rsm 130, nybegynder
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9670 Løgstør
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Løgstør
rsm 130, nybegynder
Hej
Har lige investeret i et rsm 130.
Igår kom der 17 kg. sten i. Hva synes I om opstillingen?
Syns selv at der skal lidt flere kg sten i.
Jeg har monteret gummipakninger på hver side af glasset der hvor pumperne monteres, har hjulpet utrolig meget på støjen. derudover har skummeren fået monteret limetræ på indsugningen og der er monteret gummifødder på skabet. alt i alt en klar redusering af støjen.
Hilsen
Rysken
Har lige investeret i et rsm 130.
Igår kom der 17 kg. sten i. Hva synes I om opstillingen?
Syns selv at der skal lidt flere kg sten i.
Jeg har monteret gummipakninger på hver side af glasset der hvor pumperne monteres, har hjulpet utrolig meget på støjen. derudover har skummeren fået monteret limetræ på indsugningen og der er monteret gummifødder på skabet. alt i alt en klar redusering af støjen.
Hilsen
Rysken
- Lub
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland
Re: rsm 130, nybegynder
Det ser da rigtig godt ud. husk at hold os lidt opdateret
held og lykke med det hele

-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2008
det skal nok blive godt det der 

-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6800 Varde
- Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)
Velkommen i RSM klubben
Jeg har et par kommentarer, og så har jeg sat et par billeder af mit RSM ind til inspiration/afskræk alt efter hvad dine ideer er. På mine billeder kan man se brunalger i bunde, som jeg prøver at komme til livs.
Du har valgt at placere sten op af side glasset. Dette vil medføre at du ikke kan rense sideruderne ordentligt. På sigt vil der komme en masse alger og kalk alger på glasset i siderne som ikke er pænt. Jeg har valgt at holde siderne fri, så en algemagnet/barberblad kan komme til. Kun bagvæggen lader jeg være som den er.
En anden detalje er om du har nok cirkulation i akvariet. Din stenopsætning ser godt ud, men der vil komme problemer med mangel af cirkulation bag dine sten. Jeg har selv en koralia pumpe placeret nederst i venstre side, som blæser vand igennem stenopsætningen og ud på den anden side af akvariet.
Jeg har selv 17-18kg sten i og jeg er ikke tilfreds med min stenopsætning. Desuden kæmper jeg en kamp med xenia som er ved at overtage hele akvariet, og efterlader mig ikke mange steder at placere koraller.
Inden du køber flere sten, skal du overveje/prøve flere typer aquascaping (man bliver vist aldrig helt tilfreds). En vigtig ting at huske på er at lyset i RSM130 er placeret lidt tilbage i akvariet, å hvis man sætter sten frem mod glasset, bliver der nemt skygge allerforest i akvariet. Nogle har efter monteret ekstra lys i der forreste låg for at få mere lys foran.
God fornøjelse med akvariet.

Jeg har et par kommentarer, og så har jeg sat et par billeder af mit RSM ind til inspiration/afskræk alt efter hvad dine ideer er. På mine billeder kan man se brunalger i bunde, som jeg prøver at komme til livs.
Du har valgt at placere sten op af side glasset. Dette vil medføre at du ikke kan rense sideruderne ordentligt. På sigt vil der komme en masse alger og kalk alger på glasset i siderne som ikke er pænt. Jeg har valgt at holde siderne fri, så en algemagnet/barberblad kan komme til. Kun bagvæggen lader jeg være som den er.
En anden detalje er om du har nok cirkulation i akvariet. Din stenopsætning ser godt ud, men der vil komme problemer med mangel af cirkulation bag dine sten. Jeg har selv en koralia pumpe placeret nederst i venstre side, som blæser vand igennem stenopsætningen og ud på den anden side af akvariet.
Jeg har selv 17-18kg sten i og jeg er ikke tilfreds med min stenopsætning. Desuden kæmper jeg en kamp med xenia som er ved at overtage hele akvariet, og efterlader mig ikke mange steder at placere koraller.
Inden du køber flere sten, skal du overveje/prøve flere typer aquascaping (man bliver vist aldrig helt tilfreds). En vigtig ting at huske på er at lyset i RSM130 er placeret lidt tilbage i akvariet, å hvis man sætter sten frem mod glasset, bliver der nemt skygge allerforest i akvariet. Nogle har efter monteret ekstra lys i der forreste låg for at få mere lys foran.
God fornøjelse med akvariet.
- Lub
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
Hej Lasse
Det jeg har forsøgt at gøre er at holde sten 3 cm fra sideglas i venstre side, men det kniber lidt i højre side (vil prøve at rykke højre side lidt mere fri fra sideglasset, så der kan rengøres med magnet og svamp. Der er jo heldigvis god tid i starten til at ommøblere lidt på opstillingen
Det jeg har forsøgt at gøre er at holde sten 3 cm fra sideglas i venstre side, men det kniber lidt i højre side (vil prøve at rykke højre side lidt mere fri fra sideglasset, så der kan rengøres med magnet og svamp. Der er jo heldigvis god tid i starten til at ommøblere lidt på opstillingen

