Boyu 128 liters!
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 5550 Langeskov
Boyu 128 liters!
Hej
Jeg får købt mig et 128 liters boyu i næste uge, men har lige et par spørgsmål...
Jeg har tænkt mig at sætte 15 kg levende sten i, er det´optimalt eller er det bedre med 20 kg? Desuden har jeg læst mig til at det er bedst med en ekstra pumpe, og derfor overvejer jeg at købe denne http://dyfo-svendborg.dk/akvarier-akvar ... 0-252.html . Men er det at skyde gråspurve med kanoner???
Hvor mange fisk tror der vil kunne gå i det, når det hele er oppe at køre? Og belaster blødekoraller akvariet? eller har de modsatte virking?
På forhånd mange tak Bjørn Jensen
Jeg får købt mig et 128 liters boyu i næste uge, men har lige et par spørgsmål...
Jeg har tænkt mig at sætte 15 kg levende sten i, er det´optimalt eller er det bedre med 20 kg? Desuden har jeg læst mig til at det er bedst med en ekstra pumpe, og derfor overvejer jeg at købe denne http://dyfo-svendborg.dk/akvarier-akvar ... 0-252.html . Men er det at skyde gråspurve med kanoner???
Hvor mange fisk tror der vil kunne gå i det, når det hele er oppe at køre? Og belaster blødekoraller akvariet? eller har de modsatte virking?
På forhånd mange tak Bjørn Jensen
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Odense NØ
Re: Boyu 128 liters!
15 kg er lidt i underkanten, koraller belaster ikke akvariet på samme måde som fisk gør, det gør anemoner.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
- spax
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9900 Frederikshavn
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Frederikshavn
Som helena skriver så er 15 kg for lidt, du skal nok op på de 20 kg. ekstra cirkulation er kun godt. du ville nok kunne holde 6 fisk, alt efter størelse på dem, kiruger belaster noget mere end en alm fisk.
Mvh kim
160L akvarie med 54L sump. Tunze overløb. Tunze 6045. Tunze 6015 x 2 . Tunze 9005 skummer. ATI sunpower 6x24w
viewtopic.php?f=92&t=48533
160L akvarie med 54L sump. Tunze overløb. Tunze 6045. Tunze 6015 x 2 . Tunze 9005 skummer. ATI sunpower 6x24w
viewtopic.php?f=92&t=48533
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 16
- Breuner
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Nordjylland
Jeg vil ikke mene at dine koraller belaster akvariet noget videre, men de stiller til gengæld lidt større krav til både vandkvaliteten og lysmængden over akvariet.
Der går vel typisk et par måneder inden man begynder at sætte fisk i, det finder man best ud af, ved at måle de forskellige vandværdier med de testsæt som du osse skal ud og købe..
Men husk det er bedre at vente for længe end for kort..
Med hensyn til pumpen, så kender jeg ikke den du linker til, men hvis det var mig så ville jeg helt sikkert gi den sidste 100-lap og købe en Tunze Nano istedet http://petsupply.dk/product_info.php?cP ... ts_id=5051 Den er meget lydløs og driftsikker. Og så sættes den fast på ruden med en magnet, det syntes jeg ihvertfald er rart. Dem med sugekop har det med at slippe ruden engang imellem, falde ned i bunden og hvivle bundlaget rundt i hele baljen..
Nu ved jeg ikke hvor meget cirkulation der følger med til sårn et Boye, men man siger jo at 30-40 x akvarievolumen er godt, så hvis økonomien tillader det, så var det måske en ide at investere i 2 af de ovennævente pumper, det er ihvertfald bare vigtigt at der ikke er stille stående vand nogen steder i baljen.
Det er selvfølgelig en del penge til pumper, men husk at dem kan du jo osse bruge NÅR (ikke HVIS) du senere opgradere til en større balje..
Men velkommen i den spændende saltvandsverden..
Der går vel typisk et par måneder inden man begynder at sætte fisk i, det finder man best ud af, ved at måle de forskellige vandværdier med de testsæt som du osse skal ud og købe..

Med hensyn til pumpen, så kender jeg ikke den du linker til, men hvis det var mig så ville jeg helt sikkert gi den sidste 100-lap og købe en Tunze Nano istedet http://petsupply.dk/product_info.php?cP ... ts_id=5051 Den er meget lydløs og driftsikker. Og så sættes den fast på ruden med en magnet, det syntes jeg ihvertfald er rart. Dem med sugekop har det med at slippe ruden engang imellem, falde ned i bunden og hvivle bundlaget rundt i hele baljen..

