skummer problemer - hjælp!
- krebs36
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 3480 Fredensborg
- Geografisk sted: Fredensborg -Nordsjælland
skummer problemer - hjælp!
Hej.
(Se min signatur, hvad jeg har for et akvarie, og indhold.)
Mit spørgsmål og problemer er som følger:
Jeg har en Deltec Apf650 skummer, der er begyndt at gøre et eller andet, så mit vand stiger stille og roligt i akvariet, op over min bølgebryder.
Der kommer sådan et "BLOB!" fra det udløbsrør der går fra skummeren ned i kammeret den står i. Og den siger det sådan med jævne mellemrum, og man kan se at skummeren synker, for så at fyldes igen, og så kommer den Blob lyd, og en stor luftbobbel følger efter.
Er der nogen der kan hjælpe med det, og kan sige mig hvad det kan skyldes, sådan lige pludseligt, og hvad jeg skal gøre ved det?
Jeg kan ikke have at vandet stiger.....Det er rimelig bekymrende....?
Jeg har prøvet at skille alting ad, og pumpe og alt er renset og samlet igen, uden det har gjort nogen forskel.??
Jeg spekulerer også på om det kan være noget i mit overløb, for jeg kan ikke nå ned til bunden af det, og kan kun se at der ligesom ligger en del "slam" / svæv fra vandet i bunden, som jeg ikke kan få op.? Kan det mon have denne virkning, og hvordan skal man få det op i såfald?
Men håber nogen har et godt bud på, hvad luftboblen fra min skummer skyldes, og hvad gør jeg?
Mvh Kim.
(Se min signatur, hvad jeg har for et akvarie, og indhold.)
Mit spørgsmål og problemer er som følger:
Jeg har en Deltec Apf650 skummer, der er begyndt at gøre et eller andet, så mit vand stiger stille og roligt i akvariet, op over min bølgebryder.
Der kommer sådan et "BLOB!" fra det udløbsrør der går fra skummeren ned i kammeret den står i. Og den siger det sådan med jævne mellemrum, og man kan se at skummeren synker, for så at fyldes igen, og så kommer den Blob lyd, og en stor luftbobbel følger efter.
Er der nogen der kan hjælpe med det, og kan sige mig hvad det kan skyldes, sådan lige pludseligt, og hvad jeg skal gøre ved det?
Jeg kan ikke have at vandet stiger.....Det er rimelig bekymrende....?
Jeg har prøvet at skille alting ad, og pumpe og alt er renset og samlet igen, uden det har gjort nogen forskel.??
Jeg spekulerer også på om det kan være noget i mit overløb, for jeg kan ikke nå ned til bunden af det, og kan kun se at der ligesom ligger en del "slam" / svæv fra vandet i bunden, som jeg ikke kan få op.? Kan det mon have denne virkning, og hvordan skal man få det op i såfald?
Men håber nogen har et godt bud på, hvad luftboblen fra min skummer skyldes, og hvad gør jeg?
Mvh Kim.

Nu med kun 160L vand, og LED lys.
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense NØ
Re: skummer problemer - hjælp!
Altså vi går ud fra at din skummer står under akvariet i en sump, ligesom så mange andre? Og at det må være din skummer der laver luftboblen,eller hvad? Hvis det er skummeren der laver boblen må du skille den helt ad, og ikke kun pumpen, overløbet har vel ikke et rør der går direkte til skummeren?
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
- krebs36
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
-Ja det står i sumpen. (glemte jeg naturligvis lige at nævne) 
-Ja det er skummeren der laver luftboblen.
-Den har lige været skilt ad, så meget den kunne, fordi jeg var nervøs for om noget måske sad i vejen eller stoppede det til et eller andet sted?
-Jo, overløbet har et rør der går direkte til skummeren. Er det skidt, eller?
Forøvrigt bare et lille tillægsspørgsmål..... er det ikke ret meget at skulle fylde 10 L påfyldnings vand på om dagen i et 240L akvarie?

-Ja det er skummeren der laver luftboblen.
-Den har lige været skilt ad, så meget den kunne, fordi jeg var nervøs for om noget måske sad i vejen eller stoppede det til et eller andet sted?
-Jo, overløbet har et rør der går direkte til skummeren. Er det skidt, eller?
Forøvrigt bare et lille tillægsspørgsmål..... er det ikke ret meget at skulle fylde 10 L påfyldnings vand på om dagen i et 240L akvarie?

