Hjælp til sump i underskab.
- Lars Roland
- Sommerfugl fisk
- Reactions: 0
- 16
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Odense C.
- Kontakt:
Hjælp til sump i underskab.
Jeg skal bruge noget hjælp til mit akvarie... Det har pt. kørt 3 måneder og jeg syntes stadig min nitrat er lidt for højt og min skummer larmer en del. Jeg ved godt det aldrig bliver helt lydløs, men hvis jeg slukker den siger akvariet jo intet. Jeg har tænkt på at finde en anden skummer, men det er stort set umuligt når der ikke er meget plads da den skal være under låget. Jeg har tænkt på at lave en sump i underskabet... Men kan jeg lave en sump unden at bore huller i akvariet? Jeg kan godt trække f.eks. 2 slanger på f.eks. 1 cm. tykkelse hver, fra underskabet til toppen af akvariet. Så skal jeg bare ha returpumpe osv. i underskabet. Men dette kender jeg intet til, så her håber jeg nogen kan hjælpe!
I underskabet er der denne plads: 40x35x65 cm. BxDxH.
Jeg har bare lidt krav til systemet. Det skal være i skabet og det skal være så lydløst som muligt. Jeg kan evt. isolere skabet en smule.Det gør at det bliver 1 cm. mindre hele vejen rundt. Hvis det kan være en sump med andre filtre ville det være perfekt... Gerne plads til f.eks. kul osv.
Kan man evt. købe et færdig system som billedet her under? Det ville være smart at kunne sætte det ned i skabet, trække slanger og montere dem. Så kørte det... Systemet på billedet ser en smule stort ud, men kan man få et system til ca. 120L, som passer i mit skab? Håber I kan hjælpe mig på vej!!
I underskabet er der denne plads: 40x35x65 cm. BxDxH.
Jeg har bare lidt krav til systemet. Det skal være i skabet og det skal være så lydløst som muligt. Jeg kan evt. isolere skabet en smule.Det gør at det bliver 1 cm. mindre hele vejen rundt. Hvis det kan være en sump med andre filtre ville det være perfekt... Gerne plads til f.eks. kul osv.
Kan man evt. købe et færdig system som billedet her under? Det ville være smart at kunne sætte det ned i skabet, trække slanger og montere dem. Så kørte det... Systemet på billedet ser en smule stort ud, men kan man få et system til ca. 120L, som passer i mit skab? Håber I kan hjælpe mig på vej!!
- Lars Roland
- Sommerfugl fisk
- 16
- Kontakt:
Re: Hjælp til sump i underskab.
Ingen der har sump.......
???
Jeg har kig på en Deltec TS 1060 Turbo skummer. Er denne lydløs nok? Er den til at lave service på? Kan man få løsdele og evt. nye skummepumper til den?
Jeg ville gerne ha filtre i systemet, men hvad syntes i jeg skal ha? Jeg ville gerne ha et nitratfilter på og gerne et uv filter.
Hvilken retur pumpe skal man købe til sådan et system? Jeg havde tænkt på at købe en Tunze Osmolator for at styre vandstanden.

Jeg har kig på en Deltec TS 1060 Turbo skummer. Er denne lydløs nok? Er den til at lave service på? Kan man få løsdele og evt. nye skummepumper til den?
Jeg ville gerne ha filtre i systemet, men hvad syntes i jeg skal ha? Jeg ville gerne ha et nitratfilter på og gerne et uv filter.
Hvilken retur pumpe skal man købe til sådan et system? Jeg havde tænkt på at købe en Tunze Osmolator for at styre vandstanden.
- Lars Roland
- Sommerfugl fisk
- 16
- Kontakt:
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Du kan godt få nogle overløbs bokse til akvariet, men de er ikke billige.
Hvad er det for et akvarie?
Uv er for det meste spild af penge.
Istedet for at poste en masse kroner i udstyr, så få først styr på det uden det ekstra udstyr.
Det kan altid komme senere.
Hvilken retur pumpe du skal bruge, kommer helt an på hvor højt og hvor meget den skal levere. Skal skummeren fødes med vand fra overløbet?
En osmolator er en god ting, men med den begrænsede plads du har i underskabet, er det jo lige ør der ikke er plads til en kar med ferskvand.
Hvad er det for et akvarie?
Uv er for det meste spild af penge.
Istedet for at poste en masse kroner i udstyr, så få først styr på det uden det ekstra udstyr.
Det kan altid komme senere.
Hvilken retur pumpe du skal bruge, kommer helt an på hvor højt og hvor meget den skal levere. Skal skummeren fødes med vand fra overløbet?