Nu ved jeg ikke hvor meget cirkulation der følger med til sårn et Boye, men man siger jo at 30-40 x akvarievolumen er godt, så hvis økonomien tillader det, så var det måske en ide at investere i 2 af de ovennævente pumper, det er ihvertfald bare vigtigt at der ikke er stille stående vand nogen steder i baljen.
Det er selvfølgelig en del penge til pumper, men husk at dem kan du jo osse bruge NÅR (ikke HVIS) du senere opgradere til en større balje..

Men velkommen i den spændende saltvandsverden..

Mvh. Breuner.
Fragmenter i stærke farver købes i nærheden af Aalborg
190 L Juwel hjørneakvarie - Nedlukning igang.
130 L Red Sea Max - Nedlukning igang.
126 L DIY projekt - Kører.
530 L Helglas - Under konstruktion.

-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 16
Ok. Det var også den tid, jeg regnede med ca.
Hvor mange af værdierne er nødvendige at læse til at starte med? Hvis jeg kun skal have fisk og blødkoraller i starten... Ammonium, nitrit og nitrat og hvad mere? Jeg følger dit råd og køber en tunze istedet, så man ved at det virker
! Den skulle vist være ok, den pumpe, som hører med boyuen, men alligevel ikke nok...

- Breuner
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
Fejl..
Mvh. Breuner.

- Breuner
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
Ud over de værdier du selv nævner, så skal du osse lige holde øje med pH'en, og så er der selvfølgelig de 2 oplagte målinger med Salinitet (salt) og temperatur, men det ved du sikkert godt.. 
Af saltmåler vil jeg anbefale glaskolbe modellen, man kan osse få sårn nogle plastmodeller med sugekop til at sætte på ruden, de er lavet med en viserarm indeni som kører op og ned, men de er alt for unøjagtige
Og så til de andre testsæt kan jeg kun anbefale mærket "Salifert", jeg startede selv med "Red Sea" testsæt, men jeg fandt hurtigt ud af at de var alt for upræcise, så jeg har istedet købt alle sammen i Salifert nu..
Jeg ved ikke om du har set Brians saltvandsintro, men ellers kan den varmt anbefales:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=918

Af saltmåler vil jeg anbefale glaskolbe modellen, man kan osse få sårn nogle plastmodeller med sugekop til at sætte på ruden, de er lavet med en viserarm indeni som kører op og ned, men de er alt for unøjagtige

Og så til de andre testsæt kan jeg kun anbefale mærket "Salifert", jeg startede selv med "Red Sea" testsæt, men jeg fandt hurtigt ud af at de var alt for upræcise, så jeg har istedet købt alle sammen i Salifert nu..

Jeg ved ikke om du har set Brians saltvandsintro, men ellers kan den varmt anbefales:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=918
Mvh. Breuner.

-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 16
Tak for de gode svar og råd, dem vil jeg følge! Min i dag fik jeg mit akvarie ind ad døren, det blev til et RSM istedet, da de var på tilbud
Så om et par timer kommer stenene i! De myldrer med liv
Endnu en gang tak for de gode svar!

Endnu en gang tak for de gode svar!
- Nielsen'sbilplejeAalborg
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9220 Aalborg Øst
- Saltvand siden?: 1992
- Geografisk sted: aalborg
Tillyke... ja den har vi ikk hørt før
... Men det var da et godt valg

- Reactions:
- 16
hehe, takker;) Men har lige et spørgsmål, hvilken temp. skal vandet have før man kan sætte de levende sten i ?
- Nielsen'sbilplejeAalborg
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9220 Aalborg Øst
- Saltvand siden?: 1992
- Geografisk sted: aalborg

- Reactions:
- 16
Det er i sort 

- seier
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: vordingborg
lige en bemærkning.jeg synes nu ikke at det er helt rigtigt at sige blødkoraller slet ikke belaster et akvarie.
flere arter kan finde på at afkaste en del slim i perioder og det kan nu svine en hel del samt genere andre arter nogen gange. Det bør man tage med i sine betragtninger.
flere arter kan finde på at afkaste en del slim i perioder og det kan nu svine en hel del samt genere andre arter nogen gange. Det bør man tage med i sine betragtninger.