Dette indlæg er skrevet ud fra mine egne erfaringer med produktet og andres gode råd omkring det. Der er i dette indlæg ikke taget stilling til evt. tilvænning af korallen. Nogle vender til og nogle gør ikke. Hvis du er en af dem der vender korallen til, så vend den til i en skål eller lign. inden du starter med Coral Cure.
Om produktet:
Coral Cure er et produkt man køber og bader sine koraller i, inden de kommer op i ens eget akvarie. På den måde sikre man at man ikke får ubudne gæster som planarier, behåret krabber osv. Det er en jod opløsning som ikke gør skade på korallen, man bruger den ved at blande Coral Cure med saltvand.
Produktet kommer i en flaske med pumpe der gør doseringen nem. Da det er en job opløsning skal man være meget opmærksom på at det farver og at farven ikke er til at få af igen.
Man kan saktens behandle flere koraller af gangen blot din beholder er stor nok, dog kan du kun bruge opløsningen én gang.
Det kræver:
- To beholdere i plast eller glas der er store nok til at rumme korallen
- Et litermål
- Et stop ur
Behandling:
Tag vand fra dit akvarie op i litermålet (eks 1L)
Hæld vandet i beholderen
Hæld Coral Cure i
Læg korallen heri
Man dosere et pumpetryk pr 200ml. vand. 1 l vand = 5 pumpetryk. Korallen skal ligge fra 7-15 min jvf. flasken, men skal man have de små behåret krabber med så lad korallen lægge 20-25 min.
Når tiden er gået så tag korallen op og læg den / ryst den evt. lidt i beholder to med alm. saltvand fra akvariet. Defter kan korallen puttes i akvariet.
Bemærkninger:
Coral Cure er ikke et mirakelmiddel, men det kommer langt derhen af. Jeg er ikke i tvivl om at jeg fra nu og i al fremtid vil bruge dette ved nye koraller.
De er danske instruktioner på flasken
Det er umuligt at lukke pumpesystemet på flasken igen uden at spilde en masse af opløsningen, tør derfor tuden af og læg den i en frostpose og tilbage i pakken. Opløsningen svækkes / ødelægges af lys og ilt.
Prisen ligger på omkring kr. 100-130 for en flaske på 200ml.
Andet:
Kom gerne med jeres erfaringer om dette produkt