Rengøring af keramikbaggrund?

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Besvar
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Rengøring af keramikbaggrund?

Indlæg af Han$en »

Hej..

Efter mit 35L knækkede her for et par dage siden, og jeg ikke nåede at få salt hjem til vandskifte, overvejer jeg at lukke det helt ned, og rengøre det fra top til tå, og starte forfra.

Men jeg vil så lige høre - Der er keramik baggrund i med en masse grønne alger (ikke tråd - kun farve) øverst på keramikken.. Kan jeg gøre noget mod dem, for at få dem væk? Tror ikke de bliver helt nemt at skrubbe dem væk ihvertfald.

Og noget andet:

De sten jeg har der i nu - Kan jeg bare blande en spand med nyt saltvand og lægge dem i, sammen med en lille pumpe og noget lys?
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Re: Rengøring af keramikbaggrund?

Indlæg af Han$en »

Skal lige siges at jeg vælger at gøre dette inden mere går galt..

Snegle, fisk, og min lille bitte anemone overlevede ikke turen, og har nu kun 1 eremit, og en rørorm tilbage der i + alt småkravl i stenene stadig er i live..

Vil derfor rengøre helt, for at resten ikke også skal dø, og så tage en ny indkøring.
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup

Indlæg af nielsk »

Jeg har selv haft et JJ-nano magen til og uden tvivl super flot designakvarie. MEN det kan ikke klare ret stor belastning. Den sander-skummer giver jeg ikke meget for og der er fare for ophobning af "snavs" i kamrene i baggrunden.
Det er slet slet ikke beregnet til anemoner og klovnfisk mm. Ikke for at lyde hård men du har selv været ude om det væltede og tænk over det når du indkører igen.

Rørorme, søstjerner osv. hører heller ikke til deri. De dør lynhurtigt af fødemangel og bliver selv "nitrat-bomber".

Det akvarie er kun til skiver, polypper, eremitter, snegle og 1 ( EN ) enkelt fisk - ikke 2...

Jeg havde dog forholdsvis stor succes med euphilia paraancora deri også.

Hvis du vælger at sætte flere fisk i og starte op på samme belastningsniveau kræver det 5 L vandskifte fast hver 3. dag

Planen med dine sten lyder super. Baggrunden skal du bare lade være. Det hører med til opstart med algerne, de har sporer langt ind i keramikken.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Alle stjernerne er hitchhiksers fra mine sten - De er meget meget små.. Jeg har ikke selv valgt nogen af dem :)

Anemonen fulgte med en sten, og er max 3½cm i diameter, og klovnene var ca 2½cm - Dvs. et lille "opfostrings" akvarie, hvilket ikke skulle være et problem overhovedet.

Jeg er enig med skummeren - Jeg har heller ikke andet end problemer med den.

Nu her hvor jeg alligevel lukker ned for det, fjerner jeg også skillevæggen bag ved og installere min Tunze 9002c istedet, så der kan ske lidt på den front også!

Hvad angår kamrene og skidt har jeg ikke det problem her. Jeg har en lille Tunze Nano der blæser mod fordybningerne, da de alle har åbning ud mod højre, plus både eremitter og snegle gemmer sig der inde også, så der skulle gerne være trafik der.
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 4100 Ringsted

Indlæg af Olsen »

har også et JJ nano akvarium. Xenia'erne dækker over halvdelen af keramik baggrunden, den er godt indfarvet og skiverne vokser som aldrig før, Dannebrogsrejen og Klovnfisk samt eremitter ser ud til at stortrives. Der er 3 levende sten i af forskellig størrelse. Skummeren bliver tømt hver anden uge og den kører bare derud af i sit eget lille tempo. Stille og roligt, men sikkert synes vi. Og så skifter 15 % vand hver 2. til 3. måned.
Vi har ikke skiftet luftsten andet 1 gang på ca. 8 mdr.. Har 300 g. Symbiont tilsat, men om det har nogen effekt vides jo ikke.
Hvad er der af problemer med jeres skummer? Er det indstillingen I synes er besværlig? Hvor meget vand lader i passere ud af røret?
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 4100 Ringsted

Indlæg af Olsen »

Glemte lige at sige at vi har et ekstra hul i baggrunden som blæser ekstra cirkulation rundt i akvariet. Udstrømmer-studsen peger lidt over mod hjørnet over for overløbet. Det hjælper muligvis på det slam i omtaler. Hos os virker det i hvert fald ok.
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Bare af ren nysgerrighed, hvordan knækkede akvariet?
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

thyme - Nitrit'en og Nitraten steg inde for et døgn til over 5.0 i nitrit, og omkring 50 i nitrat - Hvilket må siges at være voldsomt ;)

Olsen - Min skummer kun nogen gange - Tror den har sin egen mening. Vil skyde på at jeg lader den smide 50-60 liter ud i timen.. Det løber stille, men jævnt :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Nåh ja ok, det vidste jeg egentlig godt. Troede lige det blev ment bogstaveligt :)

Jah du har nok presset baljen lidt for kraftigt. Luftpumpen der følger med den Sander er også underdimensioneret.
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Well, efter andres erfaringer med akvariet har det faktisk ikke været belastet.. Jeg havde som skrevet kun den lille bitte anemone og 2 små klovne på under 3cm..

Jeg har en bekendt der har samme akvarie, som kører helt uden vandskift, 2kg sten, samme skummer/luftpumpe, en anemone på 15cm ca, og 2 klovne på 5-7cm.. Det har kørt sådan i snart 9mdr, og alle dyr ser virkelig ud til at stortrives :)

Tror bare jeg enten har dummet mig med et eller andet, haft et eller andet der er dødt, og har forgiftet vandet, eller bare været uheldig, og for hurtig til at fylde i baljen.

Men jeg rengøre det imorgen, og starter det helt forfra.. Denne gang kun med de resterende levende jeg har, og så først fisk om minimum 4 ugers tid :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Mickey86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 2300 København S
Kontakt:

Indlæg af Mickey86 »

kedeligt for dig hansen held og lykke med omgang 2 :h Bliver helt irriteret på personen som står for det skod akvarie (uden og nævne navne admin :sneaky2: )
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Mickey86 skrev:kedeligt for dig hansen held og lykke med omgang 2 :h Bliver helt irriteret på personen som står for det skod akvarie (uden og nævne navne admin :sneaky2: )
Jaah, jeg er endt som med mit RSM jeg havde - Ud og købe ny teknik alligevel..

Men okay, jeg har fået en flot keramik baggrund her, og et hængefilter der også kører ganske upåklageligt.. Men skummeren måtte skiftes..

Jeg har nu hældt vand og sand i igen, og har mine sten, skiver, polypper, snegle osv i en spand med lys og varme.

Skifter 1L vand i spanden om dagen, da den kører uden skummer
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"