Vedligeholdelse af calsium

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions: 0
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Vedligeholdelse af calsium

Indlæg af Olsen »

Er det i orden at tilsætte CaCL2x2H2O til at vedligeholde Ca nivaeuet eller er der noget man også skal gøre derudover?
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions: 48
19
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Vedligeholdelse af calsium

Indlæg af Stefan »

Det kan du godt. Men vær opmærksom på, at det vil påvirke din KH, så det er nødvendigt samtidig at tilføre en buffer til dette (eks. sodium bicarbonat). Derfor sælger mange producenter additiver, hvor netop disse dele er nøjagtigt afvejet, så de tilføres i de korrekte forhold.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
19
Postnummer: 8970 Havndal
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

@Stefan:
CaCl påvirker ikke KH på nogen måde.... Det indeholder KUN kalcium og klor.
Det er muligt, at den forhøjede Ca-værdi kan have indflydelse på KH men der er ikke en direkte sammenhæng.

@Olsen:
Det er ikke en fantastisk god idé, at bruge kalciumklorid til vedligehold af kalcium. Det er rigtigt godt til at hæve værdien til det ønskede niveau men vedligehold bør gøres på anden vis, da du får nogle ioner "i overskud", som flytter ion-balancen i akvariet.

CaCl er den ene trediedel af Balling - de to andre er NatriumHydrogenKarbonat (natron) og noget, der populært kaldes "natriumklorid-frit salt", som indeholder "alt det andet ud over natriumklorid (køkkensalt)", der normalt findes i de saltblandinger vi benytter.
Balling er altså en balanceret tilsætning, hvor balancen mellem ionerne ikke flyttes.

Balling eller kalkreaktor er imho de bedste løsninger..... :wink:

/Kim
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af Olsen »

CaCl og NatriumHydrogenKabonat (natron) har jeg stående. Har også diverse Magnesium pulver.

Men det der "natriumklorid-fri salt", ved jeg ikke lige hvad er. Har det så en formel eller noget, eller noget man kan identificere det på? Fx. købe det i Tyskland, ligesom jeg bestilte det andet pulver?

Tror Balling kunne være noget for os, da vi ikke har så mange koraller endnu.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af Nolan »

Mrutzek har balling-salte:
http://www.shop-meeresaquaristik.de/ind ... salts.html

Natriumklorid-frit salt hedder "Mineral salz" på hans side:
http://www.shop-meeresaquaristik.de/pro ... -Salz.html

Du skal se "Natriumklorid-frit salt", som dét der er tilbage i et alm. saltmix (som vi blander saltvand af), hvis man fjerner natriumklorid fra det. Det er altså et sammensat produkt og ikke noget man lige kan sætte en kemisk formel op for. Det indeholder utallige mineraler, salte og formodentligt også basale sporstoffer.

/Kim
Fif
Kejser fisk
Kejser fisk
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Malmø

Indlæg af Fif »

Nolan skrev:@Stefan:
CaCl påvirker ikke KH på nogen måde.... Det indeholder KUN kalcium og klor.
Det er muligt, at den forhøjede Ca-værdi kan have indflydelse på KH men der er ikke en direkte sammenhæng.

@Olsen:
Det er ikke en fantastisk god idé, at bruge kalciumklorid til vedligehold af kalcium. Det er rigtigt godt til at hæve værdien til det ønskede niveau men vedligehold bør gøres på anden vis, da du får nogle ioner "i overskud", som flytter ion-balancen i akvariet.

CaCl er den ene trediedel af Balling - de to andre er NatriumHydrogenKarbonat (natron) og noget, der populært kaldes "natriumklorid-frit salt", som indeholder "alt det andet ud over natriumklorid (køkkensalt)", der normalt findes i de saltblandinger vi benytter.
Balling er altså en balanceret tilsætning, hvor balancen mellem ionerne ikke flyttes.

Balling eller kalkreaktor er imho de bedste løsninger..... :wink:

/Kim
(@Olsen:
Det er ikke en fantastisk god idé, at bruge kalciumklorid til vedligehold af kalcium. Det er rigtigt godt til at hæve værdien til det ønskede niveau men vedligehold bør gøres på anden vis, da du får nogle ioner "i overskud", som flytter ion-balancen i akvariet.)

Findes der noget dokumantaion for det ??
Mvh fif

Billede

Mit gamle akv. som nu ejes af Helena
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=21071
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af Olsen »

Wiki'en nævner følgende, men det er vist ikke svar nok på dit spørgsmål, Fif.

http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Balling
Hvorfor dosere med natriumchloridfrit havsalt
Ved Ballingmetoden bliver der, ved siden af Ca og hydrogencarbonationer også tilført chlorid- og natriumioner, som er regulært kogesalt. Da disse to ioner ikke forbruges i vandet ophobes de langsomt og en forskydning i ionbalancen, fx i form af et forhøjet saltindhold kan blive følgen. For at udligne denne situation, eller for at imødegå denne tendens tilsættes natriumchloridfrit havsalt.

