VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

En saltvands mand på prøve

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
jankrogh
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
17
Postnummer: 3250 Gilleleje
Geografisk sted: Gilleleje
Kontakt:

En saltvands mand på prøve

Indlæg af jankrogh »

Hej alle syntes lige jeg ville fortælle lidt om mine oplevelser med saltvand.

Det er en spændenende hobby og med dens udfordringer jeg startede i Nov 07 og fik det dejlige op og køre med mange spændenden koraller og fisk, og som mange andre også kan nikke genkende til så har man travlt med at få noget at se på, og det kan koste........ jeg tro det koste mig ca 4 fisk og 2 koraller men det er jo også begrænset hvad man kan proppe i 130 l RMS. "Billede 1a"

Men jeg skulle ikke køre uden at opleve noget , i Marts fik jeg formeget varme og temp var oppe på 32 g hvilke jeg opdaget efter 48 timer hvilke koste mig 5 stk koraller (så kan jeg lære det husk at holde øje hverdag :embarassed: ) så fik jeg mulighed til købe en HQI så jeg kunne prøve med stenkoraller osv og det skulle prøves. Jeg var så ude i sommer og skulle have noget ny og fik mig en Fugia "billede 1aa" flot og 3 favet den stod flot men efter en måned begyndte den at blive hvid i kanterne og skrumbe ind, Ringe til min Mentor og høre om jeg havede gjort noget forkert, men nej vi fandt ikke noget, dog var der begyndende agler og Måske det var Phosphat gang med målinger men nej heller ikke, ok Algerne optag det nok.
en dag var jeg så på skov tur og var ude og kikke på akvarie og fik en historie om Planaier og for hjem for at kikke og til min store skræk fik jeg øje på dem ............ Fuck.. trode det var forlidt vandstrømning men nej " Billede 1b og 2".
suk skulle jeg nu miste men igen var min mentor meget rolig ....... Rolig nu Jan blev der sagt....... en time afgangen
Mig afsten og købet "Flatworms Exit , Kul, Vat slange osv , hjem og lave Vand til udskiftning.
også..... tirsdag aften kl17 op med alle løse koraller uden sten kl 18 fik de gift......... 3 min efter flød de rundt og skummeren gik igang efter 45 min skulle det så have KUL 500g i en timer og derefter 50% vandskift efter det "Billede 3"
Nu skulle der bare kikkes om der skulle vælte noget var klar med yderlig vand til udskift men det så rimligt ud og korallerne foler sig stille og rolig ud og fiskene fik lidt mad (Pyyha) HOV ....... mine dannebro rejer begynte at føder JUHUU bedste til 300 rejer unger (eller hvormange de nu føder) men det skulle være løgn der var ædergilde for de andre fisk sååååå måse der er en der har gemt sig, det ved man aldrig. Nu 24 timer efter ser det fint ud og jeg kan ikke finde flere Planaier. Billede 4
At starte op som begynder i saltvand kan være det kræver lærdom og penge og tålmodehed, men en god mentor er guld værd ellers havde jeg været en Ex. saltvands mand.

en lille historie fra mig vi se på forum

Jan Krogh
Vedhæftede filer
Flot og Stolt, nyder det
Flot og Stolt, nyder det
1a.JPG (62.7 KiB) Vist 560 gange
Kunne ikke stå for den
Kunne ikke stå for den
1aa.jpg (83.2 KiB) Vist 560 gange
Troed det var forlidt vandgennemstrøm
Troed det var forlidt vandgennemstrøm
1b.jpg (47.95 KiB) Vist 557 gange
Arrrhh  Planaier
Arrrhh Planaier
2.jpg (53.99 KiB) Vist 558 gange
en time efter vandskift
en time efter vandskift
3.jpg (67.16 KiB) Vist 557 gange
24 timer efter kan jeg så få ro
24 timer efter kan jeg så få ro
4.jpg (71.35 KiB) Vist 556 gange
spdiving
Reactions:

Re: En saltvands mand på prøve

Indlæg af spdiving »

Rigtig trist historie men det er som om jeg kender den.... :T Men det er rigtig lækkert at du har fået mere styr på balen igen..Næste gang vi mødes må vi heller få fejeret at du er kommet oven på igen :sneaky2: :beer: :sneaky2:

Lige en ting mere Jan du skal aldrig give op .. Det kunne lige så godt havde været en erfaren salt nørd det var skedt for.

Steen
Brugeravatar
RonniA
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 110% Greve
Kontakt:

Indlæg af RonniA »

Godt du er ved at få medgang, det ser rigtig fint ud :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Den historie behøver ikke hænge på en nybegynder, selv hærdede akvarie fok oplever de samme ting.
Jeg har selv haft/har de samme problemer, og det på trods af at jeg har haft akvarie i maange år
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Ja, uden problemer er det ikke altid, men det er vel også udfordringen i det, hvis det var så nemt ville det måske også blive kedeligt, bare ærgeligt at det er så dyrt nogen gange når noget kikser.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"