Spørgsmål til red sea max ejere

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
carlop
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
18
Postnummer: 7840 Højslev
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Skive

Spørgsmål til red sea max ejere

Indlæg af carlop »

Hej.

Vi har bestemt os for at starte et red Sea max op til vinter, om det bliver et 130 L eller et 250L kommer an på tegne drengen.

Så vi har et par spørgsmål til ejere af sådanne akvarier.

1: Hvor tit skal skummer tømmes?

2: Kan i lade akvariet være alene en hel weekend fra fredag til søndag? vi er aktive MC folk og kommer til at være væk en del weekender i sommeren

3: hvor mange fisk har i, i jeres akvarie (både 130 og 250 liter)

4: hvor mange kilo sten har i, i jeres akvarier

Dette er kun startet af isbjerget og der vil unægtelig komme flere spørgsmål hen af sommeren

På forhånd tak
carlo og Tulle :f3:
Carlo Pedersen

PT uden balje ;-(
DaddyNasty
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Haslev

Re: Spørgsmål til red sea max ejere

Indlæg af DaddyNasty »

I mit RSM havde jeg 6 eller 7 mindre fisk, og tømte skummer ca. 2-3 gange om ugen. Akv. kan sagtens stå et par dage for sig selv, hvis der er styr på værdierne. Fiskene sulter i hvert fald ikke på en weekend. Jeg havde ca. 20kg sten.
DaddyNasty
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Haslev

Indlæg af DaddyNasty »

Og det var 130liters :-)
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6800 Varde
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Indlæg af Lasse »

Jeg kan starte med at sige jeg har haft mit 130L RSM i lidt over et år.

Så til jeres spm.

1: Jeg kører ikke med org. skummer(den larmede for meget, og skummede for dårligt), den nuværende max. 1 gang i ugen. Jeg tror nok at skummekoppen sidder over hullet i bagsiden til køler slangerne. Man kan så bore et lille hul i skummerkoppen, sætte en slange i der fører ned i underskabet til en spand. Så er der plads til flere måneders skumning.

2: Kæresten og har en del gange været væk fra akvariet en weekend, fredag-søndag. Fisk og koraller kan sagtens klare sig en weekend(forudsat man ikke vælger fisk der er meget krævende mht. hyppig fodring. Klovne, damsler, jomfrufisk, rejer, erimitter og mange andre fisk/skaldyr kan sagtens klare sig nogle dage uden mad). Problemet kan derimod være vandfordampning og temperatur om sommeren. I sommers satte jeg en 80mm blæser til at blæse ind over vandoverfladen for at holde temp. under 29°C. Satte den til om morgenen og slukkede den om aftenen. Glemte jeg at slukke den, faldt temp. til 21-22°C i løbet af natten, det er ikke godt! Desuden skabte blæseren en daglig fordampning på 2,5L i døgnet, imod normalt 1L.
Dvs. problemet ligger primært om sommeren på de 2-3 varmeste uger med høj vand fordampning og høj vand temp. Men fordampningen kan man måske få naboet til at klare :beer:
En osmolator kan klare at holde vand niveauet konstant. Temp. kan styres med en køler, eller en temp. styret blæser.
Der er næsten altid en løsning, spørgsmålet er bare hvad det må koste

3: 7 fisk( en seks-stribet gylte, 3 små jomfrufisk, 2 klovne lille/mellem, en lille blå palet), 3 rejer, 4 erimitter, en rev hummer og stk. 5 div snegle. Jeg tror jeg er på max belastning, jeg tør ihvertfald ikke sætte flere fisk i.

4: ca. 17 kg.

Er i rimelig overbevist om at saltvand er sagen, vil jeg som alle andre sikkert også vil anbefale, at starte så stort som pengepungen kan klare. Jeg turde ikke starte større/dyrere, da jeg ikke vidste om det var noget, men jeg går nu med planer om et 350L. Størrelsen er valgt ud fra pengepungen, da jeg ville ønske jeg havde råd til et KÆMPE akvarie. Det er ikke kun indkøb af akvarie, teknik og indhold, men også den daglige udgift til el og div. tilsætninger.

God fornøjelse med jeres projekt.
112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9800 Hjørring
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Indlæg af Kenneth Jensen »

Hej

Og snarligt velkommen! Mine svar vil jo ligne de andres, men tag det som, at "vi" er enige om tingene!