-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
Hej
Her er lige en lille opdate på hvordan det går mit rsm 130, dag 14
Jeg har rokeret stenopsætningen så det er nemmere at rengøre sideglas, derudover er der kommet en Tunze 6025 i baljen i dag. Planen er at skifte skummeren med en Tunze 9002 samt ventilatorer med nogle mere støjsvage engang i nærmeste fremtid.
Hva syns I? Ser det rigtigt ud, her på dag 14
Skal der være slimmede bobler på stenene?
Kom endelig med input og gode råd
Her er lige en lille opdate på hvordan det går mit rsm 130, dag 14
Jeg har rokeret stenopsætningen så det er nemmere at rengøre sideglas, derudover er der kommet en Tunze 6025 i baljen i dag. Planen er at skifte skummeren med en Tunze 9002 samt ventilatorer med nogle mere støjsvage engang i nærmeste fremtid.
Hva syns I? Ser det rigtigt ud, her på dag 14
Skal der være slimmede bobler på stenene?
Kom endelig med input og gode råd
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6800 Varde
- Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)
Hmmm, alt i mit var mere snasket ind i en fesen lysebrun, og så begyndte der er komme de samme bobler. Det er nok ikke helt galt, men mon ikke man kunne få nogle flere på banen, som evt. har startet op mere end en gang?
- kenneth145
- Dragefisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4400 Kalundborg
- Geografisk sted: kalundborg
Jeg syntes det er rigtigt flot.. Lyder spændene med dine forbedringer. det vil jeg prøve
Er selv igang med at starte et red sea max op. dog med 26 kg. 6 år gamle indkørte sten så jeg håber at vi slipper for den værste alge fase..
Vi har en tunze 6045 i. vi er jo helt nye i det her men den virker lidt voldsom i et 130 l. eller er det bare mig??
Er selv igang med at starte et red sea max op. dog med 26 kg. 6 år gamle indkørte sten så jeg håber at vi slipper for den værste alge fase..
Vi har en tunze 6045 i. vi er jo helt nye i det her men den virker lidt voldsom i et 130 l. eller er det bare mig??
Mvh. Kenneth boserup
nu med 500 l saltvand..
nu med 500 l saltvand..
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense NØ
Det ser meget naturligt og fint ud
Det er nu din tålmodighed er på prøve
Kenneth hvis dit bundlag kan blive liggende med en 6045 er det ikke for meget, ellers må du ned

Kenneth hvis dit bundlag kan blive liggende med en 6045 er det ikke for meget, ellers må du ned
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
Jeg ved ikke rigtig hvor kraftig en 6045 er, men 6025 klarer indtil videre og lave fin cirkulation i tanken sammen med de 2 standard pumper. Men vi er jo kun kun i opstartsfasen endnu, så det er lidt svært at svare på.kenneth145 skrev:Jeg syntes det er rigtigt flot.. Lyder spændene med dine forbedringer. det vil jeg prøve

Men det er svært at være tåldmodig i den her fase,

Det kommer helt af sig selv med mig, da jeg har den ene arm i gips

Et godt fif, hvis du har trægulv. Stil dit underskab på nogle 4 mm gummipakninger, det har hjulpet en del på den resonans som akvariet havde før.
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense NØ
Jeg har lige pt. nogle af mine koraller stående i et 56L pga. akvarieskift, havde først sat en 6045, den gik ikke
Der kom lidt rigeligt vand på bordet, skiftede så til 6025, det er fint.

Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5800 Nyborg
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fyn
Det ser rigtig godt ud
Synes din nye stensætning er meget meget bedre og ser bare super flot ud
God plads til at plasere koraller nu også, så det skal du nok blive glad for... Trist med din arm, men godt for din balje, som så får den fred der skal til

RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
- Deaen
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
Rigtigt fin stenopsætning! Det ser super fint ud
Held og lykke med det

- Nielsen'sbilplejeAalborg
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9220 Aalborg Øst
- Saltvand siden?: 1992
- Geografisk sted: aalborg
jep
her fra ......

- Reactions:
- 16
Tak for inputs. Det er rart at få andres mening og vide at man er på rette kurs.
Så nu er det bare at vente og vente og vente
Så nu er det bare at vente og vente og vente

-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
Re: rsm 130, nybegynder opdateret med billeder
Hej
Her er en lille opdatering af mit rsm 130.
Beklager fotokvaliteten..
Her er en lille opdatering af mit rsm 130.
Beklager fotokvaliteten..
- Vedhæftede filer
-
- P5201507.JPG (48.89 KiB) Vist 198 gange
-
- P5201506.JPG (43.63 KiB) Vist 198 gange
-
- P5201504.JPG (36.53 KiB) Vist 197 gange
-
- P5201503.JPG (38 KiB) Vist 197 gange
-
- P5201502.JPG (41.49 KiB) Vist 197 gange
-
- P5201501.JPG (43.12 KiB) Vist 197 gange
-
- P5201499.JPG (33.81 KiB) Vist 197 gange
-
- P5201497.JPG (31.49 KiB) Vist 197 gange
- Brintlev
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Køge
du mangler at opdatere din signatur.......... skal der ikke os stå gul kirug:-)
hilsen Christian
hilsen Christian
Uden akvarie
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 16
Jo det skal der da.Brintlev skrev:du mangler at opdatere din signatur.......... skal der ikke os stå gul kirug:-)
hilsen Christian

- Celia
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Geografisk sted: 4000 Roskilde
Det ser da fint ud
kan vi ikke få et billede hvor man ser det hele forfra (altså med bord og lampe)

Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten