arh, er det nu osse så galt, heromkring er det ihvertfald intet problem, jeg bruger kun hanevand
men jeg ville da som en start måle vandet direkte fra hanen, for at se hvor meget nitrat der er i
Mvh. Brian Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand og sikke stille der blev i det lille hjem *GG* Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brian C skrev:arh, er det nu osse så galt, heromkring er det ihvertfald intet problem, jeg bruger kun hanevand
men jeg ville da som en start måle vandet direkte fra hanen, for at se hvor meget nitrat der er i
Nu er nitrat ikke det eneste som er i vandet og som vi ikke ønsker i akvariet.
nej men nu var det så det der blev nævnt som et problem
men ellers kan man så læse sig til resten i vandværksrapporten
ellers kan man jo overveje osmose hvis alm vandværksvand giver problemer
der er vist også noget med at osmose fjerne gavnlige stoffer fra vandet
Mvh. Brian Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand og sikke stille der blev i det lille hjem *GG* Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brian C skrev:nej men nu var det så det der blev nævnt som et problem
men ellers kan man så læse sig til resten i vandværksrapporten
ellers kan man jo overveje osmose hvis alm vandværksvand giver problemer
der er vist også noget med at osmose fjerne gavnlige stoffer fra vandet
Problemet er at vi ikke rigtigt ved hvad der er i vandet. De målinger som vandværket laver, er sjældnt noget vi kan bruge til så meget andet end at se hvor maget kalk og nitrat der er i vandet.
Jeg vil til en hver tid forestrække at få H2o i ferskvandkaret eller hvor det nu kommer hen, og så selv tilsætte de ting som skal tilsættes i rette mængde.
jeg kan så vende den om og sige vi kender heller ikke alle stoffer der er i vandet på koralrevet
men nok om det lad os bare være enige om at der er forskellige metoder at gøre tingene på og at vandkvaliteten er forskellig fra landsdel til landsdel, og det bedst men kan gøre er at kigge lidt på hvad folk i ens eget lokalområde har succes med og mindst lige så vigtigt ikke har succes med
Brian C skrev:jeg kan så vende den om og sige vi kender heller ikke alle stoffer der er i vandet på koralrevet
men nok om det lad os bare være enige om at der er forskellige metoder at gøre tingene på og at vandkvaliteten er forskellig fra landsdel til landsdel, og det bedst men kan gøre er at kigge lidt på hvad folk i ens eget lokalområde har succes med og mindst lige så vigtigt ikke har succes med
Der er nok mere styr på hvad havvand indeholder end postevandet.
Er det ikke noget med 74 forskelige salte som er tilført saltblandingen, ting som er tilføjet i tilnærmeslses vis korrekt mængde.
jeg er ret sikker på at der også er en del uønskede stoffer i vandene omkring koralrevene
og der er åbenbart også uenighed om betydningen af flere af stofferne, men lad nu det ligge, så vi ikke kommer for langt væk fra det egentlige spørgsmål
kort sagt så skal der efterfyldes med ferskvand, om det så skal være osmose eller hanevand, kan hurtigt udvikle sig til en længere diskussion