VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
VS Start
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Malmø
VS Start
Nu prøver jeg started den 20 - 01 - 09
Mit akv. er 470 L + 100 L sump
Men ikke helt efter opsriften kun (VS)
2 ml. Vodka og en kvart teske sukker.
Det vil jeg køre med i 14 dage.
Så vil jeg sætte det op til 3 Ml. vodka og lidt mere end et kvar teske sukker.
Det vil blive opdateret løbende.
Mit akv. er 470 L + 100 L sump
Men ikke helt efter opsriften kun (VS)
2 ml. Vodka og en kvart teske sukker.
Det vil jeg køre med i 14 dage.
Så vil jeg sætte det op til 3 Ml. vodka og lidt mere end et kvar teske sukker.
Det vil blive opdateret løbende.
Senest rettet af Fif ons 21. jan 2009 13:13, rettet i alt 2 gange.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: VSV Start
2ml vodka til hvor mange liter??
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Når ja sefl. det er 470 L det er nu rettetCarsten skrev:2ml vodka til hvor mange liter??

- Lars S
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1989
- Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
- Kontakt:
Meget spændende at følge, jeg har netop tænkt på at starte samme kur, men er lidt i tvivl om hvordan man starter osv. så jeg fløger dig på tæt hold
Hold os nu endelig opdateret

Hold os nu endelig opdateret

Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.
http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.

530 l. Low tech.
- Lars S
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
Jeg tænkte på om det måske, både for din men også for vores skyld at du tog nogle foto af de enkelte koraller mm. så man efter et stykke tid kan se en forskel.
Samt en lille beskrivelse af hvad du har i tanken.
Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.

530 l. Low tech.
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
Hvis du vil køre "den rigtige" VSV, så mangler du eddike i din opløsning. Vodka - Sugar - Vinegar.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
- Lars S
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
Hvad er blandings forholdene imellem disse 3 sager ?herzberg skrev:Hvis du vil køre "den rigtige" VSV, så mangler du eddike i din opløsning. Vodka - Sugar - Vinegar.
90% grøn vedr. VSV

Mvh. Lars Steen

530 l. Low tech.

530 l. Low tech.
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 3600 Frederikssund
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: 3600 Frederikssund
Også helt grøn her.... Hvad er det lige VSV gør???
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
In the end, cardon dosing works, but can be dangerous. Like with any changes to your reefs, start slow. Because every tank is unique it is extremely important to carefully observe your animal’s reactions.
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Jep det vil jeg gøre.Lars S skrev:Jeg tænkte på om det måske, både for din men også for vores skyld at du tog nogle foto af de enkelte koraller mm. så man efter et stykke tid kan se en forskel.
Jeg vil som sådan ikke opnå ret meget andet at se om der bliver en bedre farve udvikling
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
I knowherzberg skrev:Hvis du vil køre "den rigtige" VSV, så mangler du eddike i din opløsning. Vodka - Sugar - Vinegar.

- martin
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2700 Brønshøj
- Geografisk sted: Brønshøj
Uden at være 100% sikker så tror jeg at du bruger for meget sukker i forhold til det der foreslåes af glassbox artiklen. Bare så du er opmærksom på det.
/martin
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Du skriver at du vil køre med den dosering i 14 dag, ok. Men hvor ofte til sætter du den?
Og hvornår hæver du den til 3 ml?
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Jeg tilsætter være dag. i 14 dage og så ryger den op på 3 ml. igen være dag, og efter det vil den så ryge lidt mere op måske. Vil lige se om jeg kan se nogen ændringer på de her uger.Carsten skrev:Du skriver at du vil køre med den dosering i 14 dag, ok. Men hvor ofte til sætter du den?
- Thomas
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6705 Esbjerg Ø
- Geografisk sted: Esbjerg, Andrup
ja du bruger da et helt forkert blandingforhold til det.
Citat start "For this batch we used 200ml’s Vodka, 50ml’s vinegar, and 1.5tbsp sugar." Citat slut
det er måske bare lidt vedsiden af dine blandingsforhold
Citat start "For this batch we used 200ml’s Vodka, 50ml’s vinegar, and 1.5tbsp sugar." Citat slut
det er måske bare lidt vedsiden af dine blandingsforhold