En osmolator er en god ting, men med den begrænsede plads du har i underskabet, er det jo lige ør der ikke er plads til en kar med ferskvand.
- Nolan
- Rev haj
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
En Deltec 1060 er altså en stor skummer 
Den fylder 33 x 18 x 55 cm, så der er ikke plads til meget andet i skabet. Desuden er den rated til 1000L, så det er nok "lidt" overkill til 120L vand.
En MCE500 eller Tunze DOC skimmer 9005 ville nok være et bedre bud.
Mht. at få vandet ned i skummeren, så er det altså ikke så simpelt, som du gør det til. Hvis du bare sætter en slange i akvariet som hævert, skal mængden herfra jo passe 100% med mængden som returpumpen pumper tilbage - ellers løber enten sump eller akvarie over.... desuden vil du få akvariet tømt ud på gulvet, hvis strømmen forsvinder og returpumpen stopper.
En overløbs-kasse som denne http://akvarieudstyr.dk/netshop/showPro ... ?pid=48620 kunne være en mulighed, hvis du ikke vil bore huller i akvariet.
/Kim

Den fylder 33 x 18 x 55 cm, så der er ikke plads til meget andet i skabet. Desuden er den rated til 1000L, så det er nok "lidt" overkill til 120L vand.
En MCE500 eller Tunze DOC skimmer 9005 ville nok være et bedre bud.
Mht. at få vandet ned i skummeren, så er det altså ikke så simpelt, som du gør det til. Hvis du bare sætter en slange i akvariet som hævert, skal mængden herfra jo passe 100% med mængden som returpumpen pumper tilbage - ellers løber enten sump eller akvarie over.... desuden vil du få akvariet tømt ud på gulvet, hvis strømmen forsvinder og returpumpen stopper.
En overløbs-kasse som denne http://akvarieudstyr.dk/netshop/showPro ... ?pid=48620 kunne være en mulighed, hvis du ikke vil bore huller i akvariet.
/Kim
- Lars Roland
- Sommerfugl fisk
- 16
- Kontakt:
Akvariet kan ses i min signatur... Det er et Juwel Lido 120L.
Vandet skal vel ca. hæves 1,2 meter. Jeg tror også jeg kigger mig efter en Tunze DOC skummer i stedet.
Jeg ved ikke hvordan man kan få vandet ned i sumpen fra akvariet, så vandstand og sikkerhed er i orden. Jeg ville gerne ha en sump hvor skummer står og der er plads til andet filter mat. Så skulle der komme vand ned bagved akvariet fra en slange og vand op i akvariet i en anden slange via retur pumpe. Jeg ved ikke hvordan dette kan styres...? Og hvordan suger man vand ned i sumpen, så det ikke "løber over"...
Jeg kan ikke ha en kasse på siden af akvariet, da det står ind i et hjørne. Jeg kan trække ledninger og mindre slanger (1-2 cm.) ned bagved akvariet unden problemer og disse er skjulte, men kan ikke sætte noget på kanten.
Vandet skal vel ca. hæves 1,2 meter. Jeg tror også jeg kigger mig efter en Tunze DOC skummer i stedet.
Jeg ved ikke hvordan man kan få vandet ned i sumpen fra akvariet, så vandstand og sikkerhed er i orden. Jeg ville gerne ha en sump hvor skummer står og der er plads til andet filter mat. Så skulle der komme vand ned bagved akvariet fra en slange og vand op i akvariet i en anden slange via retur pumpe. Jeg ved ikke hvordan dette kan styres...? Og hvordan suger man vand ned i sumpen, så det ikke "løber over"...
Jeg kan ikke ha en kasse på siden af akvariet, da det står ind i et hjørne. Jeg kan trække ledninger og mindre slanger (1-2 cm.) ned bagved akvariet unden problemer og disse er skjulte, men kan ikke sætte noget på kanten.
- Helena
- Rev haj
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense NØ
Hvad er det for en skummer du har nu, og hvor står den?? Og har du en ide om hvad det er der larmer fra skummeren.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
- Lars Roland
- Sommerfugl fisk
- 16
- Kontakt:
Jeg har en motorskummer i bagsiden i mit akvarie, bagved min reef keramik... Det er en Dymax XP30 og jeg syntes den larmer alt for meget. Ved godt en motorskummer ikke er lydløs, men har ikke hørt en sige som den der. Jeg har renset den og se den efter. Puttet skum om den osv. men den er toppen og skummet der siger meget. Det er som sådan ikke motoren. Når den sidder der er der heller ikke plads til andet filter mat. og det ville jeg gerne ha i akvariet.
- Lars Roland
- Sommerfugl fisk
- 16
- Kontakt: