Støj fra overløb.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Støj fra overløb.

Indlæg af jakobvillien »

Har netop sat mit 160 liters med sump op at køre, og der kommer en gevaldig støj fra overløb. Overløbet består af to rør med 25 mm studser i bunden, 5 centimeter op til en rist, biobolde hele vejen op til 10 centimeter under overflade hvor der også sidder en rist.

Jeg kan høre to lyde, den ene en sluks klukkende vand, og den anden en lyd lidt ligesom et sugerør. Jeg kan ikke finde ud af om lydene kommer fra vandet der går igennem risten, eller forbi bioboldene eller ved de to studser i bunden.

Jeg har spurgt mig omkring og har fået at vide, at hvis jeg sætter to 90 grader knækrør i bunden vil lydene forsvinde.

Hvad gør I andre?

Jeg er meget overrasket over hvor meget det egentlig larmer, og min bedre halvdel mener det lyder ligesom en cisterne der fyldes konstant. Temmeligt belastende.

Gode råd modtages gerne...
HerrO
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Ørestaden

Re: Støj fra overløb.

Indlæg af HerrO »

Hejsa,

Søg på Gurgle Buster og Durso Stand Pibe.

Der er lidt her på det her link: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 92&start=0

/HerrO
clausrasmussen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Geografisk sted: esbjerg

Indlæg af clausrasmussen »

Lave dine overløb om hvis du kan og vælg en større gennemføring hvis det kan lade sig gøre .jeg skal helt sikkert i mit næste akvarie ha en gennemføring på min 50 eller 63 millimeter og så et sikkerheds hul der er mindre for så slipper man for larm...
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Men, nej, det kan nok ikke laves om. Det værste er at nu står det hele og kører med salt i vandet og egentlig klar til at få flyttet indhold fra mit mindre.
Senest rettet af jakobvillien lør 16. maj 2009 09:26, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Udover det skal det siges, at der heller ikke er nogen kuglehane på nedløbsrørene, og at de er samme højde i overløbet. Vist nok med et 25 mm rør i.
HerrO
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18

Indlæg af HerrO »

Jeg tror ikke på det skyldes rørets dimension. Det virker fint på mit som har 25mm rør.

Ideen med to er at det ene skal tage 95% af returvandet og det andet skal primært været til de sidste 5% og så reserve. Det er i min verden. Derfor bør der også være en kuglehane på en laveste returrør for at sikre det tager 95%. Det fjerner en stor del af støjen.

/HerrO
clausrasmussen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17

så må du ha lavet en durso...tror ikke det er lavet forkert med de størrelser du nævner men jeg kan bare ikke forstå hvorfor folk ikke får lavet større gennemløbs huller så man kan slippe for at skulle lave durso og lign.for at komme af med den støj
clausrasmussen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
17

det er da helt klart fordi røret ikke kan tage hans returvand at det suger luft med ned og larmer og det ville han jo slippe for med et der var større..
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Men hvorfor vælger man dog at fylde hele overløbet op med biobolde? Hvis alle har samme problem med støj fra overløb mener jeg. Jeg bliver jo nødt til at tage alle bioboldene op så. Det er sku lidt surt, og mange penge ud af vinduet hvis det er ganske almindelig praksis at lave to rør, et lavt med kuglehane og et højt.

Desuden ønsker jeg jo at beholde biobolde i røret da jeg da regner med de har en positiv effekt.
Senest rettet af jakobvillien tors 21. maj 2009 18:38, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Er der biobolde inde i selve røret ??? Det har jeg da aldrig hørt før som løsning ?

Kan du tage et billede så finder vi helt sikkert en god løsning til dig fortvivl ej !
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Nej, det var min fejl. I overløbet. Men i hele overløbet.
HerrO
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18

Indlæg af HerrO »

clausrasmussen skrev:det er da helt klart fordi røret ikke kan tage hans returvand at det suger luft med ned og larmer og det ville han jo slippe for med et der var større..
Det er jeg ikke enig i for så ville jeg have haft problemet på mit tidligere 300L og igen på det jeg har gang i nu. Og det er IKKE tilfældet. Det er rent justering.

/HerrO
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Det ser således ud.
Vedhæftede filer
Dias1.jpg
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

De rør skal forlænges helt op til lige under kammen ved overløbets top. Så skal du have haner på som enten begrænser flowet eller lave en Durso standpipe !

Det ville JEG gøre - og så slippe for at tænke på de biobolde !
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Det er vist et rislefilter du har fået dig der, og ja de larmer! Og det burde forhandleren godt nok vide!!!! De filtre er rigtig gode til at fjerne nitrit, men til gengæld rigtig gode til at producere nitrat. Man bruger dem ikke særligt meget mere inden for saltvandsverdenen, specielt ikke efter man er begyndt at holde levende koraller.
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
HerrO
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18

Indlæg af HerrO »

Jeg ville give Brian ret. Smid de biobolde væk. De har som sådan ikke nogen effekt. Det vil kun være hvis det var i et rislefilter hvor der kom luft til dem også. Men når de er under vand samler de bare skidt og bliver dermed en potentiel nitratfælde.

Det er ideen med to rør at den som skal tage 5% skal være lige under overfladen (max 1 cm). Det nederste rør skal således have en kuglehane som du så kan justere udløbet.

Det er min "opskrift" på at gøre det lydløs.

/HerrO
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Jamen det er jo netop det de skulle fungere som. Aerobe biokaskader i et rislefilter.
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Er bioboldene under vand, eller overrisles de af vand?
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

De overrisles. På tegningen vises at der ikke er noget der justerer vandhøjden i overløb, hvilket betyder at det konstant er tomt for vand, på nær hvad der overrisles.
Brugeravatar
Stillhoff
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: 2680 Solrød Strand
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Solrød strand

Indlæg af Stillhoff »

Jeg havde samme set-up i mit først saltvandsakvarie.
Det er ikke særlig smart og kræver meget besvælig vedligeholdelse når alle bio-boldne skal op midst 1 gang hver måned for at renses. Hvis de ikke bliver renset kan de blive en nitrat bombe.

Jeg ændrede mit til en dorso stand pipe og vupti så var det helt lydløst og et minimum af vedligehold.
Det tager 10 minuter at lave en durso pipe.
450l indbygget
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Her er en opdatering: Larmer stadig, men langt mindre efter jeg har sat filtersvamp ned i den nederste del, samt skruet ned for returrøret. Det er mere en rislelyd end en slurpen.

Jeg mangler fortsat at forsøge mig med nogle vinkelrør på studserne i bunden af nedløbsrøret, men dem jeg købte passede ikke. Er der nogen der ved hvor tykke de rør er? Det der sidder i er 25 mm i diameter, og havde købt 25 mm som selvfølgelig ikke passer deri. Kan man blot benytte 20 mm (hvis altså tykkelsen er 2,5 mm (eller lige derunder) burde det vel passe?

Edit: Nå, det kunne jeg jo bare selv måle til cirka 2 mm. :rolleyes:

Nu vil jeg jo så bare vælge at rense bioboldene. Så er de nok en fin idé skulle jeg mene som rislefilter. Og en god måde at bruge overløbet på.
Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Indlæg af KimJ »

Diameteren på rørene har ingen indflydelse på lydniveauet, hvis ellers flowet er tilpasset til dimensionerne. Der er brug for en hane på det ene rør (under akvariet, ikke i overløbet), og det andet rør skal forlænges, så det er lige under den vandstand der er i selve akvariet.
Bio-boldene ville jeg helt klart droppe, fordi et aerobt filter faktisk er en fantastisk nitrat producent, som faktisk kræver et tilsvarende anaerobt filter, for ikke at skabe en nitrat ophobning i akvariet (man kan dog være heldig, at der helt naturligt er en kapacitet i de levende sten, som er tilstrækkelig til at klare dette).

Her er et eksempel:

Billede

Det tredje hul med et tyndere rør, er returløbet. Vandstanden på billedet er reguleret, så det sekundære rør slet ikke er i brug, men så højt at der ikke kommer plaskelyde. Det er desuden en fordel, hvis man ikke har luft i det primære nedløb, fordi det er med til at lave rislelyde.
TheisE
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
16
Postnummer: 4173 Fjenneslev

Indlæg af TheisE »

Jeg tror jeg har løsningen på dit problem da jeg selv lige har stået med samme problem for 5 min siden.
jeg tog noget kunstigt filter matriale (svampet) og lage oven på røret så det ''risler'' ned igenem. men tror dog at en kugle hane er den permanente løsning da det andet nok ville blive en nitrat bombe. men virker for mig som nødløsning.
jeg fandt mit filter i en gammel indvendig pumpe til ferskvand jeg havde liggende og klippede en firkant ud på 1,5*6*6 cm og lagde oven på røret :GO
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

Hej!

Jeg har først set svarene nu, tak.

Jeg forstår hvordan det skal laves med rør, men vil egentlig gerne beholde rislefilteret, da der er flere der sværger til det, og så må jeg bare hive boldene op og rense dem i ny og næ. Og ja, et filter materiale må kunne løse problemet sådan nogenlunde.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af jakobvillien »

På absolut mystiske vis er det holdt op med at larme..... Det er godt nok sært, men der er en herlig stilhed fra overløbet nu, selvom returpumpen står på næsten maks.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"