Mvh. Kia og Thomas
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8210 Århus V
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Blandingen skal meget gerne tilsættes hver dag.
Jeg startede med at tilsætte 0,5ml vsv/100L vand, det trappede jeg op til 1ml/100l efter en uge, meningen var så jeg skulle op på 1,5ml/100l Men allerede ved 1ml ramte akvariet alle 0 værdier. Jeg har så sidenhen sat mængden ned til 0,5ml/100l og det kan stadig holde værdierne helt nede.
Det er vist meget individuelt hvor meget der skal til. Som jeg har læst mig til er det vigtigt at man finder den mindste mængde der skal til, ellers kan man risikere at få et nedsat iltniveau i akvariet (deraf også en skummer med masser af luft skal der til) koraller kan blive så stressede at de smider polypper osv.
Jeg kan desværre ikke lige finde kilden lige nu, men leder
Jeg startede med at tilsætte 0,5ml vsv/100L vand, det trappede jeg op til 1ml/100l efter en uge, meningen var så jeg skulle op på 1,5ml/100l Men allerede ved 1ml ramte akvariet alle 0 værdier. Jeg har så sidenhen sat mængden ned til 0,5ml/100l og det kan stadig holde værdierne helt nede.
Det er vist meget individuelt hvor meget der skal til. Som jeg har læst mig til er det vigtigt at man finder den mindste mængde der skal til, ellers kan man risikere at få et nedsat iltniveau i akvariet (deraf også en skummer med masser af luft skal der til) koraller kan blive så stressede at de smider polypper osv.
Jeg kan desværre ikke lige finde kilden lige nu, men leder

- Anette
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8700 Horsens
- Geografisk sted: Horsens
Det med at iltsvind er helt korrekt. Det der sker er at du booster bakterierne ved at give dem mad (sukker og vodka) og når bakterierne vokser bruger de ilt. Vokser de meget stærkt vil de bruge meget ilt, og iltindholdet i vandet vil blive mindre... Så en god ide er at måle iltindholdet løbende, og som før sagt, en god, velpropertioneret skummer 

Mvh Anette og Kristoffer
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Ja jeg ved det
Det er også derfor jeg skriver at det ikke er helt efter forskrifterne
Jeg vil kalde det her for en test Jeg vil ikke tilføje alt for meget af noget. Og det med sukker synes umidelbart ikke det er ret meget.
Men nu må vi se tiden an
Jeg vil holde det nede på en plan at der ikke sker for meget iltsvigt og min skummer skal også kunne følge med. Så det her bliver ikke som de skriver mht. dosis m.m.
Det er kun sukker og vodka.

Det er også derfor jeg skriver at det ikke er helt efter forskrifterne

Jeg vil kalde det her for en test Jeg vil ikke tilføje alt for meget af noget. Og det med sukker synes umidelbart ikke det er ret meget.
Men nu må vi se tiden an

Jeg vil holde det nede på en plan at der ikke sker for meget iltsvigt og min skummer skal også kunne følge med. Så det her bliver ikke som de skriver mht. dosis m.m.
Det er kun sukker og vodka.

- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Re: VS Start
Tror også det er vigtigt, eller ihvertfald gavnligt at tilføre bakteriekulturer med jævne mellemrum så man ikke får de nær monokulturer som der snakkes om i glassbox vsv, og ved zeolith
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Jeg forstår ikke helt, hvorfor du ikke vil holde dig til en opskrift der virker istedet for at forsøge "noget andet"...... ?
Glassbox-opskriften foreskriver vodka, sukker og eddike. Hvorfor undlade at tilsætte den billigste komponent ?
/Kim
Glassbox-opskriften foreskriver vodka, sukker og eddike. Hvorfor undlade at tilsætte den billigste komponent ?
/Kim
- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Jeg vil ikke blande mig i om der skal bruges eddike eller ej, vil bare lige sige det er mega nemt bare lige at blande det hele sammen i en lille flaske og dosere fra den, Så er den "#¤% slået 

-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Nolan skrev:Jeg forstår ikke helt, hvorfor du ikke vil holde dig til en opskrift der virker istedet for at forsøge "noget andet"...... ?
/Kim
Først er det ikke sikkert det virker. Det kan også gå helt galt med den opskrift VSV. Der er tilfælde af hvor det vælter af det.
Og så er der dem der tilføjer vodka og ikke andet.
For at prøve noget andet end det man kender til. Nu har jeg prøvet sukker alene når jeg havde lidt rød alger problem og synes at det havde en god effekt uden at der var noget negativt. Så nu tilføjer jeg vodka og prøver det i nogen uger for at se om der er noget effekt af det. Jeg tror ikke der vil ske så meget men heler at der ikke sker noget end det går helt galt.
Hvis nu at jeg for en god oplevelse af det så tænker jeg så er det vel rigtig godt, jeg ved sq ikke helt hvorfor men det eddike er jeg sq ikke meget for. Det er noget jeg vil bruge for at afkalke mit udstyr

