Jeg har som tidl. skrevet sump i kælderen. Sumpen står direkte under akvariet så der er lodret fald på 2 meter ca.
Jeg har prøvet med aqua medic oceanrunner 3500 som brugte næsten 100 w på at løfte ca 2000 L/T retur. Dog uden lyd.
Så prøvede jeg tunze master 3000 L/T. Den løftede ca 1700 L/T og brugte 85 watt. Begge pumper brugte ca 20 % mere strøm end det maksimale opgivet.
Da pengepungen ikke var/er til red dragon købte jeg en aquabee 5000, som navnet siger 5000L/T og 75 watt og har en løftehøjde på hele 4,7 meter! Tænk over det det, det er fra vandoverfladen og næsten til 5 meter vippen i svømmehallen før der ikke kommer mere vand!
Den løfter 4000-4500 L/T retur! - og bruger "kun" 69 watt! Altså netto watt/liter en fordobling af de 2 andre pumper.
Forskellen er at de store aquabee > 3000 har skovlhjul, dvs hvor propellen er limet mellem 2 plasticplader. ( som en hjuldamper ) Det giver en meget større løftehøjde og mulighed for at holde trykket med færre watt.
Aquabeegevind passer desværre ikke på standard pvc men hullerne er 25 mm til stardard pvc. Hvis man så limer en tynd ring fra en overgangsmuffe på standard 25 mm pcv passer o-ring og låseskive til aquabee helt tæt og hvis man er præcis kan pumpen faktisk køre "tørt" udenfor akvariet uden silikoneslangetilpasning el. låseskiver
Det mest negative om pumpen er resonnansen, den brummer meget! hvis man ikke får den placeret ordentligt. Men ellers er den helt lydløs. De medfølgende sugekopper er absolut intet værd.
Pris i Dk mellem 1500 og 2500 kr i div. internetbutikker. På ebay.de starter prisen aktuelt ved 159 euro..
Jeg har ladet mig fortælle at pumpen faktisk er en "rå" udgave af mini-red-dragon?
Jeg tog desværre ingen pics. da jeg satte retursystemet op men uddyber gerne yderligere hvis ovenstående ikke er forklaret ordentligt.
Jeg vil give pumpen karakter: alround 4/5, wattforbrug 5/5, pris 5/5, lyd 3,5/5.
VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
Aquabee 5000
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2006
Re: Aquabee 5000
Tak for gennemgangen. Super at den løfter vandet bedre end de andre pumper du nævner og faktisk utroligt at den løfter hele 4500 L/T over den højde når den er rated til 5000 L/T. Det med skovhjulet er en pointe man kan bruge til noget.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Du skriver at gevindet på pumpen ikke passer med et standard 25 mm gevind. Har Aquabee så ikke noget fittings de sælger??
En anden mulighed, så også ofte bruges, er at montere et stykke siliconeslange mellem pumpe og pvc. Det tager også en del resonans
En anden mulighed, så også ofte bruges, er at montere et stykke siliconeslange mellem pumpe og pvc. Det tager også en del resonans
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Det med fittings har jeg ikke stødt på - men aquabee kan vel kontaktes pr mail - lyder som noget de godt kunne have i sortiment.
Ellers er silikoneslangen helt sikkert en mulighed, som ved red dragon pumperne. Synes bare det var smart det hele kunne skrues sammen med o-ringe
Ellers er silikoneslangen helt sikkert en mulighed, som ved red dragon pumperne. Synes bare det var smart det hele kunne skrues sammen med o-ringe
SPS : Stability provides succes