VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
Spandpumpe
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 5550 Langeskov
Spandpumpe
Hej
Jeg har tænkt mig at købe en spandpumpe, som jeg vil tilslutte mit RSM 130. Dette gør jeg for at kunne have et bedre filter, der ikke dræber vandflowet og for at få noget mere flow i akvariet plus en ekstra vand mængde! Den jeg har haft kig på er denne her? Men da jeg er helt ny indenfor saltvand, ville jeg lige høre jeres mening omkring den her spandpumpe http://shop.malawicarsten.dk/product.asp?product=5891 .. Vil den kunne bruges? Jeg har tænkt mig at skulle have symbiont, rowaphos og eventuelt aktivt kul i. Har i andre forslag til medie? og hvad mener i er det bedste materiale?
På forhånd mange tak!
Bjørn Jensen
Jeg har tænkt mig at købe en spandpumpe, som jeg vil tilslutte mit RSM 130. Dette gør jeg for at kunne have et bedre filter, der ikke dræber vandflowet og for at få noget mere flow i akvariet plus en ekstra vand mængde! Den jeg har haft kig på er denne her? Men da jeg er helt ny indenfor saltvand, ville jeg lige høre jeres mening omkring den her spandpumpe http://shop.malawicarsten.dk/product.asp?product=5891 .. Vil den kunne bruges? Jeg har tænkt mig at skulle have symbiont, rowaphos og eventuelt aktivt kul i. Har i andre forslag til medie? og hvad mener i er det bedste materiale?
På forhånd mange tak!
Bjørn Jensen
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Spandpumpe
Selvfølgeligt kan den bruges, men du skal være meget omærksom på at det er ikke meget vand den smider tilbage i akvariet. Den har en løftehøjde på 1,8 meter, i den højde kommer der kun lige vand ud af slangen. Så til at skaffe mere cirkulation duer den ikke.
Nu står et RSM ikke i 180 cm højde, så lidt vand kommer der igennem, og det vil passe fint til både Rowaphos og kul. Glem alt om symbiont, flere har prøvet det, men ingen har haft nogen noterbar effekt af det. Husk også på at du skal åbne filteret ganske ofte, for aktivt kul, bliver ret hurtigt inaktivt.
Nu står et RSM ikke i 180 cm højde, så lidt vand kommer der igennem, og det vil passe fint til både Rowaphos og kul. Glem alt om symbiont, flere har prøvet det, men ingen har haft nogen noterbar effekt af det. Husk også på at du skal åbne filteret ganske ofte, for aktivt kul, bliver ret hurtigt inaktivt.
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 5550 Langeskov
Tak for svaret. Så skrotter jeg det symbiont. Jeg har også alle en tunze 6045, så det med cirkulationen går nok . Men har du et andet forslag til et tredje materiale? Der er nemlig tre kamre, der kan fyldes op med materiale.
- Lub
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland
Følger lige med her. Nu har jeg så godt nok smidt de der symbiont i og om de virker ved jeg ikk helt men det skader vel ikk de er der... Hvad er det aktiv kul lige og det rowaphos?? hvad går det ind og gør og hvor skal det smide i henne?? Hvordan kan man se når det er inaktivt??
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Fyld spanden op med Rowaphos. Det koster spidsen af en jetjager, men der går lang tid før end det skal skiftes.
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 5471 Søndersø
Hvad er fordelen ved at sætte en spandpumpe på ? Hvad skal der fyldes i filterbeholderen ? Skal filteret renses i og så fald hvor tit ? Har en fluval fx5 (http://www.akvarieforretningen.dk/produ ... roduct=738) stående kan jeg bruge den til noget ? har også eheim stående 2228 og 2329. Eller skal jeg bare lade dem stå i kasserne i skuret???
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=23866Lub skrev:Følger lige med her. Nu har jeg så godt nok smidt de der symbiont i og om de virker ved jeg ikk helt men det skader vel ikk de er der... Hvad er det aktiv kul lige og det rowaphos?? hvad går det ind og gør og hvor skal det smide i henne?? Hvordan kan man se når det er inaktivt??

