Pletter på fisk.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 6200 Aabenraa
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Aabenraa
Pletter på fisk.
Jeg har fået mig en palet kirug der har fået nogle hvide pletter og har så læst at den skal have ro og adgang til foder og det skulle så kunne hjælpe?
Mit endelige spørgsmål går så på om der er forskellige former for hvide pletter?
Da mine to gule kiruger også har fået pletter men de er så ikke hvide men ligner nærnet bitte små knopper. De klør sig også heletiden. Hvad kan det være og er der noget jeg kan gøre udover foder og ro...?
Vand kval. er ok på nær nitrat som er på 10. men ingen po4, no2 og nh4.
Mit endelige spørgsmål går så på om der er forskellige former for hvide pletter?
Da mine to gule kiruger også har fået pletter men de er så ikke hvide men ligner nærnet bitte små knopper. De klør sig også heletiden. Hvad kan det være og er der noget jeg kan gøre udover foder og ro...?
Vand kval. er ok på nær nitrat som er på 10. men ingen po4, no2 og nh4.
- klaus meyland
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8500 Grenaa
- Saltvand siden?: 2004
Re: Pletter på fisk.
jeg snakkede med en ovre ved martin (saltvandsbutikken) han sagde at de godt kunne få hvide pletter hvis man har for lav kh+ og ca eller ustabile værdier, forde de virker som buffer for ph´n , så hvis de var for lave kunne ph´n svinge lidt mere og det er det som giver dem pletter. men jeg vil ikke ligge hovedet på blokken 

er ved at planlægge mit comeback 

-
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2650 Hvidovre
- Geografisk sted: Hvidovre
Det kan jo også være stres. Har selv en gul som klør sig utrolig meget. Købte den igår, så jeg tror det er stres. Den skal bare have fred og ro. Og så mulighed for at spise, når den vil.
Nu ved jeg jo ikke hvor længe dine har haft pletter eller hvor længe du har haft dem?
Nu ved jeg jo ikke hvor længe dine har haft pletter eller hvor længe du har haft dem?
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2006
Har hørt at fisk med hvide pletter skulle have godt at at blive fodret godt og grundigt, men man skal selvfølgelig passe på ikke at vælge akvariet. Måske nogen andre også har hørt om den kur?
-
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2650 Hvidovre
- Geografisk sted: Hvidovre
Det med at fodre godt og grundigt, kan selvfølgelig være en god idé.
Men nytter ikke så meget, hvis den ikke vil spise. Tang, er nok en god idé. Men fred og ro, er nok en ligeså god idé.
Men nytter ikke så meget, hvis den ikke vil spise. Tang, er nok en god idé. Men fred og ro, er nok en ligeså god idé.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
De gule kirurger har jeg haf i ca. 1 månede og palet i ca. 1 uge. men den så også lidt sløj ud da den kom i akvariet men de spiser alle sammen fint.
Jeg synes pletterne er kommet siden igår.
igår lavede jeg et vandskift på 15% da der var kommet en lille smule fosfat i vandet. og så smed jeg lidt aktivt kul i en filter sok men ved ikke om det kan skyldes det.
Ps. som skrevet er værdierne nu ok på nær lidt nitrat. ca er dog ikke på mere end 300 så det kunne godt være jeg skulle købe noget ca tilsætning imorgen.
Jeg synes pletterne er kommet siden igår.
igår lavede jeg et vandskift på 15% da der var kommet en lille smule fosfat i vandet. og så smed jeg lidt aktivt kul i en filter sok men ved ikke om det kan skyldes det.
Ps. som skrevet er værdierne nu ok på nær lidt nitrat. ca er dog ikke på mere end 300 så det kunne godt være jeg skulle købe noget ca tilsætning imorgen.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg ved at nogle forhandlere kører med en noget lavere saltholdighed, netop fordi parasitter ikke kommer frem ved den lave saltholdighed. men så snart fisken kommer i vand med "normal" saltholdighed, vælter pletterne frem.
Når din Ca kun er på 300, hvad så med KH??
Men fred og ro, samt en konstant mulighed for at spise er meget væsenlige elementer i behandlingen. Men desværre forsvinder pletterne for at komme igen. Sådan vil det forsætte i perioder, indtil fisken ikke kan klare mere og dør.
Det var så et "worst case senario"
Ved god fodring, vil pletterne med tiden blive færre og færre, efterhånden som fiskens slim lag bliver tykkere og tykkere.
Det er nemlig sådan at når parasitterne forsvinder fra fisken, falder de til bunden, hvor den ligger og "modner" indtil den sprænger og et antal nye små parasitter er klare til at angribe fisken. Hvis fiskens slimlag er så tykt at parasitten ikke kan få fat i huden på fisken, falder den af igen og går til grunde.
Fra parasitten er "klækket" har den max 24 timer til at finde en fisk at snylte på.
Regn med at der kan gå flere måneder inden du kan erklære en sejr over parasitterne.
Når din Ca kun er på 300, hvad så med KH??
Men fred og ro, samt en konstant mulighed for at spise er meget væsenlige elementer i behandlingen. Men desværre forsvinder pletterne for at komme igen. Sådan vil det forsætte i perioder, indtil fisken ikke kan klare mere og dør.
Det var så et "worst case senario"
Ved god fodring, vil pletterne med tiden blive færre og færre, efterhånden som fiskens slim lag bliver tykkere og tykkere.
Det er nemlig sådan at når parasitterne forsvinder fra fisken, falder de til bunden, hvor den ligger og "modner" indtil den sprænger og et antal nye små parasitter er klare til at angribe fisken. Hvis fiskens slimlag er så tykt at parasitten ikke kan få fat i huden på fisken, falder den af igen og går til grunde.
Fra parasitten er "klækket" har den max 24 timer til at finde en fisk at snylte på.
Regn med at der kan gå flere måneder inden du kan erklære en sejr over parasitterne.
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Saltvand siden?: 2008
Jeg kender nu en forhandler der kører med højere saltholdighed i systemet - omkring 1027- kan nu ikke huske hvorfor....Jeg ved at nogle forhandlere kører med en noget lavere saltholdighed, netop fordi parasitter ikke kommer frem ved den lave saltholdighed.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
Jeg har en KH på 8 og der har den ligget meget stabilt i noget tid.
men jeg regner med at købe noget ca tilsætning idag men skal jeg også købe noget kh buffer så den kommer til at ligge på omkring 10.??
Ville det så hjælpe hvist jeg over noget tid sænker mit salt indhold.? eller kommer ville det bare bluse op igen når jeg så igen hæver mit salt indhold..?
men jeg regner med at købe noget ca tilsætning idag men skal jeg også købe noget kh buffer så den kommer til at ligge på omkring 10.??
Ville det så hjælpe hvist jeg over noget tid sænker mit salt indhold.? eller kommer ville det bare bluse op igen når jeg så igen hæver mit salt indhold..?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Pletterene vil komme igen, med mindre du sænker saltindholdet MEGET men så kan du kun have fisk i akvariet intet andet. Og hyposaliniteten (mener jeg et hedder) skal stå på i lang tid - flere måneder. Og alligevel risikerer du at de kommer igen.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
Okey jeg må prøve at give dem noget ro og godt med foder og så får jeg lige hævet min CA og så må vi se hvad der sker.
Tak for hjælpen.
Tak for hjælpen.

- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Ved godt det ikke er muligt at svare præcist, men hvor mange dage kan en fisk leve med hvide pletter før den går ned? Går der et par dage, en uge eller hvad har I oplevet?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Ja, det er ikke til at give et præcist svar på. Dertil er der for mange variabler.
For hver gang der kommer pletter på fisken, vil der være flere og flere, så alt efter angrebet styrke og fiskens helbred, kan det måske tage et par måneder.
Men som jeg tidligere har skrevet, er fisken i god foderstand og slimlaget på fisken optimalt, har parasitter(pletter) ikke de store chancer.
For hver gang der kommer pletter på fisken, vil der være flere og flere, så alt efter angrebet styrke og fiskens helbred, kan det måske tage et par måneder.
Men som jeg tidligere har skrevet, er fisken i god foderstand og slimlaget på fisken optimalt, har parasitter(pletter) ikke de store chancer.
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense NØ
Her kommer lige min erfaring fra en Palet der engang var mere hvid end blå: Noritang mange gange om dagen, fuldstændig ro, ingen rykken rundt, ingen ruderens, ingen foran eller i nærheden af akvariet, 8-10 dage så blev ruderne renset, de fleste pletter var væk, Noritangen kommer stadig 1-2 gange dagligt, Paletten er vokset fra en 5krone til ca. 10cm på et år. Pletter har vi ikke set siden.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Kan UV egentlig dræbe parasitterne eller på nogen måde bruges i kampen mod hvide pletter?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Ja, UV bruges til at dræbe parasitter med, men det er ikke bare et hvilket som helst UV anlæg du kan tage.Olsen skrev:Kan UV egentlig dræbe parasitterne eller på nogen måde bruges i kampen mod hvide pletter?
I ferskvand, bruger man det til at dræbe alger, og der kan man enten have et stort flow eller lille Uv rør. De anlæg duer ikke til saltvand.
få en snak med f.eks Thomas fra Klovnfisken, han vil kunne vejlede dig.