VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Plexiglas vs. saltvand??

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
rpof
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
16
Postnummer: 5000 Odense C

Plexiglas vs. saltvand??

Indlæg af rpof »

Hej alle

Jeg har lige købt et 370 liters hjemmebygget akvarie. Det har tidligere kørt som ferskvandsakvarie men jeg har planer om endelig at starte op i saltvands verdenen. Akvariet har før været utæt men er blevet limet sammen igen, jeg er dog ikke helt tryg ved limningen der er blevet udført og har derfor tænkt mig at give det en ny gang silikone. Her kommer så mit første spørgsmål. Skal jeg skære al den gamle silikone væk og gi det en helt ny limning eller kan jeg lime ovenpå det gamle? Og hvilken silikone skal jeg bruge til projektet (akvariet er lavet i plexiglas) ??

Mit andet spørgsmål dukker så op her. Akvariet er lavet i 'plexiglas, og gudske tak og lov for det for eller havde vi nok aldrig fået det op på 3 sal :pray: , men hvordan reagerer plexiglas på saltvand over længere tid?? Æder saltvandet det op med tiden??

Spørgsmål 3. Hvis plexiglas kan holde til saltvandet, hvilke bor kan så anbefales at bruge til at bore huller til overløbet??

Jeg lover jeg nok skal smide nogle billeder op af akvariet, det er nemlig rigtig pænt med bord og ramme i børstet stål :)

Mvh Rasmus
fiero
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 6230 Rødekro

Re: Plexiglas vs. saltvand??

Indlæg af fiero »

plexiglas/akryl kan ikke uden viderere limes med silikone. der skal en grunder til først.

der er ikke nogen problemer med at bruge det til saltvand.

huller burde kunne bores med en alm hulsav, det er dog lidt hård ved værktøj. pas på at det ikke flækker.
frederik
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
19
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Århus

Indlæg af frederik »

til at lime plexiglas er det bedst at bruge en form for plastiklim det kan smelte acrylpladerne sammen. Det er ofte meget dyrt, så det er tit billigere at lave en selv - du putter bare nogle plaxeglasstykker i et syltetøjsglas og hælder noget acetone over vupti, få dage efter har du en dejlig omgang flydende acryl du bare smækker på der hvor du mener det er utæt. Ungå at røre blandingen med fingrene og luft godt ud imens - acetonen er mildt sagt ikke særlig sund for dit hoved...
hvis der er brugt en form for plastik lim (ikke silikone) vil jeg umiddelbart tro at du bare kan lime ovenpå, ellers vil jeg råde dig til at skære så meget af silikonen (hvis det er det det er) og ellers rense godt efter med noget hmm... terpentin tror jeg nok det er, men du må ikke hænge mig op på det :)

som fiero skriver kan du også behandler området med en primer først, det er bare meget dyrt.

Acryl holder fint til saltvand...

til at bore kan du bruge et almindeligt træbor, bare vær' forsigtig og spænd det rigtigt godt fast først, ved ikke med en hulsav? kunne forestille mig at takkerne var ret grove i det og derved ville komme til at flække plexiglasset, men har aldrig prøvet det...
For akvarie setup - se min profil...

Venlig Hilsen
Frederik
rpof
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
16
Postnummer: 5000 Odense C

Indlæg af rpof »

Okay super.... Når jeg så har fået boret hullerne skal jeg jo også have limet en plade i til selve overløbet, skal jeg bruge den der acetone blanding til det også, eller har du et bedre forslag til det??
Brugeravatar
exzos
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af exzos »

Acetone blandingen bliver meget stærkt, så den kan du fint bruge. Har selv brugt denne "lim" flere gange uden problemer :)
Grakan
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 6900 Skjern
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Grakan »

Hvordan påfører i acetoneopløsningen? vha en træpind?

/Søren
Brugeravatar
exzos
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8900 Randers

Indlæg af exzos »

Køb en sprøjte på apoteket, hvis det skal være meget præcist så sæt en kanyle på, så er det nemmere og styre
Grakan
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 6900 Skjern
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Grakan »

Mange tak :)

/Søren
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Jeg ville øve mig lidt inden jeg gik i gang med et helt akvarie....
MVh
Henrik
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"