/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)

-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Livet er for kort til spandpumper....
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 16
det kan da godt være at du har ret.... men jeg søger et lidt mere uddybende svar.. der må da være nogle af jer erfarende saltvandsfolk der kan skrive om hvorfor livet er for kort til spandpumper eller er det nu også det ???
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
- Saltvand siden?: 2006
Jeg har da godt nok tænkt mig at bruge 2 af de små Eheim's når mit store bliver sat igang..
En med Rowaphos, og en anden til reserve.. Til hvis der fx. lige skal køres med kul, eller andet. Og også hvis der er meget svæv i vandet (kører ikke med hverken svampe eller vat i systemerne)
En med Rowaphos, og en anden til reserve.. Til hvis der fx. lige skal køres med kul, eller andet. Og også hvis der er meget svæv i vandet (kører ikke med hverken svampe eller vat i systemerne)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Man kan da sikkert godt bruge spandpumper, men det er noget af det jeg er aller mest glad for ikke at skulle bruge da jeg skiftede til saltvandsakvarieBlæksprutten skrev:det kan da godt være at du har ret.... men jeg søger et lidt mere uddybende svar.. der må da være nogle af jer erfarende saltvandsfolk der kan skrive om hvorfor livet er for kort til spandpumper eller er det nu også det ???
Årsagerne til at jeg er glad for at slippe for spandpumpen er:
- Den skal rengøres jævnligt.
- Efter rengøring skal den samles og genstartes også larmer den indtil man har fået vrikket al luften er ude af systemet.
- Min Fluval var desuden lidt bøvlet at få tæt når man samler den efter rengøring..
Jeg ville nok hellere investere i et rigtigt fosfat eller nitrat filter, hvis du vil have noget der batter til saltvand?
/Henrik
- Brian C
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fredericia
så besværlig er en spandpumpe nu heller ikke, den sidste jeg havde i brug kørte 3 år+ uden én eneste rengøring og det sjove var at den holdte nitraten lå mellem 5 og 10, ganske vist i en ferskvandstank, men der var masser af cichlideyngel og deraf kraftig fodring, vandskift blev foretaget max en gang hver 3-4 månedMusiker skrev:Man kan da sikkert godt bruge spandpumper, men det er noget af det jeg er aller mest glad for ikke at skulle bruge da jeg skiftede til saltvandsakvarieBlæksprutten skrev:det kan da godt være at du har ret.... men jeg søger et lidt mere uddybende svar.. der må da være nogle af jer erfarende saltvandsfolk der kan skrive om hvorfor livet er for kort til spandpumper eller er det nu også det ???
Årsagerne til at jeg er glad for at slippe for spandpumpen er:
- Den skal rengøres jævnligt.
- Efter rengøring skal den samles og genstartes også larmer den indtil man har fået vrikket al luften er ude af systemet.
- Min Fluval var desuden lidt bøvlet at få tæt når man samler den efter rengøring..
Jeg ville nok hellere investere i et rigtigt fosfat eller nitrat filter, hvis du vil have noget der batter til saltvand?
/Henrik
materialet var Ehfisubstrat pro (sintret glas a la symbiont) så nej de skal ikke renses tit
i saltvand, er sagen nok en lidt anden... og dog jeg prøvede for sjov skyld at lave et stort DIY indvendigt filter med Ehfi suhstrat pro i et 200 liters som et forsøg, ingen skummer enkelte mindre levende sten, ikke noget der ville batte noget, nitraten begyndte i løbet af et par mdr at falde, til sidst lå den på max 2, men det var lige et sidespring
ofrer man hvad det koster og fylder spanden op med Rowaphos, Ecopos, Biophos eller andre lignende produkter så burde det vare længe inden den skal renses. og jeg ser ingengrund til at fare ud og købe et dedikeret specialfilter når man ligger inde med en spand
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 16
se det var noget jeg kunne bruge ! begrundelser for og en i mod. Tak for svarene ! Jeg tror jeg prøver at koble en spandpumpe på. Er jeg ikke tilfreds kommer det kun til at koste mig tiden og bøvlet !!!