inden i.
Tidligere brugte jeg et lille Eheim spandfilter, som blev koblet på returpumpen.
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af snogen »

Carsten skrev:
snogen skrev: har du et fosfat medie alla rowafos så forstår jeg ikke at i ikke skylder jeres medie
virker fint

mvh snogen
Efter mange år i hobbyen skal man alligevel høre nyt. Den med at skylle mediet, har jeg aldrig hørt før.
Har du noget dokumantion på det??
ikke på skrift carsten
kun ud fra egne erfaringer

mvh snogen
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

Kasper j. skrev:Brian og Carsten hvilke mærker bruger I og bruger i en filtersok eller en container i stil med deltec fr 509?
Jeg bruger dette http://www.aquafair.de/product_info.php ... cts_id/151
før brugte jeg http://www.aquafair.de/product_info.php ... cts_id/951, men det er dyrere da det skal skiftes lidt oftere

har tidligere brugt RowaPhos og Biophos3
som filter bruger jeg deltec FR509
Mvh. Brian
snogen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af snogen »

jeg havde lige lidt travlt ,så derfor det korte svar sorry m8´s

de erfaringer jeg har med mediet ,er at mit akvarie står flottere ,en det nogensinde har gjort .

og det eneste jeg har gjort, er at jeg har skyldet mit fosfat medie i osmose vand.
og derudover , skiftet 40 litter vand hver måned ,intet andet .
og da jeg nu, kan holde sten koraller og muslinger ,så må det jo have nogen effekt .

vandet der kommer ud af mediet ,er som rigtig nevnt af Brian C ,
møgbeskidt og reve rødt .
og jeg bruger godt en ½ time på, at rode mediet igennem ,selvfølgelig over flere hold vand .

men Carsten nu siger du godtnok ,at du har aldrig hørt om nogen ,der har "renset" eller forsøgt det .
kan det så ikke ,være fordi ,at man bare har sagt .
nej dælme nej det tør jeg ikke ?

jeg var faktisk ved at købe 1 ton jernfulfat på et tidspunkt .
til en kg pris på 15 kr +moms.
gennem det vandværk, jeg sidder i bestyrlsen for .
men der var ikke nok tilslutning til det ,og give 250 kr pr .kg. fordi at Rova vil have deres navn på det det syntes jeg er lige rigligt .

mvh snogen
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Kasper j. »

Til sommer køber jeg en deltec fr 509, den passer også godt til min kalk reaktor der er en pf 509 :-) . Hvor meget skal jeg bruge, af det fra aquafair, mit akvarium er på 375 liter? ( det faktiske antal liter sump inc. er nok 330 liter). Og hvor tit skifter I?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

snogen skrev:jeg havde lige lidt travlt ,så derfor det korte svar sorry m8´s

de erfaringer jeg har med mediet ,er at mit akvarie står flottere ,en det nogensinde har gjort .

og det eneste jeg har gjort, er at jeg har skyldet mit fosfat medie i osmose vand.
og derudover , skiftet 40 litter vand hver måned ,intet andet .
og da jeg nu, kan holde sten koraller og muslinger ,så må det jo have nogen effekt .

vandet der kommer ud af mediet ,er som rigtig nevnt af Brian C ,
møgbeskidt og reve rødt .
og jeg bruger godt en ½ time på, at rode mediet igennem ,selvfølgelig over flere hold vand .

men Carsten nu siger du godtnok ,at du har aldrig hørt om nogen ,der har "renset" eller forsøgt det .
kan det så ikke ,være fordi ,at man bare har sagt .
nej dælme nej det tør jeg ikke ?

jeg var faktisk ved at købe 1 ton jernfulfat på et tidspunkt .
til en kg pris på 15 kr +moms.
gennem det vandværk, jeg sidder i bestyrlsen for .
men der var ikke nok tilslutning til det ,og give 250 kr pr .kg. fordi at Rova vil have deres navn på det det syntes jeg er lige rigligt .

mvh snogen
Det kan da også meget vel være en smart markedsføring at Rowa ikke fortæller at det kan genbruges. Det hjælper jo ikke på forretningen.
At vandet der kommer ud af de Rowaphos som du "regenerer" er rødt er jo naturligt da det er jern.
Det som kunne være mere intersant, var at vide po4 værdien i vandet.

Tror da nok at hvis du købte et tons jernsulfat og kunne sælge det til 25-30 kroner kiloet, at du kunne komme af med det.
Jeg mindes ikke at have set sådan et tilbud tidligere.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Rowaphos (og visse zeolitter) binder fosfat vha. ionbytning. For at frigive fosfationerne skal der ionbytning til, med nogle andre ioner, som bindes stærkere til mediet end fosfat (afhænger både af zeolittens krystalstruktur og af ionstyrken). Det nytter altså ikke at skylle mediet i vand. Nogle zeolitter som bruges i havedamme, kan regenereres vha. salt - men den går selvfølgelig ikke i saltvandsakvarier...

Jeg er selv meget interesseret i at aflure Rowaphos og Zeovit deres kemiske sammensætninger. Der er MANGE penge at spare hvis vi selv finder den rette sammensætning af zeolitter til vores akvarier.

Niels
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

nbd skrev:Rowaphos (og visse zeolitter) binder fosfat vha. ionbytning. For at frigive fosfationerne skal der ionbytning til, med nogle andre ioner, som bindes stærkere til mediet end fosfat (afhænger både af zeolittens krystalstruktur og af ionstyrken). Det nytter altså ikke at skylle mediet i vand. Nogle zeolitter som bruges i havedamme, kan regenereres vha. salt - men den går selvfølgelig ikke i saltvandsakvarier...

Jeg er selv meget interesseret i at aflure Rowaphos og Zeovit deres kemiske sammensætninger. Der er MANGE penge at spare hvis vi selv finder den rette sammensætning af zeolitter til vores akvarier.

Niels
Du lyder som om, du ved mere om sagerne end os andre.
Kunne man ikke lave en kemisk analyse af både Rowaphosen og Zeovitten.
Pohl påstår at det zeovit han sælger er en blanding af 4 slags(mener jeg) men det kan i princippet blot være 1 kilo af hver af de andre i 100 kilo blanding.
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Jerslev »

Brian C: før brugte jeg http://www.aquafair.de/product_info.php ... cts_id/951, men det er dyrere da det skal skiftes lidt oftere

Hvad mener du med lidt oftere: Skal netop til at bruge det samme alubaserede produkt, nu jeg har købt det.Er det hver 14. dag eller har du en mere præcis tidsangivelse?

jerslev
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Jo, Carsten - man kunne godt lave en krystalstrukturanalyse af både Rowaphos og Zeovitten. Men det kræver adgang til røntgendiffraktion mm., som alm. dødelige ikke har :-(

Jeg har måtte nøjes med Google og nørdet faglitteratur, som man skal være hardcore kemiker for at forstå (og det er jeg IKKE). Jeg har dog fundet frem til at zeolitten Klinoptilolit, som er meget selektiv overfor ammonium, udnyttes kommersielt til spildevandsrensning. Det er formentlig den man kan købe billigt til havedamme og koibassiner (det står der bare ikke på pakken). Og det skulle ikke undre mig om den også indgår i Zeovit. I den danske Zeovit-vejledning står der, at deres produkt er en blanding af 3 zeolitter. Og at det specifikt binder ammonium men ikke direkte fosfat eller nitrat. Så mon ikke... ;-)
Niels
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

Jerslev skrev:Brian C: før brugte jeg http://www.aquafair.de/product_info.php ... cts_id/951, men det er dyrere da det skal skiftes lidt oftere

Hvad mener du med lidt oftere: Skal netop til at bruge det samme alubaserede produkt, nu jeg har købt det.Er det hver 14. dag eller har du en mere præcis tidsangivelse?

jerslev
Ja da, i starten, skiftede jeg hver 14 dag, men gik efterhånden over til at skifte hver 4 uge, men målte dog afgangsvandet løbendefor at se om det stadig virkede efter hensigten, så jeg vil sige hver fjerde uge det passede også med kullet, som jeg havde i samme filter

efter jeg er gået tilbage til den jernbaserede, skifter jeg efter behov, måler normalt hver anden uge, med mindre jeg har rodet med stenene i tanken, så måler jeg oftere
Mvh. Brian
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"