Ved næste helst ugentlige vandskift kan/skal man bruge en mindre mængde af den havsalt, man har valgt at bruge efter følgende recept:

50 g natriumchlorid frit havsalt erstatter 167 g havsalt
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af Nolan »

Fif skrev: Findes der noget dokumantaion for det ??
Det er er kemisk faktum, at når du tilfører klor-ioner til vandet, så bliver der flere af dem end af "de andre". Klor forbruges ikke......
Tilfører du så natrium(hydrogen)karbonat også, for at hæve KH, så er der både for meget natrium og klor.... det svarer altså til at hælde rent køkkensalt i akvariet.

Kalcium- og karbonat-ionerne giver....kalciumkarbonat. Dette er stort set uopløseligt i vand med pH på 8+, hvorfor det indgår i opbygningen af koralernes skelet.

Derfor mangler "alt det andet" i vandet.

/Kim
Fif
Kejser fisk
Kejser fisk
17

Indlæg af Fif »

Nolan skrev:
Fif skrev: Findes der noget dokumantaion for det ??
Det er er kemisk faktum, at når du tilfører klor-ioner til vandet, så bliver der flere af dem end af "de andre". Klor forbruges ikke......
Tilfører du så natrium(hydrogen)karbonat også, for at hæve KH, så er der både for meget natrium og klor.... det svarer altså til at hælde rent køkkensalt i akvariet.

Kalcium- og karbonat-ionerne giver....kalciumkarbonat. Dette er stort set uopløseligt i vand med pH på 8+, hvorfor det indgår i opbygningen af koralernes skelet.

Derfor mangler "alt det andet" i vandet.

/Kim
Jeg synes bare at jeg har brugt lidt forskelligt og kalciumklorid har virket bedst. Har nu brugt det i 3 mdr. og det er ingen tid for at se om det vælter det ved jeg. Men synes ikke jeg kan finde noget calsium som er godt for at hæve calsium kun. Eller som der er til at betale med så meget calsium jeg skal bruge.
Mvh fif

Billede

Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af Nolan »

Fif skrev: Jeg synes bare at jeg har brugt lidt forskelligt og kalciumklorid har virket bedst. Har nu brugt det i 3 mdr. og det er ingen tid for at se om det vælter det ved jeg. Men synes ikke jeg kan finde noget calsium som er godt for at hæve calsium kun. Eller som der er til at betale med så meget calsium jeg skal bruge.
Hvis du kun har behov for at hæve kalcium og ikke din KH, så er der ét eller andet galt.....
Bruger du hanevand med en høj hårdhed ?
... og altså ikke osmosevand ?

Der er slet ingen tvivl om, at CaCl er det der hæver kalcium mest effektivt. Der skal ikke ret meget til, for at hæve kalcium ganske betragteligt. Det ændrer bare ikke på, at hvis de andre ioner ikke suppleres også, vil der opstå en overvægt af opløst klor over tid.

/Kim
Fif
Kejser fisk
Kejser fisk
17

Indlæg af Fif »

Nolan skrev:
Fif skrev: Jeg synes bare at jeg har brugt lidt forskelligt og kalciumklorid har virket bedst. Har nu brugt det i 3 mdr. og det er ingen tid for at se om det vælter det ved jeg. Men synes ikke jeg kan finde noget calsium som er godt for at hæve calsium kun. Eller som der er til at betale med så meget calsium jeg skal bruge.
Hvis du kun har behov for at hæve kalcium og ikke din KH, så er der ét eller andet galt.....
Bruger du hanevand med en høj hårdhed ?
... og altså ikke osmosevand ?

Der er slet ingen tvivl om, at CaCl er det der hæver kalcium mest effektivt. Der skal ikke ret meget til, for at hæve kalcium ganske betragteligt. Det ændrer bare ikke på, at hvis de andre ioner ikke suppleres også, vil der opstå en overvægt af opløst klor over tid.

/Kim
Rent hanevand :)
Mvh fif

Billede

Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
19

Indlæg af Olsen »

Har tilsat CaCl og det virker fint til at hæve Calsium. Havde dog først tilsat noget kH buffer, så den er rimelig høj. Derfor har jeg tilsat noget CaCl der ikke har indvirkning på kH'en.

Fif: Hvad er din erfaring med vandhanevand og Calsium? Jeg tænker på, har du forsøgt at tilsætte andet end CaCl til at vedligeholde med?
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"