kalciumklorid VS kalciumhydroxide

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 8500 Grenaa
Saltvand siden?: 2004

kalciumklorid VS kalciumhydroxide

Indlæg af klaus meyland »

heisa
jeg tilsætter calsium manuelt uden kalkmikser eller kalkreaktor.
efter at jeg har fået en del koraller er mit calsium forbrug steget og nu er jeg gået over til pulver fra flydende pga. prisen.
men hvad skal man bruge ? jeg har købt en dåse kalcium hydroxid men det er ikke serlig nemt at opløse, jeg har hørt at kalcium klorid skulle være nemmere at opløse men hvad er forskellen og er der noget negativt ved kalciumklorid som kan skade mit akvarie :(
er ved at planlægge mit comeback ;)
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: kalciumklorid VS kalciumhydroxide

Indlæg af joekill »

Hvis du mener det med korallerne seriøst, bør du anskaffe en kalkreaktor.
Med sådan en fætter får du super stabile værdier.
:whistle: 200x60x60 = 720L
Ikka
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16
Postnummer: Ikke angivet

Indlæg af Ikka »

Kalciumhydroxid CaOH er kemisk fremstillet kridt, så det er da klart det ikke er så let at opløse i vand;) . Derudover er CaOH en base, hvilket vil sige at det sænker pH...
Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
16

joekill skrev:Hvis du mener det med korallerne seriøst, bør du anskaffe en kalkreaktor.
Med sådan en fætter får du super stabile værdier.
ja det har du ret i og det bliver nok også løsningen på sigt men lige pt bliver det på den her måde :(
Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Ikka skrev:Kalciumhydroxid CaOH er kemisk fremstillet kridt, så det er da klart det ikke er så let at opløse i vand;) . Derudover er CaOH en base, hvilket vil sige at det sænker pH...
mener du ikke syre der sænker ph. men hvad skal man tilføre for for at modvirke det
Emmer
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18

Indlæg af Emmer »

Der kom ikke noget svar på spørgsmålet om Kalciumklorid. Gerne forslag til dosering.
Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
16

hvorfor kommer der ikke nogt svar på spørsmålet Emmer
Senest rettet af klaus meyland man 23. mar 2009 19:59, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

hvad gør du med calciumhdroxiden siden du har svært ved at opløse det??
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Calciumhydroxid eller Calciumoxid bruges normalt i en kalkmixer. Opløseligheden i vand er meget lille og dermed er kalk-indholdet af den resulterende væske forholdsvis lav. Normalt lader man vandet til den automatiske vandpåfyldning gå til kalkmixeren og den tilsatte mængde er dermed afhængig af, hvor meget der fordamper fra akvariet. Husk, under alle omstændigheder, kun at bruge den klare væske øverst i opløsningen, når den har bundfældet et par minutter.

Calciumklorid har stor opløselighed i vand og dermed kan en begrænset mængde opløsning hæve calcium-indholdet ganske betragteligt. Pas på med at vedligeholde på denne måde, da du får klor-ioner "i overskud", som skubber til ion-balancen. Udregning af mængde: http://jdieck1.home.comcast.net/~jdieck1/chemcalc.html

Med begge metoder, skal du lige overveje, hvordan du vil vedligeholde KH, som jo også vil falde over tid.

Som en sidebemærkning, kan du med fordel købe dit Calciumklorid i Matas. Det koster omkring 20kr for et kilo.

/Kim
Senest rettet af Nolan man 23. mar 2009 20:10, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
16

jeg har tilsat calsiumhydroxiden i en 25l dunk med osmose vand blandet efter forskrifterne på spanden ladet det stå i nogle dage hvor jeg har rystet den en gang imellem.
jeg har også prøvet at putte det i min dunk med osmosevand som jeg bruger til fordampet vand det var heller ikke rigtig godt.
og i går prøvede jeg at putte det i en murer balje med et powerhead i forbindelse med et vandskift og der var der også en del bundfald
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

Calcium hydroxiden hæver PH'en, det er rigtigt det ikke er letopløseligt, men jeg plejer efter anvisning fra aquafair, at tilsætte 50 gr CaOH til 5 liter demineraliseret/osmosevand blande det godt og lade det bundfælde i en lufttæt beholder, hvorefter jeg bruger det klare vand som jeg tilsætter dråbevis om morgenen lige inden lyset tændes

Jeg kører selv med kalkreaktor, og den har en tilbøjelighed til at sænke ph'en en smule, så derfor bruger jeg CaOH til at vedlige holde PH'en, overvejer rent faktisk at investere i en mixer, som skal køre sideløbende med reaktoren

det er vigtigt at opløsningen med Calciumhydroxid'en opbevares lufttæt, for at undgå at det går i fobindelse med Co2
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
16

hei kim
jeg er opmærksom på at min kh falder jeg har ladet mig forstå at det er co2 fra kalkreaktioren som som vedligeholder min kh, det eventuelle klor ion som der er i overskud ved brug af calciumklorid er det ikke småting i forhold til den mængde der er i mit salt.
og når jeg skifter 10-15% vand hver 4 uge buurde det så ikke kunne gå eller er det ønske tænkning
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af seier »

der vil altid forekomme bundfald når du bruger calciumhydroxid og det skal du som nolan skriver ikke bruge. Jeg bruger det selv i mit top off og har ingen problemer sugepumpen skal bare være et stykke over bundfaldet så det ikke suges med.
det skal dog være et lille ca forbrug hvis du har stort forbrug er kalkreaktoren evt i kombination med calciumhydroxiden vejen frem.