1: P.t tømmer jeg skummeren hvert 2.-3. dag. Det bliver jo oftere jo mere af fisk, dyr, koreller m.m. i får deri.

2: Akvariet kan sagtens stå i en weekend, men det eneste "farlige" er, som Lasse siger - temperaturen.
Pas på om sommeren. Ellers slukker og tænder tingene jo nærmest selv, i et RSM.

3: Antal af fisk m.m. er meget svært at sige, det afhænger jo af størrelse og type.
Men i mit kommer der f.eks.: 1 gulhalet damsel, en søhare, en LSD mandarinfisk, 2 turbosnegle,
2 eremitkrebs, en gulkirurg og 2 klovnefisk.
Men pladsen afhænger jo også af antal og størrelse af koreller, anemoner m.m.

4: Grundreglen med sten er jo 10% af vandmængden. Men det holder SLET IKKE - det er alt for lidt!
Så skulle der 13kg. i mit 130l, men jeg har 18kg, og det er kun lige nok synes jeg.

Håber svarene kan hjælpe, ellers spørg igen.
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

- Et supplerende spørgsmål kunne lyde om man var tilfreds med kvaliteten, til prisen?
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

RSM er et udemærket begynder akvarie, men absolut ikke uden problemer. Jeg købe mit brugt i december sidste år. For det første måtte jeg skifte blæserne til lyset. Ikke det store problem og blæserne kostede omkring 60 kr. stykket. Så gik der et par dage, så gik timeren i stykker. Bestilte en ny hos Klovnfisken, og den er stadig ikke dukket op. For to dage holdt pumpe 2 op med at virke. Så jeg fik ringet til Grossisten, som højt og helligt lovede mig at sende både en ny timer og en ny pumpe. De er stadig ikke dukket op, men jeg regner med de kommer med posten i morgen. - Så er der selvfølgelig varmeproblemer, hvilket har fået mig til at investerer i en vandkøler Boyu 200, som stadig ikke er blevet monteret, men det varer ikke så længe. RSM er absolut ikke lydløst, specielt kommer der en del støj fra skummeren. Jeg har vænnet mig til det, men jeg tror sgu ikke alle kan det.

Jeg går allerede og drømmer om en større balje på 250 - 300 liter og det bliver nok ikke et RSM 250, for jeg vil gerne selv have mere indflydelse på hvilken teknik der skal puttes i.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
carlop
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
18
Postnummer: 7840 Højslev
Geografisk sted: Skive

Indlæg af carlop »

JUHU så har jeg fået min Sea Max, 130D og den kører bare max, syntes godt nok at skummeren larmer vildt meget. men er herre glad for akvariet.

:-)
Carlo Pedersen

PT uden balje ;-(
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

Stort tillykke med jeres balje og til en fasinerende verden af liv og smukke farver. Der er ikke noget der pynter bedre i stuen end en balje med saltvand. Håber ikke i bliver trætte af larmen. Jeg synes efterhånden jeg har vænnet mig til denne konstante baggrunds brummen. :h :GO
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

DaddyNasty skrev:I mit RSM havde jeg 6 eller 7 mindre fisk, og tømte skummer ca. 2-3 gange om ugen. Akv. kan sagtens stå et par dage for sig selv, hvis der er styr på værdierne. Fiskene sulter i hvert fald ikke på en weekend. Jeg havde ca. 20kg sten.
HVA' :smart: 2 - 3 gange om UGEN............. nu har jeg ikke et RSM, men jeg tømmer min max 1 gang pr. mdr.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Brugeravatar
Stine
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Postnummer: 2880 Bagsværd
Geografisk sted: Bagsværd

Indlæg af Stine »

Tillykke og velkommen i klubben :GO

Har også et RSM 130 tømmer kun skummer hver 3-4 uge. Desværre køre skummeren ikke optimalt.

Her en glimrende 'tråd' som har hjulpet mig en del :
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 22&start=0

Kigger i øjeblikket på at 'opgradere' til et 720 l :sneaky2: de 130 l bliver hurtigt lidt for lidt.
Startede med RSM 130 i sep08, er primo 2010 erstattet med 720 liter

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=31777&start=30
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"