-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Saltvand siden?: 2008
Mht tillægsspørgsmålet så ville jeg sige: jo det er da rimelig meget
Jeg har 50 liter mindre, og jeg fylder vel ca. 2 liter på hver anden dag....der ville jeg så også sige at det er meget lidt, men det hænger sammen med at der er MEGET lidt lys over pt. (3x24W T5) Regner da med at der vil komme til at fordampe et par liter eller tre om dagen når jeg modtaget min 150W HQI + 4x24W T5
Men jeg tror ikke der er så meget at gøre ved de 10 liter, da en begrænsning af fordampningen nok bare fører til alt for varmt vand og mindre ilt i akvariet....

Men jeg tror ikke der er så meget at gøre ved de 10 liter, da en begrænsning af fordampningen nok bare fører til alt for varmt vand og mindre ilt i akvariet....
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9530 Støvring
Hejsa.
Du skriver overløbet, går ned i skummeren...mener du ikke udløbet ?
Overløbet er et reserverør, der netop skal forhindre vandstanden i akvariet fra stige over det af overløbsrøret's højde, ønskede nivea. (max vandstand)
Hvis dit udløb er direkte forbundet til skummer, bør det være i en loop, med en afgrening som kan aflede det vand skummeren ikke kan aftage.
Hvis du ikke har et sådant, og din returpumpe leverer mere vand end din skummer kan aftage, vil vandstanden i akvariet naturligvis stige, og din skummer vil "hoppe" eller bøvse under det øgede pres fra dit returvand.
hvis du laver en skitse af dit rørsystem/forbindelse og evt sender på mail, hjælper jeg gerne efter bedste formåen.
er ikke hardcore Saltvandsnørd..(endnu) men dog vvs installatør..så kan nok hjælpe lidt alligevel
mail er lidi@os.dk evt mail tlf. hvis ønsket.
Mvh. Kaspar
PS. Har du IKKE et overløb, er der overhængende risiko for at dit akvarie løber over siderne (dog kun med det vand der er i din sump, samt at dine komponenter i sumpen tager skade, pumpe etc.)
Du skriver overløbet, går ned i skummeren...mener du ikke udløbet ?
Overløbet er et reserverør, der netop skal forhindre vandstanden i akvariet fra stige over det af overløbsrøret's højde, ønskede nivea. (max vandstand)
Hvis dit udløb er direkte forbundet til skummer, bør det være i en loop, med en afgrening som kan aflede det vand skummeren ikke kan aftage.
Hvis du ikke har et sådant, og din returpumpe leverer mere vand end din skummer kan aftage, vil vandstanden i akvariet naturligvis stige, og din skummer vil "hoppe" eller bøvse under det øgede pres fra dit returvand.
hvis du laver en skitse af dit rørsystem/forbindelse og evt sender på mail, hjælper jeg gerne efter bedste formåen.
er ikke hardcore Saltvandsnørd..(endnu) men dog vvs installatør..så kan nok hjælpe lidt alligevel
mail er lidi@os.dk evt mail tlf. hvis ønsket.
Mvh. Kaspar

PS. Har du IKKE et overløb, er der overhængende risiko for at dit akvarie løber over siderne (dog kun med det vand der er i din sump, samt at dine komponenter i sumpen tager skade, pumpe etc.)
- krebs36
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
Til Vænge: he he.... ja det har du nok ret i. da min varmeudvikling fra lampen er rimelig høj. Jeg står også og er ved at ville sælge min lampe, eller måske bytte den. Jeg vil have T5 over i stedet.
Så det er lige omvendt af dig. he he...
Til Ecoreef:
Jo det lyder meget rigtigt det du skriver. Det er nok udløbet jeg mener.?
Jeg er ikke så stærk i det endnu, med alle de udtryk og betegnelser for rør og den slags, men tager da klart imod dit tilbud med kyshånd, så jeg kan finde ud af, om jeg skulle have gjort noget, der måske skulle gøres anderledes.?
Jeg må dog sige, den er lige holdt op med de bobler og bøvsen, og vandet stiger ikke mere.
Jeg har skruet mere op for kuglehanen mellem overløbskammer og skummer, så der kommer lidt mere vand i skummeren, og det har tilsyneladende hjulpet.? Kan måske være det der var galt?
Men jeg vil nu gerne have lidt mere styr på det, så jeg ikke skal gå og være så nervøs for der måske en dag sker noget, mens jeg er på job f.eks, fordi jeg er usikker på om alt ER sat rigtigt sammen fra start.?
Havde en del problemer med utætte rør i starten, som jeg dog har fået fixet.
Men du hører lige fra mig så¨.
mvh Kim.

Til Ecoreef:
Jo det lyder meget rigtigt det du skriver. Det er nok udløbet jeg mener.?