jeg mener at calciumclhorid bør bruges til at regulere med og ikke til at vedligeholde.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Du kan også købe Calciumklorid i en meget fin kvalitet hos Decocean. Det er som krystaller og opløses faktisk blot ved luftens fugtighed, så bøtten skal være lukkes, når det ikke bruges.
Som Nolan skrev skal der ikke meget til for at hæve Ca indholdet en del.

Så lige du skrev noget med en murerbalje, sådan bruger du vel ikke til noget??
De er kendte for at kunne lække diverse ting og sager til vandet. De er lavet af affaldsplast.
Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
16

brian c : hvorfor må calcium hydroxiden ikke komme i forbindelse med co2. og hvad er CaOH er det tvekulsurt natron ?
Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Carsten skrev:
Så lige du skrev noget med en murerbalje, sådan bruger du vel ikke til noget??
De er kendte for at kunne lække diverse ting og sager til vandet. De er lavet af affaldsplast.
uha det var lidt sent nu har jeg brugt den balje i 5 år til at blande saltvand i,
jeg har købt noget calcium klorid til en slik i matas idag men jeg ville lige høre jer andre om det inden jeg brugte det
Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
16

seier : har du nogen cirkulation i din dunk med osmose vand eller trænger calciumhydroxid'en selv ud i vandet
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Det er ikke CO2 fra kalk-reaktoren, der vedligeholder KH - det er det opløste karbonat.
.... mediet i en kalkreaktor består hovedsageligt af kalciumkarbonat (den mest kendte form kaldes også kridt). Dette kan ikke opløses i vand med en pH over 7,5, hvorfor der tilsættes CO2 for at danne kulsyre, som sænker pH lokalt i reaktoren og dermed opløser kalciumkarbonatet i hhv. kalcium- og karbonat-ioner.
CO2'en skal helst "bobles ud ad vandet" igen inden det ledes tilbage til akvariet, således at pH-værdien ikke ændres - ligesom en cola uden låg, hvor bruset forsvinder....

/Kim
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Anette »

klaus meyland skrev:
Ikka skrev:Kalciumhydroxid CaOH er kemisk fremstillet kridt, så det er da klart det ikke er så let at opløse i vand;) . Derudover er CaOH en base, hvilket vil sige at det sænker pH...
mener du ikke syre der sænker ph. men hvad skal man tilføre for for at modvirke det
Ahh, det er en meget stærk base, som hæver pH! :wink: En måde at tage højde for dennes virkning kan være at tilsætte natriumhydrogencarbonat (natron), som er med til at hæve kh, men som også frigiver CO2, og derved vil sænke pH i vandet.

Derudover kan der opløses ca. 1 g calciumhydroxid (Ca(OH)2) pr L vand ved alt afhængig af den eksakte temperatur, så kan godt forstå du har problemer med det. For calciumchlorid kan der derimod opløses ca 400 g/L vand, så der er jo en væsentlig forskel.

En ide til at få styr på både calcium og kh ville være at køre med balling metoden. Denne tager også højde for det chlorid du evt tilsætter i form af calciumchlorid, da der skal tilsættes natriumchloridfrit salt, så natrium og chlorid ikke ophobes i forhold til de mange andre salte der er brug for.
Den kræver tre dunke, en til en calcium blanding (Ca), en til en karbonat blanding (kh) og en til en NaCl-fri saltblanding. Alt dette købes som pulver og er i det lange løb meget billigere end de mange fine væsker der kan købes på flasker. Men du kan finde mange flere oplysninger ved at søge på "balling" herinde, bl.a. hvilke salte der skal bruges, og i hvilke forhold de skal tilsættes. :) Et fint alternativ til en rimelig pebberet kalkreaktor...
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
16

tak for det kim så fik jeg rettet en misforståelse (co2)
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19

Indlæg af seier »

vandet bliver blandet godt sammen ved opfyldning og derefter er der ingen omrøring.

jeg blander ca. en gang om ugen en ny spand. som andre har nævnt er det vigtigt at det står så lufttæt som muligt så virker det fint. Jeg har låg på min spand hvor ledning og slange til topoffpumpen går gennem et lille tætnet hul.

der er skrevet en del om denne fremgangsmåde blandt andet på reefcentral.
Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
16

hei anette hvad er det for nogle salte som der bliver nævnt i balling ?
Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
16

seier:
det er også noget ligende det du gør jeg har gjordt den seneste tid men jeg er lidt træt af det med den bundfældning, det er derfor jeg kar kigget på den calciunclorid
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af Anette »

Hej igen! Hvis du følger linket til saltvandswiki der popperfrem ved balling, kan du se foreskriften for hvordan det skal blandes. Kort beskrevet er det som følger:
Dunk 1 (Calcium opretholdelse): 358g Calciumchlorid-Dihydrat
Dunk 2 (KH opretholdelse): 420 g natriumhydrogencarbonat
Dunk 3 (Saltniveau): 122 g natriumchloridfrit havsalt (der tilsættes natrium i dunk 2 og chlorid i dunk 1)
Derudover kan du også købe salte til at opretholde magnesium niveauet...
Håber du evt kan bruge det til lidt... :)
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
16

det som forvirre mig lidt i forhold til balling er hvis vi vedlige holder vores ca. mg. og dkh samt skifter 10-15% vand pr måned hvad er det så for nogle salte som jeg mangler ?
Emmer
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18

Indlæg af Emmer »

Nu er jeg en del klogere, tak for det.
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af Anette »

Det salt vi tilsætter akvarierne er ikke køkkensalt, altså natrium-chlorid, som vi bruger i køkkenet. Det indeholder en masse andre salte, fx magnesium, sulfat, hydrogencarbonat...
Ved brug af balling vil du ikke mangle nogle salte, men derimod tilsætte for meget af nogle (Natrium og Chlorid).

Når du tilsætter calciumCHLORID vil du opretholde Calcium, men samtidig tilsætte chlorid, der ikke kan fordampe eller opbruges i akvariet. Det samme sker for NATRIUMhydrogencarbonat. Her vil carbonaten blive brugt af korallerne, mens natrium ikke fordamper eller forbruges. Altså vil Natrium og Chlorid ophobes i akvariet.

Når du så tilsætter ekstra salt i forbindelse med vandskift vil du tilsætte en masse salte inklusiv Natrium og Chlorid. De sidstnævnte tilsætter du altså "for meget" af, da det også kommer i når du vedligeholder dine værdier, og for at modvirke dette tilsætter du alle de andre salte, pånær natrium og chlorid, der indgår i din saltblanding, for at forholdet mellem saltene er det samme. Det er det sidstnævnte der er natriumchlorid frit salt, og ballingmetoden tager højde for hvor meget der skal tilsættes for at udligne tilsætningen af Natrium og Chlorid.

Det blev lidt langt, håber det gav bare en smule afklaring :)
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
16

det var lidt enhård nød at knække anette men jeg tror at du fik min til at forstå både hvilke rici der er ved calciumclorid og hvorfor man skulle køre med balling. men hvordan ved man om det er natriom klorid frit salt man får fingerene i ??
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

klaus meyland skrev:brian c : hvorfor må calcium hydroxiden ikke komme i forbindelse med co2. og hvad er CaOH er det tvekulsurt natron ?
fordi det så skulle blive omdannet til Calcium karbonat, der skulle være uopløseligt i den form vi skal bruge det

sakset fra deltec
"Kalkwasser.
Kalkwasser, (saturated limewater), is one of the oldest and most widely established methods of adding calcium to the reef
aquarium first introduced by Peter Wilkinson a Swiss aquarist.
Kalkwasser is made by dissolving calcium hydroxide powder in freshwater to produce a strongly alkaline saturated solution that
contains free calcium and hydroxide ions. The solution however is highly reactive with CO2 in the air and must be produced and
stored in airtight conditions to prevent a reaction forming insoluble calcium carbonate. The reaction with CO2 significantly reduces
the free calcium ions from 900mg/l in the fresh solution at pH 12.4 to 5-6mg/l at pH 10.
In addition to adding calcium, Kalkwasser also has the benefit of adding hydroxide ions, which react to neutralise organic acids in
the aquarium that otherwise would exhaust the buffering capacity of the system. It also helps precipitate phosphates from the
water, which fuel nuisance algae growth and inhibits calcification of stony corals and counters the natural tendency within the
aquarium towards falling pH. Kalkwasser contains no other ions that would otherwise cause an imbalance in the water chemistry."
CaOH er efter hvad jeg kan se på min pose den kemiske betegnelse for Calciumhydroxid og lidt hurtigere at skrive

der står så rent faktisk Ca(OH)2 på posen
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af Anette »

klaus meyland skrev:det var lidt enhård nød at knække anette men jeg tror at du fik min til at forstå både hvilke rici der er ved calciumclorid og hvorfor man skulle køre med balling. men hvordan ved man om det er natriom klorid frit salt man får fingerene i ??

Sorry :wink: Kan godt se det blev lidt kringlet... Hvis det er NaCl-frit salt står det på det. Kører selv med Balling, og har købt alle saltene her:
http://www.aquafair.de/index.php/cPath/ ... ort/page/1
og natriumchloridfrit salt ( Natriumchloridfreie Mineralsalzmischung) findes her:
http://www.aquafair.de/index.php/cPath/45_73
Mvh Anette og Kristoffer
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"