Nu da jeg er HELT ny i denne hobby, og min algefase er ved at være sluttet.
Alger er blevet brune og påbegyndt deres rejse væk.
Så kommer jeg til mit spørgsmål.
Koraller hvor meget plads skal de bruge til sidde/ligge på? lige så meget som den selv fylder, og
skal det være på sten der ligger flat (mere vandret ) eller hvordan?
Her er lige et par billeder af min stenopsætning. Kan jeg godt have en go slat koraller ?
Eller anbefaler i jeg laver stenopsætningen om ? Et 130 l's rsm jeg har
Beklager kvaliteten da jeg ikk har et bedre kamara.
Koraller, hvor meget plads?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Koraller, hvor meget plads?
Det er et meget svært spørgmål at svare på for hvilken koral er det??
Mange koraller sætter sweepertentaker ud om natten. Det er en form for kemisk krigsførelse.
Galaxthea sender nogle på op i mod 20 cm lange tentakler ud, hvorimod Montipora og Acropora næsten kun brænder ved berøring.
Mange koraller sætter sweepertentaker ud om natten. Det er en form for kemisk krigsførelse.
Galaxthea sender nogle på op i mod 20 cm lange tentakler ud, hvorimod Montipora og Acropora næsten kun brænder ved berøring.
-
- Naso kirurg
- Reactions: 0
- 17
- Postnummer: 6950 Ringkøbing
- Geografisk sted: Vestjylland
okay.Carsten skrev:Det er et meget svært spørgmål at svare på for hvilken koral er det??
Altså skal koraller bruge en mere vandret sten at ligge på eller kan man bare lime demfast der hvor man gerne vilhave dem eller?
fordi jegspørger er fordi min stenopsætning er ikk så meget vandret hvis du forstår

- Anette
- Dragefisk
- 17
- Postnummer: 8700 Horsens
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Horsens
Du kan sagtens lime/lade korallerne gro fast på en ujævn overflade eller lime stenen de står på fast. Det upraktiske i dette er blot at korallerne er sværere at flytte hvis du fx har en anemone der er på vandretur henover dér hvor korallerne er sat fast. Men på den anden side får eremitter osv meget svært ved at vælte dem ned.
Personligt lader jeg blødkoraller gro fast direkte på stensætningen eller en mindre sten der er placeret i den, mens stenkorallerne bliver placeret på en mere jævn overflade...
Personligt lader jeg blødkoraller gro fast direkte på stensætningen eller en mindre sten der er placeret i den, mens stenkorallerne bliver placeret på en mere jævn overflade...
Mvh Anette og Kristoffer
-
- Naso kirurg
- 17
- Postnummer: 6950 Ringkøbing
- Geografisk sted: Vestjylland
okay det vil sige at blødkorallerne ikk har brug for at det skal være så jævn og at de sagtens can sætte sig fast på en lille skråning ?Anette skrev:Du kan sagtens lime/lade korallerne gro fast på en ujævn overflade eller lime stenen de står på fast. Det upraktiske i dette er blot at korallerne er sværere at flytte hvis du fx har en anemone der er på vandretur henover dér hvor korallerne er sat fast. Men på den anden side får eremitter osv meget svært ved at vælte dem ned.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions: 10
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Stenkoraller har heller ikke behov for an plan flade. Det sætter selvfølgelig nogle begrænsninger i placeringen af dem, hvis du ikke fjerner den "sten" de står på.
Hvis du kan finde en sprække i opsætningen, på en mere eller mindre lodret flade, kan du presse korallen fast der.
Hvis du kan finde en sprække i opsætningen, på en mere eller mindre lodret flade, kan du presse korallen fast der.