Hejsa...
Der er begyndt at komme en del debris på mit sand. Det ser jo ikke særligt kønt ud.
Renser i jeres sandbund, og evt. hvordan??
Jeg vil jo nødigt tage en masse nyttigt liv med ud sammen med skidtet.
Rensning af finkornet sandbund?
- seier
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: vordingborg
da jeg har 10.000 liters cirkulation pr time i mine 250 l er det begrænset hvad der ligger af uønket skidt på bunden, men der samler sig da alligevel lidt pga døde områder ved sten mv. Jeg gør gerne det at jeg med et mindre powerhead en gang imellem blæser overfladen af sandet rent så skidtet ryger op og ryger i overløb og gennem skummer mv. det er kun overfladen og ikke selve sandet som sådan jeg blæser af.
- jthyge
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Søby, Hornslet.
- Kontakt:
Okey, det vil jeg da prøve..
Men tager skummeren også debris, troede kun den tog proteinaffald??
Men det meste af det vil vel falde bundfalde igen, inden det kommer i skummeren eller hvad?
Men tager skummeren også debris, troede kun den tog proteinaffald??
Men det meste af det vil vel falde bundfalde igen, inden det kommer i skummeren eller hvad?
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
- seier
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: vordingborg
om det bundfælder afhænger vel lidt af hvor meget cirkulation du har og ligeledes hvilken karakter som skidtet hovedsageligt har alså jeg mener hvor tungt det er osv. det virker fint for mig måske skulle jeg nævne at jeg i perioder kører med vat for at hapse svæv i vandet for eksempel når jeg har rodet rundt i baljen og renset sand mv. jeg tror at det hovedsageligt er madrester, afføring fra fiskene og i den dur der lægger sig på bunden og det kan vel katagoriseres som proteinpotientelt afffald der bør have gavn af at komme en tur eller to gennem skummeren. en anden mulighed for dig kunne jo også være at støvsuge bunden med en slamhævert ved vandskifte eller en af disse batteridrevne slamberter man kan købe til samme formål, men hvor længe sådan en holder i saltvand tør jeg ikke gætte på.