Jeg har hørt man ''skal'' have en hugo i sit akvarie da det er en god cleaner. Men hvad er det latinske navn? Hvis man søger på nettet under hugo er det ikke lige en fisk der kommer frem først
morten-s skrev:Jeg har hørt man ''skal'' have en hugo i sit akvarie da det er en god cleaner. Men hvad er det latinske navn? Hvis man søger på nettet under hugo er det ikke lige en fisk der kommer frem først
Mvh Morten.
- Man "skal" ikke have den!
Jeg holder kun Kirurger, og har derfor ikke "brug" for den. Men dette kommer også an på hvor stort dit akvarie er... I et mindre akvarie hvor man ikke med god samvittighed kan holde Kirurger, da er Hugo absolut et nyttedyr!
Hugo er efter min mening kun et nyttedyr så længe der er alger den kan spise. Ikke alle kan få dem til at tage det fodre vi giver vores fisk og af samme grund vil mange dø af sult som algerne forsvinder desværre.
Men bestemt ikke en fisk man "skal" have, dog er den utrolig sjov at følge i akvariet når den trives
tak for de mange svar
Jeg har et akvarie på 350 L. og reger med både og vil holde Kirurger og en enkelt hugo.
jeg var godt klar over at man ikke ''skal'' have en hugo men jeg synes bare der er mange der har en.
Men dejligt og vide hvad det latinske naven er.
Det er jo da nok ikke smart at holde kiruger og hugo sammen da de har helt det samme emne som fodre nemlig alger, jo kiruger vil også gerne have det andet men de skal have alger i en eller anden form.
Mit råd er drop den hugo, der er så mange andre sød sjove fisk at vælge imellem.
En gul kirug(Zebrasoma flavecens) vil være passende til den størrelse akvarie du skal have, den er meget effektiv, specielt mod grønalger. Men vil ikke forsøge med to, da din balje ikke er større end 325, sandsynligheden for at de vil slås er absolut også til stede.
morten-s skrev:okey så må jeg jo nøjes med en men det kan vel godt lade sig gøre at holde både en gul kirug og en palet kirug i samme akvarie.
- Du kan godt holde de to sammen! Men på et tidspunkt vil opstå behov for at købe en større balje, da paletten vokser sig for stor... Men en større balje er jo ikke det værste!
Ja, du kan godt holde en palet og en gul kirug sammen, men du for som nævnt af andre brug for en væsentlig større balje efterhånden, da palet kirugen bliver for stor til den balje.
Ja en større balje er slet ikke det værste . Der er skam også mange planer for fremtiden noget med at bygge noget ind i vægen men det kommer nok først om nogle år....