Jeg tænker at Vodka og sukker hvis det kan hjælpe til at min værdier ryger ned eller holder sig nede uden brug af ropha/nitratfilter m.m. så har jeg opnået mit mål og hvis værdierne kan holdes nede ved at opbygge lidt bakterie i sysstemet vil det vel også give min koraller bedre levevilkår

Så der skal ikke være hokus pokus over det andet end det bare skal hjælpe til at holde det kørende

Det kunne det være meget sjovt at på et tidspunkt at man bare kunne tilføje lidt vodka og sukker eller hvad nu der virker et par gange om ugen og så slippe for diverse filter

- Deaen
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
- Saltvand siden?: 2009
Har man så noget elektronisk doserings halløj på?? Eller er man bare hjemme til at tilsætte hver dag 

- thyme
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Det smartest er at man har doseringsmaskine, men jeg doserer selv med håndkraft hver dag. Der sker ikke noget ved at man ikke tilsætter nogen dage.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Årsagen til at man dosere 3 forskellige carbon kilder (vodka, sukker og eddike) er ud fra teorien om at visse bakteriekulturer er bedre til at udnytte den carbon der er i f.eks. vodka, end den som er i eddike.. Og omvendt er der kulturer som er bedre til at udnytte carbon'en i eddike end den i vodka..
Hvis man kun dosere en carbon kilde er frygten at man ender med en stor overvægt at bestemte bakterie stammer..
Hvis man kun dosere en carbon kilde er frygten at man ender med en stor overvægt at bestemte bakterie stammer..
Glassbox design - One of the major concerns with simple carbon dosing is “monocultures” of bacteria. The logic of this being, certain bacteria utilize certain carbon sources better than others. If bac strain A utilizes ethanol (vodka) better than bac strain B, and you only dose ethanol…all things the same, strain A will out-compete strain B.
Senest rettet af Musiker ons 21. jan 2009 13:52, rettet i alt 1 gang.
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
I mit tilfælde må jeg gøre det være dag.Deaen skrev:Har man så noget elektronisk doserings halløj på?? Eller er man bare hjemme til at tilsætte hver dag
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Ja det er rigtigt jeg har læst det, og det er sq også noget underligt noget jeg ikke gøre det. Men sådan er det med saltvand. Hvis der mangler noget i vandet vil det andet ikke kunne optages, Og sådan er det hele vejen rundt.Musiker skrev:Årsagen til at man dosere 3 forskellige carbon kilder (vodka, sukker og eddike) er ud fra teorien om at visse bakteriekulturer er bedre til at udnytte den carbon der er i f.eks. vodka, end den som er i eddike.. Og omvendt er der kulturer som er bedre til at udnytte carbon'en i eddike end den i vodka..
One of the major concerns with simple carbon dosing is “monocultures” of bacteria. The logic of this being, certain bacteria utilize certain carbon sources better than others. If bac strain A utilizes ethanol (vodka) better than bac strain B, and you only dose ethanol…all things the same, strain A will out-compete strain B.
Jeg ved ikke om der er andre her inde der har prøvet bare at tilsætte det ene og kørt med det et stykke tid ? kunne da være meget fedt at høre lidt fra dem

Der er så mage terorier i denne verden og lige så mange som ikke er dokumenteret. For nogen køre det rigtigt godt uden at de skal fortag sig noget som helst, men hos andre vælter det konstant. Det er det der er så fedt ved den her hoppy er at det kan virke på mange forskellige måder.
- Bosse
- Dragefisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
Synes også det lyder af rigtig meget sukker.
Nyt akvarie, opdateres snarest med billeder
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Nu har jeg lavet det om, kørte en uge med bare vodka og sukker. Nu er det vodka - sukker -eddike.
Jeg oplever at jeg har fået mindrer svæv i vandet, grunden til det er nok at min skummer arbejder mere end den normalt gør. Det er stadig for tidlig til at kunne se andet end det med svæv.
Jeg oplever at jeg har fået mindrer svæv i vandet, grunden til det er nok at min skummer arbejder mere end den normalt gør. Det er stadig for tidlig til at kunne se andet end det med svæv.