spørgsmål om koraller
- Brintlev
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Køge
spørgsmål om koraller
Hej
Er der nogle regler for hvor mange koraller man kan sætte i sit akvarie på engang, tænkte nemlig på om man ligsom med fisk langsomt skal tilvænne akvariet til det ekstra man sætter i.
Er nu nået så langt i min opstart at jeg vil begynde at sætte koraller i, men kan jeg sætte 4-5 stykker i på engang, og yderligere 3-4 stykker 1 mdr. tid senere eller er det for meget?
og yderliger har jeg set, at der er en masse forskellige korallim/klæbere, er der en som hærder under vand, som kun er i en tube eller skal man have fat i de der 2 komponets, hvis de skal hærde under vand?
Hvad bruger i til at fastgøre koraller forskellige steder i jeres aquarium?
hilsen
Christian
Er der nogle regler for hvor mange koraller man kan sætte i sit akvarie på engang, tænkte nemlig på om man ligsom med fisk langsomt skal tilvænne akvariet til det ekstra man sætter i.
Er nu nået så langt i min opstart at jeg vil begynde at sætte koraller i, men kan jeg sætte 4-5 stykker i på engang, og yderligere 3-4 stykker 1 mdr. tid senere eller er det for meget?
og yderliger har jeg set, at der er en masse forskellige korallim/klæbere, er der en som hærder under vand, som kun er i en tube eller skal man have fat i de der 2 komponets, hvis de skal hærde under vand?
Hvad bruger i til at fastgøre koraller forskellige steder i jeres aquarium?
hilsen
Christian
Uden akvarie
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8600 Silkeborg
Re: spørgsmål om koraller
jeg er lige med på en lytter
- rozzzna
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6971 Spjald
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: VESTJYLLAND
koraller har også en vis bioload, men jeg har dog personligt ikke haft problemer med at tilføre flere koraller, men derimod tit højere værdier så snart der kommer en fisk mere..
mht koralklæberen så bruger jeg bare noget dewr hedder 'fast weld' Epoxy Putty (købt på ebay), som ligner en slags modellérvoks som man blødgør med fingerene og derefter begynder med at hærde efter 5 minutter uanset om det er i vand eller ej.
men det er jo self også tokomponents lim.. dog er det da så nemt at bruge som det kan blive
mht koralklæberen så bruger jeg bare noget dewr hedder 'fast weld' Epoxy Putty (købt på ebay), som ligner en slags modellérvoks som man blødgør med fingerene og derefter begynder med at hærde efter 5 minutter uanset om det er i vand eller ej.
men det er jo self også tokomponents lim.. dog er det da så nemt at bruge som det kan blive

Senest rettet af rozzzna lør 9. maj 2009 13:20, rettet i alt 1 gang.
- kimtil
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
Ville starte med et par stykker og så se hvordan de klarer sig når akvariet er nyt...
Jeg har brugt forskellige mærker koral lim. Alle dem jeg har haft fingrene i er 2 komponent og virker ganske fortrinligt.
Hilsen Kim
Jeg har brugt forskellige mærker koral lim. Alle dem jeg har haft fingrene i er 2 komponent og virker ganske fortrinligt.
Hilsen Kim
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Problemet med korallimen er at den bliver hård når det kommer ned i vandet, og ofte ganske umulig at arbejde med.
Efter sigende skulle det fra korallenzucht, ikke have den ulempe.
Har ikke selv prøvet det.
Efter sigende skulle det fra korallenzucht, ikke have den ulempe.
Har ikke selv prøvet det.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: middelfart
Jeg bruger noget der hedder Deltec Aquascape det hærder ikke lige med det samme det kommer i vand der har man tid til og lege lidt med det
og så er det lila så det ikke lyser op men mere falder i sammen med stenen. Koraller de belaster ikke på samme måde som fisk så jeg har aldrig haft problemer med og putte flere i afgangen.
Mvh Thue

Mvh Thue
Når i limer er i så ikk bange for at den muligvis ska flytets en dag pga for meget/lidt lys osv ?? eller er limen nem at få af igen?
MVH
MVH
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
jeg har prøvet lidt forskellig koral lim efterhånden, men er nået frem til 3 typer jeg er rigtig glad for, til hvert deres formål
Deltec aquascape og Korallenzucht speedglue til det meste
og så sekundlim af gel typen til mindre fragmenter, skiver og lign
Deltec aquascape og Korallenzucht speedglue til det meste
og så sekundlim af gel typen til mindre fragmenter, skiver og lign
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Jeg bruger også 2 komponent til at lime mine koraller fast, og sekundlim til fragmenter. Den 2komponent epoxy køber jeg i bildillen i Sverige hvor den koster kr. 24,- i svenske penge. Størrelsen/mængden pr. pakke svare til halvdellen af hvad man normalt for i akvarieforretningerne. Men 48 svenske kr. for noget der vil koste omkring kr. 150,- herhjemme og tror ikke det findes billigere, men ok der står så heller ikke Tunze/Deltec mm. men det virker præcis lige så godt
Køber som regel altid hele deres lager, og i den forbindelse skal det siges at der findes 3 forskellige slags og det skal naturligvis være den som hedder "Marine"

Køber som regel altid hele deres lager, og i den forbindelse skal det siges at der findes 3 forskellige slags og det skal naturligvis være den som hedder "Marine"
Må man virkeligt godt bruge alm sekund lim og 2 komponent lim til limning af koraller?Lord Mike skrev:Jeg bruger også 2 komponent til at lime mine koraller fast, og sekundlim til fragmenter. Den 2komponent epoxy køber jeg i bildillen i Sverige hvor den koster kr. 24,- i svenske penge. Størrelsen/mængden pr. pakke svare til halvdellen af hvad man normalt for i akvarieforretningerne. Men 48 svenske kr. for noget der vil koste omkring kr. 150,- herhjemme og tror ikke det findes billigere, men ok der står så heller ikke Tunze/Deltec mm. men det virker præcis lige så godt![]()
MVH
- rozzzna
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6971 Spjald
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: VESTJYLLAND
det er der mange der gør, mig selv indbefattet..
- flemmiov
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 7500 Holstebro
- Saltvand siden?: 1999
- Geografisk sted: 7500 Holstebro
Det skal så lige nævnes at 2-komponent limen er en slags modellervoks i stænger, og IKKE alm. 2 komponent lim, som f.eks Araldit.
Deltec 576 L.
Hilsen Flemming.
Hilsen Flemming.