UV filter
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Det er vist de færeste der bruger det. Men det skyldes vist lige så meget at det skal være af en vis watt størrelse inden det har en effekt og så koster det også derefter !
Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
hej michael det er en rigtig god ide med et uv filter det holder dit vand krystal klart og er samtidig med til at fjerne nogle af de dårlige bakteriere i vandet . kan også hjælpe hvis nogle af de nye fisk skulle have parresiter- det eneste som ikke er så posetivt er prisen og du skal ikke købe et der er mindre end 55.w. hvis det skal have nogen efekt overhovede -venligst--jan.
- Christian
- Palet kirurg
- Reactions:
- 20
- Geografisk sted: NORGE BERGEN
Hva er så en gyllen regel for hvor mange watt et uv-filter skal have, det er jo litt forskjell på 55w og 30w-?
750liter 114liter sump2x250W HQI.14.5K Giesemann. Deltec-KM500.FR509.PF601.AP703.P1000A-SanderC100.IKS.TS48-MerlinFSBF.
Christian
Christian
- malawifisk
- Palet kirurg
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 8464 Galten
- Geografisk sted: Danmark, Jylland, v. Århus
- Kontakt:
Jeg køre med et 40W 24 timer i døgnet. Det har haft følgende effekt:
Mine fisk er ikke følsomme over for større svingninger i værdierne. Der er ikke pletter på ny ankommende fisk. Vander er også klart og skummeren skummer mere af.
Jeg vil ikke prøve at tage det fra, for siden jeg har koblet det til har jeg ikke haft syge fisk.
Det kan da også være et tilfælde, men det tror jeg nu ikke. Der er også mange der bruger UV lyset forkert. Der skal være det rigtige flow igennem før det virker optimalt.
Mine fisk er ikke følsomme over for større svingninger i værdierne. Der er ikke pletter på ny ankommende fisk. Vander er også klart og skummeren skummer mere af.
Jeg vil ikke prøve at tage det fra, for siden jeg har koblet det til har jeg ikke haft syge fisk.
Det kan da også være et tilfælde, men det tror jeg nu ikke. Der er også mange der bruger UV lyset forkert. Der skal være det rigtige flow igennem før det virker optimalt.
- malawifisk
- Palet kirurg
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 8464 Galten
- Geografisk sted: Danmark, Jylland, v. Århus
- Kontakt:
Det har mest været Hvide pletter, og så også infektioner fra små rifter hvis fisken er blevet jagten af en etableret fisk.Carsten skrev:Havde du problemmer med det inden?? Og hvilke problemmer?malawifisk skrev:Jeg vil ikke prøve at tage det fra, for siden jeg har koblet det til har jeg ikke haft syge fisk.
Kunne det ikke være forhandleren der i realiteten havde problemmet?
Klart så tror jeg ikke at forhandlerne i dag sælger syge fisk, men mange fisk har et svækket imunforsvar efter den tur op af vandet på fangststationen, pakket til en grosist eller direkte til butikken. Dette stresser en fisk og giver derfor svækket imunforsvar. UV kan afhjælpe ved at kimet til mange sygdomme er svækket eller dræbt.
Martin
Saltvand gør sindet roligt og pungen tynd.
740l + 150l sump,
-
- Foxface
- Reactions:
- 20
- Geografisk sted: kbh
Mack: Det kommer an på hvad du ønsker at bruge det til.
Hvis det bare er for at gøre vandet mere klart, så er det helt fint.
Hvis du tænker på om det kan dræbe parasitter, så nej. Det er lige meget hvor lille akvariet så er. - det skal stadig være over de 50 watt, før det dræber parasitterne.
Hvis det bare er for at gøre vandet mere klart, så er det helt fint.
Hvis du tænker på om det kan dræbe parasitter, så nej. Det er lige meget hvor lille akvariet så er. - det skal stadig være over de 50 watt, før det dræber parasitterne.
Mvh Casper
54 liters minirev --> http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 6&start=15
350 liters akvarie sælges med sump og lidt tilbehør.
54 liters minirev --> http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 6&start=15
350 liters akvarie sælges med sump og lidt tilbehør.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Ikke for at ville afspore denne tråd, men jeg ved at flere forhandlere har vand med lavere saltholdighed i deres reoler, end vi har i akvariet hjemme. Det har for forhandlerene den fordel at netop hvide pletter ikke kommer i udbrud i deres akvarier, men først når de kommer hjem til os.
Det ses meget tydligt at vandet ikke har samme saltholdighed, hvis man hælder noget af vandet i akvariet.
Det ses meget tydligt at vandet ikke har samme saltholdighed, hvis man hælder noget af vandet i akvariet.