Det er ikke sikkert så mange af jer har erfaringer med dette, men jeg spørger alligevel.

Jeg har forskellige steder læst lidt om problemer med køling af vandet om sommeren. Koldt saltvand skal jo helst holdes under 15-18 grader C.
Til mit 54 l Nano-projekt har jeg tænkt mig at bruge et 20 m langt 20 mm Ø PEX-gulvvarmerør gravet ned i haven til kølingen.
Jeg har nu købt et par PowerHeads (800 l/t og 1300 l/t) hvor den ene skal bruges til cirkulation gennem røret.
Ifølge denne her side: http://www.saltvann.aquafreaks.no/Knowl ... id=32.html så kan der i teorien løbe ca 1200 l/t gennem sådan et 20 mm rør.
Men inden jeg knokler med alt det gravearbejde, så vil jeg høre om det overhovedet vil have nogen køleeffekt, der er værd at tænke på.
Man kan også købe køleanlæg - de koster en mindre bondegård og sluger strøm som bare pokker.
Når jeg læser om dem, så er der som regel angivet en effekt i Watt. Er det strømforbruget eller selve køleeffekten?
Mine skolekundskaber siger noget om, at der skal 1 Watt til at varme/køle 1 l vand 1 grad C. Dvs at jeg skal bruge ca 54 l x 10 grader C = 540 Watt køleeffekt.
Men kan ikke hitte ud af om det skal regnes pr time eller døgn..
Kender nogen af jer den type køler der ikke har kompressor men Peltier-elementer i stedet? Har de bedre eller dårligere virkningsgrad?
Fordelen ved dem er, at de er meget nemme at bygge selv, da der ikke skal bruges giftige/uhåndterlige kølevædsker.
Nåh. Det blev en større omgang. Så jeg må hellere se om der er nogen der kan hive mig ud af forvirringen - som nok giver et par spørgsmål mere.