Røde alger/cyanobakterier Rhodo Cell Hjælp

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
maigaard
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 8723 Løsning
Geografisk sted: Jylland

Røde alger/cyanobakterier Rhodo Cell Hjælp

Indlæg af maigaard »

Hej,

Vi har købt et brugt Boyu 58l. :K. Det er dog noget medtaget, da manden der solgte havde tabt interessen :(

Vi har derfor indledt den helt store oprydning, hvor vi også fandt ud af at vi havde Røde alger - og der er meget.... :G

I lørdags om morgenen gav vi det derfor en tablet Rhodo Cell+ en snus af en anden for at få bugt med det, men i stedet virker det som om det blomstre op og spreder sig ???? Er der nogen af jer der har prøvet det? Og hvad gør vi ellers???
Skal der bare tålmodighed til eller skal vi have alt op og givet det en rengøring???

Det er bare rigtig træls for der er levende dyr deri en klovn, en dværgkejser, en hugo, 2 eremitkrebs, 3 turbosngle og en søpindsvin..... Øv, Øv....

Hilsen
Fam. Maigaard
mvh.

Maigaard

60 liter nano med LED.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Røde alger/cyanobakterier Rhodo Cell Hjælp

Indlæg af Carsten »

I starter med at smide de der rhodocell langt væk. Og så må I finde ud af hvilken fisk der skal ud. Jeg mener at der er en fisk for meget. Cyanobsakterier kommer af for meget fosfat og for lidt cirkulation. Der må være en form for filter på det akvarie, deri kan I komme en lille sok med Rowaphos i. Det fjerner fosfaten meget effektivt. Og så må I ud og invester i en pumpe mere.
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8000 Århus C

Indlæg af AndersNT »

Hvor befinder akvariet sig henne?

Jeg har evt. en pumpe i kan låne til at starte med, og kan eventuelt også aftage en fisk hvis i når der til.
Brugeravatar
maigaard
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
16
Postnummer: 8723 Løsning
Geografisk sted: Jylland

Indlæg af maigaard »

Hej med jer,

Vi har en meget stærk mistanke om at det er hanevanden han har brugt. Vi har købt det i Horsens og i det område er der meget højt indhold af silikat i vandet samt nitrat. Så det er jo en god kombination. :rolleyes:
Heldigvis har vi fri adgang til osmosevand, som vi vil erstattet det nuværende saltvand med, når vi er blevet alge- og medicinfrie. Men hvordan får vi ryddet op i det så, tager vi alt op og vasker det af i saltvand eller??

Vi tror ikke, det er antallet af fisk for der de to og resten er nyttedyr.... Så forhåbentligt bliver det ikke nødvendigt at komme af med fiskene, men det gør det nok med søpindsvinet, da det nok ikke kan blive ved med at finde mad... Men der har vi allerede en aftager som vil bytte med noget andet... Men tak for tilbuddet :-)

Pumpen køber vi også, men der skal vi lige have fundet frem til den rigtige type.... :dizzy:

Hilsen
Fam. Maigaard
mvh.

Maigaard

60 liter nano med LED.
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Rhodocell virker ikke en meter, har prøvet det og jeg fatter ikke butikkerne fortsat sælger det.
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

maigaard skrev:
Vi tror ikke, det er antallet af fisk for der de to og resten er nyttedyr.... Så forhåbentligt bliver det ikke nødvendigt at komme af med fiskene, men det gør det nok med søpindsvinet, da det nok ikke kan blive ved med at finde mad... Men der har vi allerede en aftager som vil bytte med noget andet... Men tak for tilbuddet :-)
Hilsen
Fam. Maigaard
Øøhh. Hvordan kommer I frem til 2 fisk?? Mig bekendt er både en klovn, en dværgkejser og så en hugo fisk, og det bliver da 3 stk. Ingen er mere nytte dyr end andre. Dog har hugo, en begrænset holdbarhed, for når algerne er væk, er der ikke mere foder til ham. Og så plejer han at sulte ihjel.
Et søpindsvin æder alger, og nix mere. Så hellere have søpindsvinet frem for en fisk.
kaas
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
16
Postnummer: 2680 Solrød Strand

Indlæg af kaas »

hej ----
Jeg har målt fosfat PO4 til 0.1ppm i et Boyu 58l akvarie, er det for meget, kan ikke lige finde
ud af vædierne i ( ppm og mg/l ) eks: Hvad er værdien 0.1 ppm omregnet til mg/l ...
Er der en der kan hjælpe mig med det vil jeg sige mange TAK.
MVH Kaas
Besvar

Tilbage til "Sygdom"