Jeg er ikke så stærk i det endnu, med alle de udtryk og betegnelser for rør og den slags, men tager da klart imod dit tilbud med kyshånd, så jeg kan finde ud af, om jeg skulle have gjort noget, der måske skulle gøres anderledes.?
Jeg må dog sige, den er lige holdt op med de bobler og bøvsen, og vandet stiger ikke mere.
Jeg har skruet mere op for kuglehanen mellem overløbskammer og skummer, så der kommer lidt mere vand i skummeren, og det har tilsyneladende hjulpet.? Kan måske være det der var galt?
Men jeg vil nu gerne have lidt mere styr på det, så jeg ikke skal gå og være så nervøs for der måske en dag sker noget, mens jeg er på job f.eks, fordi jeg er usikker på om alt ER sat rigtigt sammen fra start.?
Havde en del problemer med utætte rør i starten, som jeg dog har fået fixet.

Men du hører lige fra mig så¨.

mvh Kim.

- Johnny
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 3760 Gudhjem
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Bornholm
jeg har en pfa600 hvor alt overløbsvand bliver ledt igennem og en hane efter skummer for af hæve standen i skummer det kører perfeke og har gjordt det i 1 år
har du udløb fra skummer over eller under vand?
har du udløb fra skummer over eller under vand?
Hilsen Johnny
630l inbygget woha balje
630l inbygget woha balje
- Johnny
- Rev haj
- Reactions:
- 19
der er nogle der ikke har hane efter skummer og så sluprer det og fungerer ikke odenligt min erfaring!! er vandstand til den sorte topplade så spiller det 100% hvis din retur er for kraftig så sæt en kugle hane på et t stykke før skummer og led overskydene i sump med hanen
Hilsen Johnny
630l inbygget woha balje
630l inbygget woha balje
- krebs36
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
Hejsa.
Jeg er ikke lige helt sikker på hvad du mener, men vil meget gerne prøve at forstå?
Men måske jeg lige skulle prøve at sætte nogle billeder ind, der kan illustrere hvordan den ser ud og er sat til lige nu.
Det kan måske bedre give en ide om hvad der måske er problemet?
Mvh Kim.
Jeg er ikke lige helt sikker på hvad du mener, men vil meget gerne prøve at forstå?
Men måske jeg lige skulle prøve at sætte nogle billeder ind, der kan illustrere hvordan den ser ud og er sat til lige nu.

Det kan måske bedre give en ide om hvad der måske er problemet?
Mvh Kim.

- krebs36
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
Her kommer lige nogle billeder af min skummer tilslutning d.d. Håber de kan bruges? 

- Johnny
- Rev haj
- Reactions:
- 19
du skumme meget dårligt med fuldt åben hane nomalt vådt det ser det ikke til af være da skummet er tørt i kob hvis ud har ozon på må der være den der begrenser luften sæt en luftpumpe på før ozon og just der efter hanen , der udover får du kun for højvandstand i baljen hvis kammen er for høj eller beskidt eller fuldt overløb=for tynde rør i overløb eller for mange vinkler som begrænser det
Hilsen Johnny
630l inbygget woha balje
630l inbygget woha balje
- krebs36
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
Jeg har ikke ozon?
Den har ellers altid kørt fint nok, og skummeren er sikkert kun "tør", fordi den lige var rengjort fredag. Så den havde ikke rigtigt nået at skumme noget af endnu.
Men den begyndte igen igår aftes, med de luft "blurb" lyde.??
Vandstanden er heldigvis ikke steget igen, oppe i display akvariet.
Men mht. hanen, så har jeg kun åbnet den mere, fordi det virker som om der er noget der "sidder i vejen", og som giver de bobbellyde, og ophold, hvor skummerens vandstand ligesom synker, for så at stige igen, når boblen har været der.? Dette synes at mindskes når jeg skruer op for hanen. Og det er det der undrer mig, at det er kommet sådan lige pludseligt?
Kunne der være et område, jeg bør undersøge,om der måske sidder et eller andet og stopper til, som jeg ikke lige skulle have tjekket, nu hvor skummer og rør til skummeren er efterset.?
Den har ellers altid kørt fint nok, og skummeren er sikkert kun "tør", fordi den lige var rengjort fredag. Så den havde ikke rigtigt nået at skumme noget af endnu.

Men den begyndte igen igår aftes, med de luft "blurb" lyde.??
Vandstanden er heldigvis ikke steget igen, oppe i display akvariet.
Men mht. hanen, så har jeg kun åbnet den mere, fordi det virker som om der er noget der "sidder i vejen", og som giver de bobbellyde, og ophold, hvor skummerens vandstand ligesom synker, for så at stige igen, når boblen har været der.? Dette synes at mindskes når jeg skruer op for hanen. Og det er det der undrer mig, at det er kommet sådan lige pludseligt?
Kunne der være et område, jeg bør undersøge,om der måske sidder et eller andet og stopper til, som jeg ikke lige skulle have tjekket, nu hvor skummer og rør til skummeren er efterset.?